(ویدئو) صدای شگفت انگیز یکی از زیباترین ستاره های کیهان را بشنوید

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 1.7 دقیقه

راهنماتو- دانش ما از کیهان هنوز هم به اندازه دانه یک شن در یک صحرای بزرگ است اما همین دانش اندک هم تاکنون ما را با شگفتی های بزرگی روبرو کرده است. یکی از این شگفتی ها شنیدن صدای نقط دوردست کیهان به لطف تکنولوژی های جدید است که حسی درهم تنیده از لهره و هیجان به ما داده است.

به گزارش راهنماتو، اکنون یک پروژه جدید علمی هنری با نام SYSTEM Sounds که در زمینه تبدیل نورهای کیهانی به صدا، فعالیت خود را آغاز کرده، توجه خود را به یکی از زیباترین ستاره های کیهان یعنی RS Puppis معطوف کرده تا برای اولین بار صدای آن را برای ما به ثبت برسانند.

این گروه برای پروژه خود از تصاویر تلسکوپ هابل استفاده کردند و با قرار دادن ستاره در مرکز تصویر، نور ساطح شده از آن را از حاشیه به مرکز، به صدا تبدیل کردند. برای اینکار سیستم هوشمند آنها به صورت دایره ای شکل تمام نورهای ساطع شده را دریافت و به صدا تبدیل کرد. این دایره البته به آرامی به سمت مرکز ستاره حرکت می کند تا نور با یک روند منظم به صدا تبدیل کند.

این گروه می گوید پروژه آنها مزایای زیادی می تواند به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال، تبدیل داده‌های دیداری به داده‌های شنیداری، آن‌ها را برای افراد دارای دید محدود یا نابینا در دسترس‌تر می‌کند. همچنین می‌تواند با ارائه دیدگاهی جدید، درک مفاهیم پیچیده را آسان‌تر کند.

نکته جالب توجه تر اینکه RS Puppis یک ستاره متغییر است به این معنی که روشنایی متفاوتی را ساطع می کنند و این سیستم تبدیل نور به صدا می تواند با دقت بیشتری ماهیت آن را برای ما آشکار سازد.

RS Puppis، درخشان ترین متغیر قیفاووسی با روشنایی متوسط 15000 برابر خورشید، نیز توسط غبار احاطه شده است. هنگامی که ستاره درخشان می شود، انفجار درخشان تری از نور را به درون غبار می فرستد. این نور از گرد و غبار منعکس می شود و پژواک نوری ایجاد می کند. این همان چیزی است که باعث می شود حلقه های نقره ای زیبا در اطراف ستاره شکل بگیرند.

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها