گوگل اولین نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 14 را منتشر کرد

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دیجیاتو نوشت؛ اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان (DP1) اندروید 14 با تمرکز روی دسترسی‌پذیری، مصرف باتری و امنیت و جلوگیری از سایدلودینگ اپ‌های قدیمی منتشر شد.

گوگل اغلب در ماه فوریه اولین نسخه از پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل موبایل جدید خود را منتشر می‌کند و حالا شاهد انتشار اولین نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان (DP1) اندروید 14 هستیم تا توسعه‌دهندگان از همین حالا شروع به آزمایش آن و برنامه‌هایشان برای این سیستم‌عامل کنند.

گوگل در این نسخه روی دسترسی‌پذیری، مصرف باتری و همچنین امنیت تمرکز کرده است. برای مثال می‌توانید اندازه فونت‌ها را تا 200 درصد افزایش دهید. این میزان در گذشته برابر 130 درصد بود. همچنین قابلیت مقیاس‌بندی هوشمند، میزان خوانایی متن را افزایش می‌دهد. در این نسخه بهتر می‌توان زبان مورد نظر برای اپ‌ها را تنظیم کرد.

تمرکز اندروید 14 روی مصرف باتری و امنیت

سیستم‌عامل موبایل جدید گوگل دارای بهبودهایی است که منجر به کاهش مصرف باتری می‌شود. این سیستم‌عامل کنترل سخت‌گیرانه‌تری روی آلارم‌ها، وظایف پیش‌زمینه و Broadcastهای داخلی دارد که تمام آن‌ها باعث کاهش مصرف انرژی می‌شوند. همچنین در این سیستم‌عامل می‌توان راحت‌تر برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها برنامه توسعه داد، بنابراین اپ‌ها بهتر می‌توانند از نمایشگر این دستگاه‌ها استفاده کنند.

گوگل

همانطور که چندین هفته پیش شایعه شده بود، اندروید 14 سایدلودینگ اپ‌های بسیار قدیمی و منسوخ را مسدود می‌کند. گوگل از توسعه‌دهندگان می‌خواهد اپ‌های خود را حداقل برای اندروید 6.0 توسعه‌ دهند؛ چرا که برخی بدافزارها که برای نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید ساخته شده‌اند، می‌توانند مجوزهای سیستمی را دور بزنند.

این ویژگی امنیتی روی اپ‌های نصب‌شده روی دستگاه تأثیری ندارد و اگر درحال استفاده از اپ‌های قدیمی باشید، با به‌روزرسانی دستگاه خود، همچنان قادر به استفاده از آن‌ها خواهید بود. همچنین با استفاده از دستورالعمل‌های Command Line هم می‌توانید اپ‌های قدیمی را روی دستگاه‌تان نصب کنید. بااین‌حال بهتر است برای امنیت خودتان هم که شده، به سراغ برنامه‌های بسیار قدیمی نروید.

اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 14 از طریق شبیه‌ساز اندروید در دسکتاپ و همچنین پیکسل 4a و گوشی‌های جدید گوگل در دسترس است. انتظار می‌رود اولین نسخه بتای اندروید ۱۴ در ماه آوریل از راه برسد و گوگل انتظار دارد که این سیستم‌عامل در ماه ژوئن به پایداری قابل‌قبولی برسد. اندروید ۱۴ در رویداد گوگل I/O 2023 به‌طور کامل معرفی خواهد شد.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها