رابطه شگفت انگیز نوشیدن آب با حفظ سلامت روان

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 3.7 دقیقه

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ مطالعات نشان می‌دهد میزان آب مصرفی روزانه ارتباط مستقیمی با سلامت روان افراد دارد.

از نظر ۷۵ درصد از افراد که به اندازه کافی آب نمی‌نوشند، کم‌آبی بدن احتمالا مشکل بزرگی به نظر نمی‌رسد، اما نکته اینجاست که سلامت روان ما به میزان آبی که می‌نوشیم، بستگی دارد. اگر به اندازه کافی آب ننوشید، سلامت روان شما آسیب می‌بیند.

کم آبی بر سلامت روان تاثیر منفی می‌گذارد. اطمینان از اینکه میزان آب مصرفی شما مطابق با مقدار توصیه شده روزانه باشد، عملکرد مغز و سلامت ذهنی شما را تضمین می‌کند. مصرف روزانه آب کافی برای زنان حدود ۱۱.۵ فنجان و برای مردان ۱۵.۵ فنجان است.

اگر به دنبال راه‌هایی برای بهبود ذهن خود هستید، از این هفت عادت برای شادتر بودن استفاده کنید و یاد بگیرید که چگونه سلامت روان خود را بدون درمان تقویت کنید.

عملکرد مغز بالاتر

مغز برای عملکرد به آب نیاز دارد و زمانی که آب کافی نباشد، توانایی‌های شناختی شما به خطر می‌افتد. مطالعات نشان داده‌اند که کم آبی با اختلال در عملکرد شناختی و حافظه مرتبط است. اساسا تمرکز، به خاطر سپردن چیز‌ها و مبارزه با مه مغزی را دشوارتر می‌کند.

در مورد وظایف شناختی، مطالعات نشان می‌دهد که هیدراته ماندن مداوم می‌تواند عملکرد شما را بهبود بخشد. همچنین به شما کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری بگیرید.

تولید سروتونین را افزایش می‌دهد

ننوشیدن آب کافی می‌تواند بر خلق و خوی شما تاثیر منفی بگذارد. بدون آب مغز نمی‌تواند اسید آمینه تریپتوفان مورد نیاز برای تولید سروتونین را که به عنوان ماده شیمیایی «احساس خوب» نیز شناخته می‌شود، به اندازه کافی دریافت کند. این یک مشکل بزرگ است، زیرا سروتونین انتقال دهنده عصبی است که خلق و خو را تنظیم می‌کند. افزایش مصرف آب باعث شادی می‌شود و به مغز شما اجازه می‌دهد به تولید سروتونین ادامه دهد.

مقدار صحیح سروتونین در مغز ما را شاد، از نظر عاطفی پایدار نگه می‌دارد. برای داشتن سروتونین کافی در مغز، باید مطمئن شویم که هیدراته می‌مانیم.

علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد

مطالعات نشان داده است افرادی که به طور منظم آب کمتری می‌نوشند، خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را افزایش می‌دهند. ترکیبی از کم آبی، کاهش انرژی مغز و کاهش تولید سروتونین می‌تواند علائم افسردگی را افزایش دهد.

همین امر در مورد اضطراب نیز صادق است. هنگامی که آب بدن کم می‌شود، بدن تحت استرس قرار می‌گیرد که باعث می‌شود غدد فوق کلیوی بیش از حد کار کنند و کورتیزول اضافی آزاد شود. کورتیزول هورمون استرس است که بدن ما برای مبارزه با خطر درک شده از آن استفاده می‌کند. افزایش کورتیزول منجر به پاسخ‌های فیزیکی ضربان قلب بالاتر، تنش عضلانی و احساس کلی ناراحتی می‌شود.

نوشیدن آب کافی به طور جادویی اضطراب و افسردگی را درمان نمی‌کند، با این حال مغز را تغذیه می‌کند و به مبارزه با علائمی که ممکن است تجربه کنید کمک می‌کند.

خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد

دمانس اصطلاحی برای گروهی از شرایط عصبی عروقی مرتبط با سن است که با اختلال در عملکرد مغز مشخص می‌شود؛ شایع‌ترین آن‌ها حافظه است. زوال عقل و کم آبی رابطه منحصر به فردی دارند، زیرا کسانی که آب کافی نمی‌نوشند با خطر ابتلا به زوال عقل بیشتری مواجهند و کسانی که این بیماری را دارند در هیدراته ماندن مشکل دارند.

نکات ساده برای هیدراته ماندن

همه می‌دانند که آب آشامیدنی چقدر اهمیت دارد، اما گاهی اوقات زندگی مانع می‌شود و ما به اندازه کافی نمی‌نوشیم. برای همه اتفاق می‌افتد.

از این نکات ساده برای تغییر طرز فکر خود استفاده کنید و در مورد هیدراته ماندن کوشا باشید؛

به بدن خود گوش دهید: وقتی احساس تشنگی می‌کنید، از قبل کم آب شده‌اید. اگر بدنتان به شما می‌گوید که چیزی بنوشید، آب را انتخاب کنید.

صبح‌ها یک لیوان آب بنوشید: پس از بیدار شدن از خواب، بهتر است بلافاصله یک لیوان آب بنوشید تا سوخت و ساز بدنتان شروع شود.

یک بطری آب مسافرتی تهیه کنید: اگر اغلب در حال حرکت هستید، گاهی اوقات حفظ آبرسانی سخت است. یک بطری آب مسافرتی می‌تواند کار را بسیار آسان‌تر کند.

آلارم‌ها را روی تلفن خود تنظیم کنید: هشدار‌ها روشی ساده برای یادآوری به خود هستند که کاری را که انجام می‌دهید متوقف کنید و آب بنوشید. می‌توانید به تعداد دلخواه یا تعداد کمی تنظیم کنید.

آن را به یک عادت گره بزنید: ارتباط نوشیدن آب با عادتی که قبلا دارید، راهی آسان برای مصرف بیشتر آب است. این می‌تواند هر چیزی باشد، نوشیدن آب قبل از خوردن غذا بعد از مسواک زدن یا هر کار دیگر باشد.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها