چرا باید همین حالا یک محافظ برق بخرید؟!

  • رویا پاک سرشت رویا پاک سرشت
  • ۹ اسفند ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 4.4 دقیقه

راهنماتو-نوسانات برق، در شهرهای مختلف موضوعی رایج است. بسیاری از افراد برای حفاظت از وسایل برقی خود از محافظ برق استفاده می کنند.وقتی نوسان برق شدید باشد، لامپ ها یا وسایل برقی دچار سوختگی می شوند. در بعضی از موارد، این نوسانات منجر به آتش سوزی می شوند. 

به گزارش راهنماتو، طبیعی است که با این وضعیت قیمت ها و نرخ دلار، بسیاری از ما نگران سلامت وسایل برقی خود باشیم. همانطور که می دانید، مقدار جریان برق 220 ولت است. این مقدار جریان، ممکن است به هر دلیلی دچار تغییر شود. این تغییر در مقدار جریان برق را، نوسانات برق می گویند.

همه چیز درباره محافظ برق

محافظ برق، وسیله ای است که، با افت و یا افزایش ناگهانی جریان برق، خروجی را قطع می کند. به عبارت دیگر، این دستگاه باعث می شود که از لوازم برقی متصل به آن، در برابر نوسانات برق محافظت شود.

شاید برایتان سوال باشد که چرا نوسانات برق رخ می دهد، از مهم ترین عواملی که باعث می شود بر ولتاژ برق تاثیر منفی گذاشته شود، می توان به اشکال در برق رسانی اداره ی برق، اشکال در خطوط انتقال برق، حوادث طبیعی، مصرف زیاد و … اشاره کرد. 

به توان خروجی محافظ ها دقت کنید

دستگاه های برق به چهار دسته ی موتوری، غیر موتوری، حرارتی و غیرحرارتی تقسیم می شوند. دستگاه های برقی از نوع حرارتی و موتوری، برق بیشتری مصرف می کنند. با این توضیحات، حداکثر توان خروجی محافظ ولتاژها باید با توان دستگاه هایی که به محافظ وصل هستند، همخوانی داشته باشند.

1- محافظ 1000 تا 2000 ولت آمپر: دارای کلید خاموش و روشن، مناسب برای وسایل کم مصرف مثل گوشی، مودم

2- محافظ 2000 تا 3000 ولت آمپر: فاقد کلید خاموش و روشن، مناسب برای یخچال

3- محافظ 3000 تا 5000 ولت آمپر: دارای کلید خاموش و روشن، مناسب برای کولر گازی و پکیج

4- محافظ 6000 ولت آمپر: مناسب جهت حفاظت از کل وسایل برقی منزل

عملکرد محافظ برق چگونه است؟

 زمانی که ولتاژ برق برای 3 نانو ثانیه بالا برود، شوک ایجاد می شود. اگر ولتاژ برق سیم بیش از حد بالا رود، جریان برق دچار شوک می شود. به طوری که سیم گرم می شود و در بسیاری از موارد وقتی اندازه ی گرما بیش از حد باشد، منجر به آتش سوزی می شود. ما توصیه می کنیم که برای تثبیت ولتاژ، از دستگاه استابلایزر استفاده کنید. این تجهیز برقی برای جبران نوسانات، برق ورودی را دریافت می کند و ولتاژ تثبیت شده را به دستگاه های برقی می دهد.

محافظ برق دو  وظیفه دارد. 1- ولتاژ بیش از حد را شناسایی می کند. 2- الکتریسیته ی اضافی را به سیم متصل به زمین، منحرف می کند. پس محافظ ها برای انجام وظیفه ی خود، باید یک پین اتصال به زمین و یک پریز اتصال به زمین داشته باشند. این عمل باعث می شود که محافظ ها وظایف خود را به درستی انجام دهند. بسیاری از افراد این وسیله را با دستگاه سه راهی، اشتباه می گیرند. محافظ برق نقش به سزایی در محافظت از دستگاه های برقی دارد. کابل محافظ ها، بسته به نوع و کاربرد شان متفاوت است.

مدلهای مختلف محافظ برق

شاید فکر کنید فقط یک نوع محافظ برق وجود دارد. اما جالب است بدانید که محافظ های برق متعددی وجود دارد:

محافظ برق یخچال

می دانیم که یخچال باید مدام در برق باشد، باید محافظ ولتاژ آن از کیفیت بالایی برخوردار باشد. معمولا محافظ هایی که برای یخچال تولید می شوند، فاقد کلید خاموش و روشن است.

محافظ برق تلویزیون

 این محافظ ولتاژ بر خلاف محافظ یخچال است. معمولا این محافظ دارای کلید خاموش و روشن است، تا در مواقعی که نیاز به تلویزیون ندارید آن را خاموش کنید. این کار، باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود.

 محافظ برق کولر گازی

 از آنجایی که برق در فصل تابستان دارای نوسانات است، این محافظ باید با دقت انتخاب شود.

نکات مهم در خرید محافظ

در تولید محافظ برق، باید استاندارد های آن رعایت شده باشد. از مهم ترین استاندارد ها می توان به FCC  و CE اشاره کرد. علاوه بر آن، باید در تولید آن از مواد ضد آتش سوزی استفاده شده باشد.

در هنگام خرید محافظ برق، باید دقت کرد که اندازه ی فاصله ی وسیله ی برقی تا پریز برق مناسب باشد.

در هنگام خرید محافظ باید دقت کرد که، فضای کافی جهت اتصال دوشاخه های دیگر وجود داشته باشد.مدت زمانی که طول می کشد محافظ، نوسان برق را شناسایی کند. بهترین محافظ آن است که زمان پاسخ دهی آن کمتر از 1 نانو ثانیه باشد. بهتر است محافظ برقی خرید کنید که، تعداد سوکت خروجی آن 2 عدد باشد. زیرا با وجود 2 سوکت، فضا برای اتصال دستگاه های دیگر مهیا می شود. معمولا در بازار، محافظ های یخچال دارای 2 سوکت هستند و محافظ های تلویزیون دارای 4 سوکت می باشند.

اگر تصور می کنید محافظ برق به طور کامل می تواند از تجهیزات شما محافظت کند سخت در اشتباه هستید. محافظ های معمولی موجود در بازار توانایی تثبیت ولتاژ را ندارند و در زمان هایی که ولتاژ از یک بازه ای خارج شود خروجی را قطع می کنند. انجام همین عمل تا حد زیادی از سوختن وسایل برقی جلوگیری می کند. اگر لازم است ولتاژ ثابت نگه داشته شود باید از استابلایزر استفاده کرد. استابلایزر ها با تکنولوژی های رله ای، سرو موتوری و استاتیک ساخته شده اند و محافظ قوی برای تمام تجهیزات الکتریکی هستند.

رویا پاک سرشت
رویا پاک سرشت

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها