بهترین مرورگر‌هایی که شاید تا به حال نام آن‌ها را نیز نشنیده‌اید

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 6.8 دقیقه

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ برنامه‌هایی مانند گوگل کروم، سافاری اپل، موزیلا فایرفاکس و مایکروسافت اج خوب و راحت هستند، اما اگر از این انتخاب خارج شوید، خواهید دید که گزینه‌های جایگزین زیادی وجود دارد؛ از مرورگر‌های متمرکز بر امنیت و حریم خصوصی تا سایرین که سفارشی‌سازی را در اولویت قرار می‌دهند. شاید یکی از آن‌ها برای شما مناسب باشد.

ویوالدی

ویوالدی با یک رابط بسیار قابل تنظیم، سریع و مدرن، رویکردی سختگیرانه برای حفظ حریم خصوصی را با برخی از ایده‌های نوآورانه برای بهترین نحوه استفاده از وب ترکیب می‌کند، همچنین ویژگی‌های جدید جالبی را به طور منظم دریافت می‌کند، مانند حالت جدید Break که پخش رسانه‌ها را متوقف می‌کند، محتوا را از صفحات شما پنهان کرده و همه ویژگی‌ها و منو‌های مرورگر را غیرفعال می‌کند. به این ترتیب، می‌توانید تا زمانی که برای شروع دوباره آماده شوید، نفسی بکشید.

از همان ابتدا، Vivaldi همه ردیاب‌های وب و تبلیغات آنلاین را مسدود می‌کند، اما شما می‌توانید این تنظیمات را تغییر داده و اجازه دهید تبلیغات در سایت‌هایی که می‌خواهید، نمایش داده شوند.

 می‌توانید تب‌های مرورگر را در ویوالدی دستکاری کنید. به عنوان مثال، می‌توانید دو تب را تقسیم کنید تا نیمی از پنجره مرورگر هر کدام را اشغال کند، یا آن‌ها را روی هم قرار دهید تا شلوغی داخل برنامه کاهش یابد. همچنین یک ابزار یادداشت یکپارچه وجود دارد تا در صورت تمایل در حین پیمایش در وب، افکار، ایده‌ها یا یادآوری‌های شخصی را یادداشت کنید.

کاربران حرفه‌ای از میانبر‌های صفحه کلید قابل تنظیم و حرکات ماوس که می‌توانند به ویوالدی اضافه کنند واقعا خوششان می‌آید. می‌توانید از این ویژگی‌ها برای جابه‌جایی سریع‌تر بین تب‌ها، دسترسی فوری به جست‌وجوی وب و داشتن پیوند‌هایی به سایت‌های مورد علاقه‌تان همیشه در نزدیکی استفاده کنید. از آنجایی که مرورگر روی کرومیوم ساخته شده است، ویوالدی با افزونه‌های گوکل کروم و نیز با ویندوز، macOS و لینوکس سازگار است.

Opera GX

همانطور که ممکن است گمان کرده باشید، Opera GX پسر عموی اپراست و هر دو مرورگر تعدادی ویژگی‌های مشترک دارند، آن‌ها مرور سریع وب و سفارشی‌سازی رابط را در اولویت قرار می‌دهند و هر دو با فناوری مسدودکننده تبلیغات داخلی عرضه می‌شوند. اما تفاوت اصلی بین این دو این است که Opera GX به طور خاص برای جذب گیمر‌ها ساخته شده است.

برای مثال، می‌توانید با محدود کردن مقداری از منابع سیستم (زمان پردازنده و حافظه) Opera GX که مجاز به اشغال آن هستند، از این لکنت وحشتناک در بازی‌های خود جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید استفاده از شبکه مرورگر خود را محدود کرده و پهنای باند بیشتری آزاد کنید. مرورگر هر تبی را که سرعت رایانه شما را کند می‌کند، برجسته می‌کند تا در صورت تمایل بتوانید آن‌ها را ببندید.

Twitch و Discord مستقیما در Opera GX تعبیه شده‌اند، بنابراین می‌توانید کانال‌ها و برد‌های مورد علاقه خود را بدون نیاز به باز نگه داشتن آن‌ها در برگه مرورگر زیر نظر داشته باشید. همچنین یک بخش اختصاصی از مرورگر به نام GX Corner وجود دارد که اخبار جدید دنیای بازی و معاملات و پیوند‌هایی به بازی‌های آنلاین رایگان را برای شما به ارمغان می‌آورد.

Opera GX حتی گزینه‌های سفارشی‌سازی بیشتری نسبت به Opera دارد، بنابراین می‌توانید رنگ مرورگر را طوری تنظیم کنید که با هر تمی که پیکربندی کرده‌اید مطابقت داشته باشد. در نهایت Opera GX درست مانند پسر عموی خود، دارای یک VPN داخلی است تا ارتباطات شما را رمزگذاری و محافظت کند (اگرچه به اندازه یک VPN اختصاصی سریع یا پر از ویژگی نیست).

Opera GX رایگان است و با ویندوز و macOS سازگار است.

Brave

بهبود امنیت کاربر و حفظ حریم خصوصی دو مورد از بزرگترین محرک‌های Brave هستند. این مرورگر دارای یک صفحه تب جدید پیش‌فرض است که به شما نشان می‌دهد چند ردیاب آنلاین مسدود شده است، بنابراین شما دقیقا می‌دانید که چقدر زمان صرفه‌جویی کرده‌اید. وقتی صحبت از مسدود کردن ردیاب‌ها و تبلیغات می‌شود، این قطعا یکی از تهاجمی‌ترین مرورگر‌های موجود است.

Brave همچنین یک راه جایگزین برای تامین مالی وب‌سایت‌ها ارائه می‌کند؛ می‌توانید از مقادیر کمی ارز دیجیتال برای پشتیبانی یا راهنمایی سایت‌هایی که با مرورگر شریک هستند، استفاده کنید. استفاده از این نشانه‌های توجه اولیه (یا BAT) اختیاری است، اما اگر درگیر هستید، می‌توانید با مشاهده تبلیغات انتخابی در مرورگر، بازپرداخت کنید. این یک جایگزین بلندپروازانه برای تلاش برای تامین مالی وب است، اما در مورد دلایلی که چرا Brave شایسته تبدیل شدن به مرورگر پیش‌فرض شما است، تنها نوک کوه یخ است.

این رابط کاربری ساده و شهودی دارد  از آنجایی که بر پایه کد‌های کرومیوم مشابه کروم است، از تعداد زیادی افزونه که برای مرورگر گوگل توسعه یافته‌اند نیز پشتیبانی می‌کند.

Brave به اندازه برخی از رقبای خود گزینه‌های سفارشی‌سازی را ارائه نمی‌کند، اما می‌توانید مسدود کردن آگهی و ردیاب را در هر یک از سایت‌هایی که بازدید می‌کنید سفارشی کنید و حتی ردیابی را از طریق جاسازی‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و لینکدین نیز قطع کنید.

Brave رایگان بوده و با ویندوز، macOS و لینوکس سازگار است.

Tor

مرورگر Tor راهی برای ورود به شبکه Tor است که ارتباط شما را در اطراف هزاران رله داوطلبانه هدایت می‌کند، بنابراین ردیابی آن بسیار سخت‌تر است. اگر نگران حریم خصوصی آنلاین خود هستید و می‌خواهید از هویت و مکان خود محافظت کنید، مرورگر Tor یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار است.

از این همه پیچیدگی فنی که وجود دارد غافل نشوید، زیرا Tor مانند هر مرورگر دیگری کار می‌کند. تفاوت اصلی چند ثانیه اضافی است که طول می‌کشد تا راه اندازی شود و مرور فقط کسری کندتر است، زیرا ترافیک شما به طور مداوم در اطراف شبکه Tor تغییر مسیر می‌دهد، اما باز هم سطح بالایی از حریم خصوصی و امنیتی که در ازای آن به دست می‌آورید، ارزش معامله را دارد.

با شروع یک وب جدید، Tor به شما امکان می‌دهد هویت خود را در هر زمان بازنشانی کنید، بنابراین وب سایت‌ها متوجه نمی‌شوند که شما همان شخص هستید. این مرورگر همچنین به شما امکان می‌دهد در مورد اسکریپت‌ها و رسانه‌های در حال اجرا در وب سخت‌گیری کنید، به‌عنوان مثال، به شما امکان می‌دهد پخش خودکار همه ویدیو‌ها را خاموش کنید. هیچ مسدودسازی تبلیغاتی در Tor وجود ندارد، اما همه این تنظیمات حریم خصوصی قطعا ردیابی شما را در سراسر وب برای تبلیغ‌کنندگان سخت‌تر می‌کند و به محض بستن برنامه، تمام آثار مرور شما بلافاصله پاک می‌شود.

از نظر ظاهری، مرورگر Tor ساده‌تر است، اما از آنجایی که بر روی همان کد فایرفاکس ساخته شده است، به مجموعه وسیعی از افزونه‌های ساخته شده برای مرورگر موزیلا دسترسی دارید.

Tor نیز رایگان بوده و با ویندوز، macOS و لینوکس سازگار است.

Pale Moon

این مرورگر از نظر ظاهری کمی عقب مانده است. به نظر بسیار شبیه نسخه قدیمی فایرفاکس است، اما هیچ چیز قدیمی در مورد موتور مرورگر مرکزی آن وجود ندارد که می‌تواند شما را در زمان مناسب به سرتاسر وب برساند. تمرکز اصلی آن کارایی و سفارشی‌سازی است، اما یکی از بهترین ویژگی‌های آن این است که کاملا منبع باز است. این بدان معناست که هیچ گوگل، اپل یا مایکروسافتی پشت Pale Moon وجود ندارد، بنابراین هیچ شرکت مادری سعی ندارد شما را به سایر سرویس‌های وب یا حساب‌های کاربری متصل کند.

از نظر سفارشی‌سازی، می‌توانید Pale Moon را با ده‌ها تم مختلف به‌طور کامل دوباره تغییر دهید. فرآیند ساختن خود نیز دشوار نیست، بنابراین می‌توانید اجازه دهید خلاقیتتان بی‌نهایت باشد. می‌توانید به محض باز کردن Pale Moon، با تعداد زیادی بلوک‌های میانبر که می‌توانید آن‌ها را ویرایش و مرتب کنید، سطح انعطاف‌پذیری را که با Pale Moon دریافت می‌کنید، ببینید.

با استفاده از Pale Moon به طور پیش‌فرض مانع مسدود کردن تبلیغات یا محافظت از ردیاب نمی‌شوید، اما افزونه‌های زیادی برای انتخاب در دسته‌های مختلف وجود دارد. مدیریت نشانک‌ها، بارگیری‌ها و سابقه مرور شما همگی ساده است و یک فیدخوان RSS یکپارچه نیز وجود دارد که برای اطلاع از مقالات جدید در سایت‌های مورد علاقه‌تان عالی است.

اگر به دنبال ورود به مرورگری هستید که بتوانید کنترل کامل آن را در دست بگیرید و در عین حال روابط خود را با غول‌های فناوری بزرگ در تجارت مرورگر قطع کنید، Pale Moon برای شما مناسب خواهد بود. این مرورگر مانند برخی از مرورگر‌های معروف‌تر نیست، اما هنوز هم چیز‌های زیادی برای ارائه دارد و یک انجمن شلوغ آنلاین وجود دارد که می‌توانید در صورت نیاز به کمک به آن مراجعه کنید.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها