ابداع یک کلاه هوشمند برای درمان بیماری‌های مغزی

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 1.2 دقیقه

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ محققان روسی کلاه هوشمندی را برای درمان بیماری‌های مغزی ابداع کردند.

محققان روسی در دانشگاه ملی تحقیقات ساراتوف توانستند یک کلاه هوشمند برای درمان بیماری‌هایی که بر مغز تأثیر می‌گذارند، به ویژه بیماری‌های مرتبط با آلزایمر، ابداع کنند.

به گفته کارشناسان، این کلاه خلاقانه مجهز به لامپ‌های نور درمانی LED و آنالایزر هوشمند است که برای نظارت بر خواب روی مچ دست تعبیه شده است و به حذف مواد سمی انباشته شده در مغز بیماران آلزایمری در هنگام خواب کمک می‌کند، علاوه بر آن این کلاه به یک فرد سالم اجازه می‌دهد تا با عواقب بی خوابی مقابله کند.

Oksana Semiachkina Glushkovskaya، رئیس گروه فیزیولوژی انسان در دانشگاه و ناظر این مطالعه، می‌گوید: ما در حین ساخت این فناوری بر روی مطالعات تجربی در دانشگاه تکیه کردیم و متوجه شدیم که سیستم تخلیه بافت مغز در طول دوره خواب عمیق موش‌ها فعال می‌شود و این باعث افزایش تشکیل مایعات مغزی می‌شود که با آن ترکیبات سمی از ظریق عروق لنفاوی ترشح می‌شود.

وی افزود: "شاید یکی از خطرناک‌ترین این ترکیبات بتا آمیلوئید باشد که تجمع آن باعث تحلیل رفتن سلول‌های مغز و ایجاد بیماری آلزایمر می‌شود. نتایج آزمایش این کلاه ابداعی بر روی موش‌ها نشان داد که می‌تواند حذف مواد مضر از سلول‌های مغز را تا ۶۰ درصد تسریع کند.

دانشمندان امیدوارند کارایی این دستگاه با اعمال آن بر روی مغز انسان در آینده مورد آزمایش قرار گیرد و در صورت موفقیت در سال ۲۰۲۳ برای استفاده به بازار عرضه شود.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها