این سیاره فراخورشیدی شاید دارای حیات باشد!

• فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.3 دقیقه

دیجیاتو نوشت؛ جرم، موقعیت، ترکیب صخره‌ای و پتانسیل اتمسفر این سیاره فراخورشیدی باعث می‌شود تا به یک هدف عالی برای جستجو نشانه‌های حیات تبدیل شود.

تیمی به رهبری «دایانا کوساکوفسکی»، دانشمند مؤسسه نجوم ماکس پلانک (MPIA)، سیاره فراخورشیدی را کشف کردند که به دور ستاره کوتوله قرمز Wolf 1069 می‌چرخد و ممکن است نشانه‌هایی از حیات در آن وجود داشته باشد. سیارات فراخورشیدی سیارات گازی بسیار بزرگی با رقص‌های مداری زیبا هستند که خارج از منظومه شمسی ما قرار دارند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، این سیاره جرمی مشابه جرم زمین دارد. براساس بیانیه MPIA که به تازگی منتشر شده، در بین بیش از 5000 سیاره فراخورشیدی که تاکنون کشف شده، تنها حدود 1.5 درصد جرمی پایین‌تر از دو جرم زمین دارند و تنها چند مورد از آن‌ها در مناطق قابل سکونت ستارگان خود قرار دارند که در آن آب مایع وجود دارد. به بیان ساده‌تر، این سیاره خورشیدی که Wolf 1069 b نامیده می‌شود، در میان تمام سیارات فراخورشیدی شناخته‌شده یک مورد کمیاب محسوب می‌شود.

در ادامه گزارش توضیح داده شده که چرخش این سیاره به دور ستاره خود 15.6 روز طول می‌کشد. خوشبختانه، ستاره کوتوله سرخ آن خنک‌تر است و نسبت به خورشید خودمان تشعشعات بسیار کمتری را ساطع می‌کند، بنابراین Wolf 1069 b به دلیل نزدیکی به ستاره خود، سرخ و داغ نمی‌شود. همچنین گفته می‌شود که این سیاره فراخورشیدی احتمالاً ثابت است، به این معنی که یک طرف سیاره همیشه رو به ستاره بوده و طرف دیگر آن همیشه در شب است.

همانطور که MPIA توضیح می‌دهد، برای قابل سکونت بودن یک سیاره به آب بیش از اندازه‌ای نیاز است. این امکان وجود دارد که Wolf 1069 b بتواند اتمسفری نگهدارنده داشته باشد که باعث می‌شود سطح آن برای حفظ مایع و حیات مناسب باشد.

احتمال وجود حیات در سیاره فراخورشیدی Wolf 1069 b

ماه

جرم، موقعیت، ترکیب صخره‌ای و پتانسیل اتمسفر این سیاره فراخورشیدی باعث می‌شود تا به یک هدف عالی برای جستجو نشانه‌های حیات تبدیل شود. MPIA در بیانیه خود در این رابطه توضیح می‌دهد:«به دلیل چشم‌اندازهای مطلوب آن در مورد قابلیت سکونت، این سیاره در میان گروه کوچکی از اهداف برجسته، مانند Proxima Centauri b و Trappist-1 e قرار گرفته که برای جستجوی علائم زیستی مناسب هستند. متاسفانه، چنین مشاهداتی در حال حاضر فراتر از توانایی‌های تحقیقات نجومی است.»

Proxima Centauri b و Trappist-1 e دو سیاره فراخورشیدی جذاب دیگری هستند که در آن‌ها ویژگی‌هایی شبیه به زمین مشاهده است.

فریبا شاه نوری