(تصاویر) رونمایی از نسل جدید کامیون‌های سنگین تجاری

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.6 دقیقه

خبرآنلاین نوشت؛ دایملر تراک آمریکای شمالی که یکی از شرکت‌های تابعه دایملر تراک است این هفته در لاس‌وگاس از کامیون فرایت لاینر سوپرتراک II رونمایی کرد.

به‌عنوان بخشی از برنامه سوپرتراک با بودجه مشترک با وزارت انرژی و با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل‌ونقل بار در جاده، مهندسان دایملر تراک با بررسی فناوری‌های نسل بعدی کامیون‌های تجاری سنگین و اماده‌سازی مسیر فنی برای توسعه و ادغام بالقوه آن‌ها با محصولات خط تولیدی فعلی دست به کار شدند.

بهبود آئرودینامیک، لاستیک‌های با مقاومت چرخشی پایین، بهبود سیستم انتقال قدرت و مدیریت انرژی با فناوری‌های پیشرفته به‌عنوان حوزه‌هایی برای نوآوری شناسایی و انتخاب شدند. با تکیه بر موفقیت سوپرتراک I که در سال ۲۰۱۵ معرفی شده بود و به‌جای تغییرات اساسی کامیون، سرعت کارها دو برابر شد. مهندسان توانستند تا ۱۲ درصد ضریب آئرودینامیک را نسبت به نسل قبلی بهبود دهند.

کاپوت، سپر و شاسی بازطراحی شده همگی با ساختار کابین موجود مطابقت دارند و اکنون اجازه می‌دهند تا هوا بدون مزاحمت در اطراف خودرو جریان یابد. جلوپنجره و ورودی‌های هوا و درها تا حد امکان بدون درز طراحی شده‌اند. پنل‌های فعال جانبی و اسپویلر سقفی و کنترل ارتفاع آیرودینامیکی پیشرفته همراه با حذف آینه‌های بیرونی و یکپارچه‌سازی سیستم دوربین بدون آینه، ضریب پسا را تا حد ممکن کاهش داده‌اند.

سوپرتراک II دارای کارآمدترین پیشرانه‌ای است که فرایت لاینر تاکنون ساخته است. تغییرات در موتور باعث کاهش ۵.۷ درصدی مصرف سوخت نسبت به نسل اول شده است. نسخه پروتوتایپ ۱۳ لیتری توربو با خنک‌کننده دومرحله‌ای در دمای بالا و پایین و گیربکس ۱۳ سرعته اوردرایو و مدار روانکاری هوشمند موتور باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شوند. محورهای پشت تطبیقی هم به‌صورت خودکار از حالت ۶×۴ به ۶×۲ در بزرگراه تغییر کی کنند که به نفع راننده در مانورهای در سرعت‌های پایین است.

علاوه بر این با کاهش اصطکاک در جاده با کاهش ۱۲ درصدی مقاومت چرخشی تایرهای جدید میشلن، سوخت کمتری مصرف خواهد شد. میشلن با طراحی خاص عاج‌ها و استفاده از ترکیبات جدید این تایرهای اختصاصی را با برچسب سوپرتراک II تولید می‌کند. سایش این تایرهای جدید ۲۰ درصد کاهش یافته و میزان پارگی آن‌ها کمتر و درمجموع بهبود قابل‌ملاحظه‌ای در مقاومت چرخشی آن‌ها ایجاد شده است.

نسل جدید کامیون‌های سنگین تجاری

فرایت لاینر سوپرتراک II دارای یک سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی با باتری‌های لیتیوم یونی است. بدین ترتیب حتی در زمان خاموش بودن موتور هم سیستم تهویه کار می‌کند. دایملر تراک آمریکای شمالی همچنین کمک‌های مالی برای توسعه مدل‌های پیل سوختی هیدروژنی از این خودرو را دریافت کرده و قرار است تا سال ۲۰۲۷ مدل‌های جدید آن را معرفی نماید.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها