۷ معمای جذاب برای اینکه ببینید شما باهوش ترید یا ربات هوشمند چت جی‌پی‌تی؟

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 5.1 دقیقه

روزیاتو نوشت؛ ربات چت هوش مصنوعی چت جی پی تی (ChatGPT) سریعترین برنامه در حال رشد در تاریخ اینترنت با حدود ۱۳ میلیون کاربر روزانه است. این چت هوشمند به سرگرم کننده ترین پدیده اینترنت در ماه های اخیر بدل شده است. 

در آزمایشی چند معما به چت جی پی تی داده شد تا هوش او سنجیده شود. او تقریبا به تمام معماها پاسخ داد، اما در دو مورد، ربات محبوب یا اشتباه کرده است، یا در حین پاسخ متوقف شده است.

در این آزمایش، هیچ توضیح اضافه ای به جز نوشتن معما در کادر متن داده نشده است. آیا می توانید معماهای زیر را جواب دهید؟

۱. برای نشستن چهار پدر، دو پدربزرگ و چهار پسر پشت یک میز، چند صندلی لازم است؟

۲. آن چیست که از آن یا دوتا دارید یا چندتا و یا هیچی؟

۳. من پُر از سوراخ هستم اما آب را در خود نگه می دارم. من چه هستم؟

۴. سنگی گرانبها، مثل الماس شفاف که با قدرت آن می توان روی آب راه رفت. اگر سعی کنید نگهش دارید کم تر از یک ساعت ناپدید می شود. آن چیست؟

۵. من چیزی هستم که مردم یا دوستم دارند یا از من متنفرند. من ظاهر و افکار مردم را تغییر می دهم. اگر شخصی از خودش مراقبت کند من بیشتر می شوم. برخی را فریب خواهم داد. برای دیگران، من یک راز هستم. ممکن است برخی بخواهند مرا پنهان کنند، اما من نمایان می شوم. مهم نیست مردم چقدر تلاش می کنند، من هرگز کم نمی شوم. من چی هستم؟

۶. من شهر، دارم اما خانه ندارم، جنگل دارم، اما درخت ندارم. آب دارم ولی ماهی ندارم. من چی هستم؟

۷. یک راننده اتوبوس در یک خیابان یک طرفه راه را اشتباه می‌رود. او از کنار پلیس ها عبور می کند اما آنها جلوی او را نمی گیرند؛ چرا؟

جواب معماها را پیدا کردید؟ پاسخ‌های چت جی پی تی را در ادامه ببینید.

پاسخ چت جی پی تی به معمای شماره ۱: هر کدام از پدرها و پدر بزرگ ها به یک صندلی احتیاج دارند در نتیجه ۶ صندلی لازم است. هر کدام از پسرها یک صندلی می خواهند، پس ۴ صندلی دیگر احتیاج است. در نهایت ۱۰ صندلی باید داشته باشیم.

پاسخ صحیح: ۴ صندلی است. هر چهار نفر پسر کسی هستند. هر چهار نفر برای یک نفر پدر هستند و دو نفر از آنها پدربزرگ هستند.

پاسخ چت جی پی تی به معمای شماره ۲: جواب «انتخاب» است. شما یا بین ۲ چیز یا بیشتر انتخاب می کنید یا اهیچ انتخابی ندارید.

پاسخ صحیح: انتخاب

پاسخ چت جی پی تی به معمای شماره ۳: جواب «اسفنج» است. با اینکه اسفنج پر از سوراخ است، اما می تواند آب را در خودش نگه دارد.

پاسخ صحیح: اسفنج

پاسخ چت جی پی تی به معمای شماره ۴: جواب این معما «یخ» است. یخ می تواند به شفافی الماس باشد. وقتی روی سطح آب یخ زد می توان روی آن راه رفت.

پاسخ صحیح: یخ

پاسخ چت جی پی تی به معمای شماره ۵: جواب این معما «سن» است.

پاسخ صحیح: سن

پاسخ چت جی پی تی به معمای شماره ۶: جواب این معما «نقشه» است. نقشه شهرها را در خود دارد اما ساختمانی ندارد و …

پاسخ صحیح: نقشه

پاسخ چت جی پی تی به معمای شماره ۷: دلیل اینکه پلیس ها راننده اتوبوس را متوقف نمی کنند این است که او پیاده است و اتوبوسی را نمی راند.

پاسخ صحیح: راننده اتوبوس پیاده است.

ریجول گوپتا، کارشناس هوش مصنوعی، مدیر اجرایی Deepmedia AI می‌گوید چت جی پی تی هنوز در حل معما عالی نیست و می‌تواند نتایج متفاوتی را در مورد همه چیز از معماهای پر رمز و راز گرفته تا جدول کلمات متقاطع ارائه دهد.

گوپتا می‌گوید: «هیجان‌های تبلیغاتی پیرامون چت جی پی تی متفاوت است، برخی ادعا می‌کنند که این چت هوش مصنوعی خطرناک است در حالی که دیگران آن را بسیار مفید می‌دانند.

گوپتا می‌گوید، جای تعجب نیست که چت جی پی تی در حل برخی معماها شکست بخورد. ما نمونه‌های زیادی را به صورت آنلاین دیده‌ایم که در آنها به سادگی نتوانسته یک معما را حل کند.

بنابراین، در حالی که چت جی پی تی برای بسیاری چیزها خوب است، حل معماها هنوز جزو کارهایی نیست که به خوبی از پس آن برآید.


چت بات

طبق گزارش شرکت تحلیلی SimilarWeb، این چت هوش مصنوعی به طور متوسط ۱۳ میلیون کاربر در روز در ماه ژانویه داشته است و آن را به محبوب ترین اپلیکیشن اینترنتی در تمام دوران تبدیل کرده است. با تیک تاک که حدود ۹ ماه پس از راه اندازی جهانی خود به ۱۰۰ میلیون کاربر و اینستاگرام که مورد توجه قرار گرفتنش، بیش از دو سال طول کشید، مقایسه کنید.

OpenAI، یک شرکت خصوصی تحت حمایت مایکروسافت است که چت هوش مصنوعی چت جی پی تی را در اواخر نوامبر به صورت رایگان در دسترس عموم قرار داد.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها