کدام فضانوردان با آرتمیس 2 به ماه می روند؟

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 3.6 دقیقه

 ایسنا نوشت؛ به تازگی زمزمه‌هایی در مورد فضانوردان حاضر در ماموریت چهار نفره ناسا به ماه شنیده می‌شود و برخی پیش‌بینی‌هایی در مورد مسافران ماموریت آرتمیس ۲ انجام داده‌اند اما ناسا هیچ یک را رد یا تایید نکرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، اگرچه به طور مکرر دو نام به عنوان نامزدهای برتر ماموریت چهارنفره آرتمیس ۲(Artemis ۲) ذکر می‌شود اما هیچ تایید رسمی دستکم تا اواخر بهار ارائه نخواهد شد.

ناسا به زودی نام فضانوردان اولین ماموریت سرنشین‌دار خود به ماه از سال ۱۹۷۲ تاکنون را اعلام خواهد کرد.

آرتمیس ۲ به دنبال ماموریت بدون سرنشین آرتمیس ۱ انجام می‌شود. آرتمیس ۱ که در روز ۱۶ نوامبر با موشک سامانه پرتاب فضایی پرتاب شد و در روز ۱۱ دسامبر در اقیانوس آرام به آب افتاد حامل سه مانکن بود.

فرآیند انتخاب فضانوردان مخفیانه است، به طوری که اغلب فضانوردان انتخاب شده حتی تا دهه‌ها بعد نمی‌دانند که چگونه برای ماموریت‌های خاص انتخاب شده‌اند. خدمه بر اساس یک برنامه دقیق تعیین شده توسط آژانس‌های فضایی اعلام می‌شوند و درز اطلاعات غیر معمول است.

به تازگی سی‌ان‌ان با نزدیک به ده‌ها مقام و فضانورد فعلی و سابق ناسا صحبت کرده است که برخی از آنها ناشناس باقی مانده‌اند. بر اساس این مصاحبه‌ها، این شبکه خبری چند پیش‌بینی در مورد اینکه چه کسانی برای این ماموریت انتخاب خواهند شد به اشتراک گذاشته است. رید وایزمن(Reid Wiseman) از ناسا و جرمی هانسن(Jeremy Hansen) از کانادا رایج‌ترین پیش‌بینی‌ها در میان مصاحبه شوندگان بوده‌اند و اسامی چندین فضانورد دیگر نیز برده شده است. ناسا هیچ یک از پیش‌بینی‌های سی‌ان‌ان را تایید نکرد و اظهارنظر رسمی در رابطه با گزارش سی‌ان‌ان نیز منتشر نکرد.

آرتمیس ۲ یک ماموریت مشترک بین ناسا و آژانس فضایی کانادا(CSA) برای بازگرداندن فضانوردان به مدار ماه و بازگشت روی سطح قمر زمین در سال ۲۰۲۴ یا فراتر از آن خواهد بود.

این ماموریت اولین باری خواهد بود که فضانوردان از ماه دسامبر ۱۹۷۲ به ماه نزدیک می‌شوند. در آن سال آپولو ۱۷ یوجین سرنان(Eugene Cernan) و هریسون اشمیت (Harrison Schmitt) را به سطح ماه فرستاد و رونالد ایوانز(Ronald Evans) ماژول فرماندهی را در مدار هدایت کرد. ماموریت آرتمیس ۳ در سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد که طی آن بار دیگر فضانوردان روی سطح ماه قدم می‌گذارند.

سی‌ان‌ان پیش بینی کرد که وایزمن ۴۷ ساله بر اساس رزومه‌اش که شامل خدمت به عنوان خلبان نیروی دریایی، خلبان آزمایشی و رئیس دفتر فضانوردی است، در خدمه آرتمیس ۲ حضور داشته باشد. او در ماه نوامبر از سمت مدیریتی کناره‌گیری کرد و سی‌ان‌ان می‌گوید که این حرکت به این دلیل است که رئیس واجد شرایط پرواز در فضا نیست. وایزمن در سال ۲۰۰۹ به ناسا پیوست و از ماه مه تا نوامبر سال ۲۰۱۴ در ایستگاه فضایی بین المللی اقامت داشت. او همچنین در سال ۲۰۱۶ مأموریت زیرآبی «NEEMO» را در فلوریدا فرماندهی کرد.

هانسن، نیز ۴۷ ساله است. او خلبان جنگنده در نیروهای مسلح کانادا است که رزومه او شامل خدمت در فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی «NORAD» می‌شود. او در سال ۲۰۰۹ به آژانس فضایی کانادا پیوست و تاکنون به فضا پرواز نکرده است. کانادا تقریباً ۲.۵ درصد سهم در کنسرسیوم ایستگاه فضایی بین‌المللی دارد و تقریباً هر پنج یا شش سال یک بار یک پرواز انجام می‌دهد.

با این حال، اینکه چه کسانی چهار صندلی آرتمیس ۲ را اشغال خواهند کرد هنوز یک سوال بزرگ باقی مانده است. ناسا اعلام کرده است که ماموریت‌های آرتمیس در سال ۲۰۲۲ برای همه فضانوردان فعال امکان‌پذیر خواهد بود.

ناسا بارها گفته است که فضانوردان این ماموریت شامل زنان و افراد رنگین پوست می‌شود. این در حالی است که همه افرادی که در ماموریت آپولو شرکت داشتند مردان سفیدپوست بودند. سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که از ۴۱ فضانورد واجد شرایط ناسا یک سوم زن و ۱۲ نفر رنگین پوست هستند.

سی‌ان‌ان چند فضانورد کهنه کار را پیش‌بینی کرد که ممکن است در ماموریت آرتمیس ۲ خدمت کنند، مانند ویکتور گلوور(Victor Glover) که یک فضانورد سیاه پوست است که در سال ۲۰۲۱ به ایستگاه فضایی بین المللی پرواز کرد، کریستینا کخ(Christina Koch) زنی که تقریباً یک سال در ایستگاه فضایی بین المللی خدمت کرده است و  آن مک کلین (Anne McClain) فضانوردی که در سال ۲۰۱۸ به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید.

با این حال هیچ یک از موارد پیش‌بینی شده قطعی نیستند و بیل نلسون(Bill Nelson)، مدیر اجرایی ناسا، در پاسخ به سی‌ان‌ان گفت که آن‌ها قصد دارند هر چهار سرنشین را اواخر بهار سال جاری معرفی کنند.

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها