کودکان تا چه سنی نباید وارد شبکه های اجتماعی شوند؟

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

روزیاتو نوشت؛ ویوک مورتی (Vivek Murthy) جراح کل ایالات متحده هشدار داد که ۱۳ سالگی برای ثبت نام کودکان در سایت های شبکه های اجتماعی خیلی زود است و کودکان باید تا سن ۱۶ تا ۱۸ سالگی از حضور در فضای مجازی منع شوند تا از احساسات تحریف شده آنها درباره خودشان در سال های رشدشان جلوگیری شود.

مورتی بیان کرد که ۱۳ سالگی برای حضور در شبکه های اجتماعی نظیر تیک تاک و اینستاگرام بسیار کم است. هشدار او پس از انتشار مطالعه‌ای صورت گرفت که نشان داد نوجوانان فعال در رسانه های اجتماعی احتمالا در بزرگسالی نسبت به انتقاد حساس‌تر خواهند شد.

او گفت: «من معتقدم ۱۳ سالگی خیلی زود است. فکر می‌کنم که در این دوران، یعنی اوایل نوجوانی، کودکان در حال رشد هویت و احساس خود هستند و محیط منحرف و مخدوش رسانه های اجتماعی به بسیاری از آنها آسیب می‌زند.»

مورتی به والدین در مورد آسیب شدید ناشی از رسانه های اجتماعی که کودکان را آسیب‌پذیرتر می‌کند و در دسترس قلدرها قرار می‌دهد، هشدار داد.

جراح کل ایالات متحده داستان غم انگیز دختر ۱۱ ساله ای را تعریف کرد که پس از آنکه در چندین حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی مورد آزار و اذیت بی‌رحمانه سایبری قرار گرفت خودکشی کرد. او گفت: «اخیرا مادری به دیدنم آمد و داستان عمیقا غم انگیزی را در مورد دخترش برایم تعریف کرد. دختر این زن هفت حساب کاربری در سه پلتفرم مختلف داشت و به‌طرز بی‌رحمانه‌ای مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت. او تلاش داشت از این شبکه‌ها خارج شود اما نمی‌توانست و احساس می‌کرد به آنها معتاد شده است.»

مورتی از والدین خواست تا در این راه به یکدیگر بپیوندند و فرزندان خود را از استفاده از رسانه های اجتماعی تا زمانی که بزرگ‌تر شوند منع کنند. او گفت: «اگر فرزند شما تنها کسی است که از شبکه های اجتماعی استفاده نمی‌کند و تمام هم‌مدرسه‌ای‌هایش در این شبکه‌ها عضو هستند، موقعیت دشواری برای او پیش خواهد آمد. اما اگر همه والدین با هم آنها را منع کنند و بگویند اجازه نمی‌دهیم فرزندانمان تا ۱۶ یا ۱۷ یا ۱۸ سالگی از شبکه های اجتماعی استفاده کنند، استراتژی بسیار موثرتری خواهد بود و باعث می‌شود بچه‌ها خیلی زود در معرض آسیب قرار نگیرند.»

کودکان

مطالعه‌ای که اوایل این ماه در JAMA Pediatrics منتشر شد استدلال کرد که رسانه های اجتماعی در حال برنامه ریزی مجدد مغز کودکان و ایجاد نسلی از بزرگسالانِ «پوست-نازک» هستند.

دکتر ایوا تلزر، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «یافته های ما نشان می‌دهد که چک کردن مداوم رسانه های اجتماعی در اوایل نوجوانی ممکن است حساسیت مغز به پاداش ها و مجازات های بالقوه اجتماعی را تنظیم کند.»

او گفت:«افراد با رفتارهای معتادگونه چک کردن شبکه های اجتماعی، کم فعالیتی اولیه را نشان دادند اما در طول زمان نسبت به نشانه های اجتماعی بالقوه دچار افزایش حساسیت شدند. در مقابل، کسانی که رفتارهای معتادگونه چک کردن را نداشتند، بیش فعالی اولیه و کاهش حساسیت در طول زمان را نشان دادند.»

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها