(تصاویر) کشف قدیمی‌ترین شمشیرهای جهان

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 2.6 دقیقه

راهنماتو-شمشیرهای 5000ساله‌ای که 43سال پیش در حفاری‌های باستانی قصرِ خشت‌وگلیِ در مالتایا در ارسلان‌تپه پیدا شده‌اند، قدیمی‌ترین شمشیرهای جهان هستند.

به گزارش راهنماتو، تا پیش از پیدا شدنِ این مجموعه شمشیر در ارسلان‌تپه، بسیاری از باستان‌شناسان گمان می‌کردند که قدمتِ نخستین شمشیرها به محدوده زمانی‌ای بینِ 1600تا1500 قبل‌ازمیلاد می‌رسد.

اما این 9شمشیر که در محوطه باستانی ارسلان‌تپه پیدا شده‌اند، حداقل 1000سال از نمونه‌های قبلی قدیمی‌تر هستند و به‌این‌ترتیب نخستین سلاح‌ها از نوعِ خود هستند که در جهان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. قدمت این سلاح‌ها به اوایل عصر برونز باز می‌گردد.

شمشیرهای قدیمی

تیمِ تحقیقاتیِ مارسلا فرانگیپِین از دانشگاه روم در دهه 1980 انباری متشکل از 9 شمشیر و خنجر که به 3300قبل‌ازمیلاد باز می‌گشتند را پیدا کردند. آن‌ها اعلام کردند که این شمشیرها که در ارسلان‌تپه پیدا شده بودند، قدیمی‌ترین و نخستین شمشیرهایی هستند که بشر تاکنون از آن‌ها استفاده کرده است.

این شمشیرها از آلیاژهای آرسنیک و مس ساخته شده‌اند. سه تا از شمشیرها به زیبایی نقره‌کاری شده‌اند. طول این شمشیرها بینِ 40 تا 60سانتی‌متر است که در طبقه خنجرهای بلند یا شمشیرهای کوتاه جای می‌گیرند.

شمشیرهای قدیمی

با مشاهده این تیغه‌ها که از فنون و مواد جدید برای تولید آن‌ها استفاده شده است، می‌توان چنین حدس زد که این منطقه زادگاه شمشیر در جهان بوده است. این شمشیرها تیغه، غلاف، و شکلی شبیه به عصا دارند. به لحاظِ اندازه شاید کوتاه‌تر از چیزی باشند که امروز به عنوان شمشیر می‌شناسیم اما طول‌شان برای آن دوران و با توجه به فنونی که برای ساخت‌شان استفاده شده است، معقول است.

این پیشرفت در متالورژی را می‌توان در بسیاری از اشیاء باستانی‌ای که از گورهای افرادی با موقعیتِ بالای اجتماعی کشف شده‌اند، مشاهده کرد و این شمشیرها نمونه‌ای از این اشیاء هستند.

شمشیرهای قدیمی

هنوز مشخص نیست که این شمشیرها چگونه کار می‌کردند. آیا فقط نمادی از موقعیت اجتماعی اشخاص بودند یا در خدمتِ اهدافِ خاصی بودند؟ شمشیر در طول تاریخ برای هر دو منظور استفاده شده است و هرچند بر اساس استانداردهای امروزی سنگین به نظر می‌رسند، اما 3000سال‌ قبل‌ازمیلاد احتمالاً در دستانِ یک ضدقهرمان به خوبی عمل می‌کردند و می‌توانستند یک روز عالی را خراب کنند.

ارسلان‌تپه در مالتایا، جایی که نخستین دولت-شهر در آن تأسیس شد، با کاخ خشتی، معبدِ 5500ساله، شمشیرها و نیزه‌هایی که در آن پیدا شده است، نوری بر تاریخ می‌تاباند. این تپه در سواحل غربی فرات و 7کیلومتریِ مرکز شهر قرار گرفته است.

بخش‌هایی از ارسلان‌تپه، که در فهرست میراث باستانی یونسکو ثبت شده است، بعد از دو زلزله‌ای که روز 6فوریه ترکیه را لرزاند، تخریب شد. اما بافتِ باستانیِ سایت دست‌نخورده باقی مانده است.

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها