۱۳ فیلم جذاب برای تماشا در ایام نوروز

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 21.9 دقیقه

ویجیاتو نوشت؛ سال ۱۴۰۱ با تمام بالا و پایین‌های خود رو به تمام شدن و رخت بر بستن است؛ اکنون نسیم خوش‌بوی بهاری به همراه آئین‌های نوروز باستانی در حال آمدن است و چه خوش آمدنی. تارسیدن سال نو شمسی، تنها یک سلام خورشید باقیست، و انتهای این قصه‌ی سرد و سفید همیشه سبز خواهد بود. اما ایام نوروز و تعطیلات آن که در سال ۱۴۰۲ شمسی با ماه مبارک رمضان نیز مقارن شده است، بهترین زمان برای باهم بودن و استفاده درست از زمان است. عید نوروز یکی از فرصت‌هایی است که می‌توان با فراغ بال به تماشای فیلم پرداخت.

اکنون ما در «ویجیاتو» قصد داریم برای گذراندن یک نوروز سرگرم‌کننده در کنار خانواده شما را به دیدن لیستی تماشایی از ۱۳ فیلم جذاب برای تماشا در ایام نوروز دعوت کنیم. این آثار در گونه‌های مختلف و برای ذائقه‌های متفاوت مناسب هستند. سعی شده است در این لیست از آثار کلاسیک تا سینمای مدرن را پوشش دهیم و برای هر فیلم نیز یک مکمل یا چاشنی جایگزین را به شما معرفی کنیم. پس در ادامه با ۱۳ فیلم جذاب برای تماشا در ایام نوروز همراه ما باشید.

اول فروردین: ژانر اکشن – مکس دیوانه: جاده خشم

نوروز را باید با انرژی فراوان شروع کرد؛ پس هیچ چیزی بهتر از ژانر اکشن وجود ندارد که بتواند این انرژی را در رگ‌های شما به جریان آورد. اگر عاشق سرعت، هیجان، تعقیب و گریز، استایل خاص، سکانس‌های مبارزه و انفجار‌های گوناگون هستید؛ بهترین پیشنهاد فیلم اکشن «مکس دیوانه: جاده خشم» است. در مورد Mad Max: Fury Road چه چیز بیشتری می‌توان گفت؟ این چهارمین فیلم مکس دیوانه است که خیلی‌ها را مجذوب خودش کرد، زیرا هیجان، اکشن و سکانس‌های تماشایی بیشتری را نسبت به سایر فیلم‌های قبلی خود ارائه می‌‌کرد و هیچ‌کدام از آن‌ها در مورد اکشن و هیجان نیز بی‌تفاوت نبودند.

مانند بسیاری از فیلم‌های اکشن دیگر، طرح داستان ساده است. گروهی از زنان در منظره‌ای پسا آخرالزمانی از حاکم ظالم خود فرار می‌کنند و شخصیت اصلی در تعقیب و گریز گسترده‌ای که به دنبال دارد با چالش‌های گوناگون روبرو می‌شود. این فیلمی است که به همان اندازه که زیباست، سریع و بی رحمانه است و به شایستگی به عنوان یکی از نمادین ترین فیلم‌های اکشن دهه خود ایستاده است.

چاشنی ژانر اکشن: Sucker Punch – مشت ناگهانی بدفهم‌ترین و دست کم گرفته‌شده‌ترین فیلم اسنایدر است. اگر اندکی بازی اکشن انجام داده باشید متوجه خواهید شد این اثر بیش از حد به یک بازی شباهت دارد. این فیلم اکشن فانتزی به کارگردانی زک اسنایدر داستان جالبی دارد: یک دختر جوان (امیلی براونینگ) می‌خواهد قبل از لوبوتومی شدن از یک موسسه روانی فرار کند؛ در این راه او هم‌بندانش را با خود همراه می‌کند تا فهرستی از اقلام را بدزدند تا بتوانند از این زندان فرار کنند. در ادامه ما شاهد فانتزی‌ها و سکانس‌های اکشنی هستیم که روی دایره تخیلات قرار گرفته‌اند.

دوم فروردین: ژانر کمدی رمانتیک – مرگ بر عشق

چرا باید در ایام نوروز خنده را با خانواده یا دوستان خود امتحان کنید؟ چون نوروز زمان خندیدن و لبخند است؛ بدون شک نوروز زمان تجربه لحظات شیرین و ملایم است و چه چیزی بهتر از دیدن یک کمدی رمانتیک از کارگردان سه‌گانه مرد موچه‌ای جهان مارول آقای پیتون رید؛ در داستان فیلم «Down with Love» یک فرد بیمارگونه سعی می‌کند نظریه‌های یک نویسنده بدبین در مورد عشق را رد کند. این فیلم با ادای احترام به کمدی‌های رمانتیک کلاسیک با بازی دوریس دی و راک هادسون، به شدت بر محبوب‌ترین موضوعات این ژانر مانند رابطه عشق و نفرت تکیه می‌کند. با دیدن این اثر افرادی که به زندگی عاشقانه اعتقاد ندارند واقعاً عاشق می‌شوند.

چاشنی ژانر کمدی: فیلم The Apartment – آپارتمان احتمالاً اولین رام کامی نیست که تا به حال دیده‌اید، اما ممکن است اولین موردی باشد که از سینمای بیلی وایلدر دیده‌اید. سی سی باکستر (جک لمون) از آپارتمانش برای کارهای خاصی استفاده می‌کند تا لطف افراد خاصی را جلب کند، اما وقتی او عاشق فرن کوبلیک (شرلی مک‌لین)، دختر آسانسوری در محل کارش می‌شود، این ترتیب پیچیده‌تر می‌شود. این فیلم برنده پنج جایزه اسکار شد، از جمله یکی برای بهترین فیلم، با این حال بیشتر به خاطر بازی مک‌لین به یادگار مانده است که آن را با یکی از بهترین سطرهای پایانی تاریخ سینما به سرانجام رساند.

سوم فروردین: ژانر درام – مردی به نام اتو

گاهی در ایام عید نوروز هم باید کمی تفکر و خرد به خرج داد و آثاری را تماشا کرد که ما را به انسان بهتری تبدیل می‌کند؛ شاید بگویید ژانر درام گزینه جذابی برای نوروز نیست! اما اجازه دهید این عنوان شما را فریب ندهد. فیلم‌های درام تنها برای انسان‌های خاص یا بزرگسالان روشن‌فکر نما نیست، بلکه گونه سینمایی درام برای همه مناسب است. جالب است بدانید همه ما به درستی می‌دانیم که فیلم موفق «راکی» یکی از فیلم‌هایی است که باعث می‌شود درام را جدی بگیرید. اما انتخاب ما فیلم تازه اکران شده «A Man Called Otto» با بازی تام هنکس است.

«مردی به نام اتو» یک بازسازی هالیوودی از فیلم موفق سوئدی به نام «A Man Called Ove» است که بر اساس کتاب پرفروش فردریک بکمن ساخته شده؛ این اثر تراژیک و کمدی زندگی مردی به نام اتو (تام هنکس) را روایت می‌کند، یک انسان بدخلق که به لطف آمدن همسایگان جدید در زندگی خود هدف پیدا می‌کند. جذاب، لطیف، ساده و به طرز وحشتناکی شیرین؛ این فیلم شما را به انسان بهتری تبدیل می‌کند.

چاشنی ژانر درام: فیلم Everybody’s Fine – حال همه خوب است یکی از آن درام‌های دست‌کم گرفته شده کوچک است که باید دیدن آن را تجربه کرد، اما چرا؟ چون در این فیلم که رابرت دنیرو در آن بازی می‌کند، پدر پیری که مدت‌ها است از بچه‌ها و نوه‌هایش خبر ندارد برای دیدنشان به سفر می‌رود ولی در ادامه با واقعیاتی روبرو می‌شود که نگرش او را دچار تحول می‌کند. حال همه خوب است، شاید این اثر یکی از برترین آثاری است که داستان سالمندی عزیزانتان را به تصویر می‌کشد. نوروز وقت باهم بودن است، پس بزرگان و سالمندان خانواده را فراموش نکنید.

چهارم فروردین: ژانر فانتزی – هری پاتر

بدون شک ژانر فانتزی مقوله‌ای است که همه آن را دوست دارند، زیرا داستان‌های زیادی را پوشش می‌دهد که شما را در زمان عقب و جلو می‌کند یا به یک جهان موازی می‌برد. بعضی وقت‌ها به عنوان یک انسان آرزو دارید ای‌کاش این دنیا واقعی بود چون به شما احساس سرزندگی می‌دهد. پس ژانر فانتزی برای روز‌های خوش نوروز یک ژانر مناسب است. اما فیلم‌های هری پاتر حتی اگر تکراری هم باشند، باز بهترین پیشنهاد در این گونه خاص به شمار می‌روند.

اگر در حال خواندن این لیست و مرور لیست تماشا هستید، احتمالاً قبلاً مجموعه هری پاتر را دیده‌اید یا حداقل از آن مطلع هستید. هفت کتابی که فیلم‌های آن‌ها اقتباس شده‌اند بیش از 400 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته‌اند که ارزش کل برند هری پاتر حدود 25 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. هشت فیلم وجود دارد که در ماراتن تماشای ژانر فانتزی و هری‌ پاتر جلوی شماست؛ اما اگر می‌خواهید روی یک اثر از این فرنچایز سرمایه‌گذاری کنید پیشنهاد ما دیدن فیلم «هری پاتر و زندانی آزکابان» است.

چاشنی ژانر فانتزی: Shrek – شرک فیلمی است که در این مرحله نیازی به معرفی ندارد. بیش از 20 سال است که شرک یک کلاسیک دوست داشتنی بوده است، با داستانش در مورد یک غول که تبدیل به یک قهرمان خاص می‌شود که بین بینندگان پیر و جوان به طور یکسان محبوب است. در بیشتر زمان اجرای خود، شرک به‌طور شگفت‌آور مملو از افسانه‌های معروف و تفاسیر کلاسیک دیزنی است. اما همچنان که ادامه می‌یابد، شرک نشان می‌دهد که یک فیلم واقعاً تأثیرگذار در مورد عشق، دوستی و وفادار بودن با خود و دوستان است، و در حالی که داستان‌های پریان قدیمی را مسخره می‌کند، به عنوان یک افسانه مدرن نیز ظاهر می‌شود.

پنجم فروردین: فیلم نوآر – به خدا واگذارش کن

عید نوروز زمان مناسبی است که به تاریخ سینما نیز ادای احترام کنیم؛ و چه چیزی بهتر از یک فیلم نوآر کلاسیک. فیلم «به خدا واگذارش کن» ⁩به عنوان یک نوآر تکنی کالر و ۱۱۰ دقیقه‌ای به کارگردانی جان ام استال با بازی جین تیرنی است. عنوان این فیلم از جمله‌ای از نمایشنامه هملت الهام گرفته شده است، در جایی که روح پدر هملت از او می‌خواهد، مادرش را بخاطر گناهانش ببخشد و مجازاتش را به خدا واگذارد. این فیلم اثری است که مارتین اسکورسیزی نیز آن را ستایش می‌کند. و همچنین ثبت ملی فیلم ایالات متحده آن را به دلیل اهمیت فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناختی در تالار خود حفظ کرده است.

با این حال برای طرفداران معمولی فیلم نوآر، این درام روانشناختی شوم با شکوه مانند یک گنج نادیده گرفته می‌شود. شاید عدم توجه به این دلیل است که ظاهر آن به اندازه یک نوآر مناسب نیست؛ اما Leave Her to Heaven به جای سیاه و سفید سنتی، با شکوه کامل تکنیکال فیلمبرداری شده است. جدای از این تمام نشانه‌های یک اثر نوآر خوب در این فیلم دیده می‌شود.

چاشنی فیلم نوآر: Nightcrawler – تعداد کمی از فیلم‌های نئو نوآر دارای شخصیت‌های اصلی هستند که به اندازه لو بلوم از Nightcrawler مشکوک و مرموز هستند. او فیلم را به عنوان یک فیلمبردار عجیب و غریب و فداکار شروع می‌کند که راه امرار معاش او فیلم گرفتن از صحنه‌های جنایت خشونت آمیز و فروختن آن به ایستگاه‌های خبری است. اما با پیشرفت همه چیز، او بیشتر و بیشتر ریسک می‌کند، و اعمال مشکوکی انجام می‌دهد و از یک ناظر خشونت به یک مجرم تبدیل می‌شود. بنابراین فیلم Nightcrawler با داشتن یک شخصیت معیوب که با ادامه فیلم (به جای رشد یا بهبود) ناقص‌تر می‌شود، به روز رسانی موثر فیلم نوآر سنتی است.

ششم فروردین: ژانر علمی تخیلی – لوپر

کمی فاصله گرفتن از جهان منطق در ایام نوروز خوب است؛ و ژانر علمی تخیلی نیز گزینه مورد نیاز این شاخه است. فیلم Looper به کارگردانی ریان جانسون نیز یک پیشنهاد عالی برای ورود به این ژانر است. لوپر یک فیلم قوی‌ و جاه‌طلبانه‌ است که عناصری از فیلم نوآر می‌گیرد و آن‌ها را در یک داستان علمی‌تخیلی درباره قاتلین قرار می‌دهد که از سفر در زمان برای بیرون آوردن اهداف خود استفاده می‌کنند. این یک فیلم کاملاً متعادل نیست، با یک سوئیچ داستانی خاص به دو نیمه تبدیل می‌شود.

هر دو نیمه فیلم قانع کننده هستند، با این حال هر کدام احساس متفاوتی به مخاطب هدیه می‌کنند. اما باز هم، فیلم علمی تخیلی با رگه‌های نوآر اغلب اثر رایجی نیست، و دیدن فیلمی درباره قاتلان، باندهای جنایتکار، و قهرمانی شکنجه‌شده که دوست دارد مونولوگ‌های درونی همراه با خط داستانی سفر در زمان داشته باشد، جالب توجه است.

چاشنی ژانر علمی تخیلی: Back to the Future – بگذارید یک بار دیگر تاکید شود: ریشه هر فیلم علمی تخیلی بزرگ یک فیلمنامه قاتل و کشنده است، نه جلوه‌های ویژه یا صرفا پول زیاد. مایکل جی فاکس و کریستوفر لوید در فیلم کمدی علمی تخیلی سنگین اما متمرکز بر شخصیت رابرت زمکیس که یک فرنچایز را به وجود آورد، نقش اصلی را بازی کردند. ترکیبی از عناصر علمی تخیلی، کمدی، ماجراجویی و موارد دیگر، بازگشت به آینده به عقیده بسیاری یکی از بهترین فیلم‌های تمام دوران است.

هفتم فروردین: ژانر ترسناک زامبی – شان می‌میرد

به نظر می‌رسد تخصص ادگار رایت، تزریق مقادیر شگفت‌انگیز کمدی به ژانرهایی است که معمولاً انتظار وجود شوخی‌های مداوم را ندارید. تعداد کمی از فیلم‌های او این کار را انجام می‌دهند و همچنین فیلم بلندش، Shaun of the Dead، که یک خط داستانی رمانتیک-کمدی را با یک فیلم زامبی (بسیار خشن) ترکیب می‌کند.

شان (سایمون پگ) به عنوان قهرمان داستان تصمیم می‌گیرد تا رابطه ضعیف با دوستش را ترمیم کند و زندگی خود را تغییر دهد، اما این روند با یک بدبختی اتفاق می‌افتد؛ اما چرا چون در طول شیوع گسترده زامبی‌ها باید این تعییر شکل بگیرد. این فیلم شامل یک رویکرد پارودی نسبت به مجموعه‌ای دوست داشتنی از فیلم‌های کلاسیک زامبی به سبک جورج رومرو است، اما در آخرین پرده خود به یک فیلم زامبی واقعاً پرتنش تبدیل می‌شود. قتل‌های وحشیانه و لحظاتی تماشایی وجود دارد که اطمینان حاصل می‌کند که Shaun of the Dead به عنوان یک فیلم زامبی و یک فیلم تقلید از زامبی‌ها کار می‌کند.

چاشنی ژانر ترسناک: Smile – فیلم لبخند یک اثر ترسناک دلپذیر است؛ «لبخند» یک فیلم ترسناک روان‌شناختی فراطبیعی است که ترس‌های حیله‌گر، فضایی پر از تعلیق و پیامی مرتبط با احساس گناه و غلبه بر درد‌های التیام نیافته دوران کودکی را ارائه می‌کند. «لبخند» یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک سال‌های اخیر است که به دلیل یک مطالعه شخصیت غم‌انگیز و یک جشنواره ترسناک از صحنه‌های جامپ‌اسکر خواستنی و تماشایی است.

هشتم فروردین: انیمیشن – بالا

دنیای جادویی انیمیشن‌ها در تمام طول سال یک فضای عالی برای فرار از این جهان هستند؛ عید نوروز نیز از این دایره خارج نیست. یک انیمیشن خوب بامزه، عجیب و غریب و در عین حال زیباست؛ و اکنون پیشنهاد ما یعنی انیمیشن «Up» نیز تمام این ویژگی‌ها را دارد. داستان Up ماجرای کارل فردریکسن 78 ساله (اد اسنر) را روایت می‌کند که به دنبال تحقق رویای همسر فقید خود برای سفر به مکانی رویایی است. او هزاران بالون را به خانه‌اش می‌بندد و شروع به پرواز می‌کند اما به سرعت متوجه می‌شود که پسر جوانی به نام راسل نیز در خانه او حضور دارد. با این تفاسیر کارل و راسل به سفر می‌روند و با دشمنی روبرو می‌شوند که هرگز انتظارش را نداشتند.

انیمیشن Up از داستان‌سرایی درخشان سینمایی بهره می‌برد که حتی بزرگسالان را نیز وادار به اشک ریختن می‌کند. عمق عاطفی قوی آن به طرز شگفت انگیزی از طریق فداکاری کارل به عشق درگذشته‌اش و تمایل بی امان او برای احترام به رویاهایش به تصویر کشیده شده است. عشق او به همسرش برای بزرگسالانی که زیبایی واقعی عشق را درک می‌کنند بدون زحمت قابل تحسین است.

چاشنی انیمیشن: Ratatouille – این اثر یک یک انیمیشن خاص پیکسار در مورد موشی به نام رمی است که آرزوی سرآشپز شدن را دارد. او با مرد جوانی به نام لینگوئینی آشنا می‌شود و مخفیانه به او کمک می‌کند تا در رستورانی معتبر آشپزی کند. رمی باید از گرفتار شدن خودداری کند و در عین حال مطمئن شود که توانایی‌های آشپزی او منتقد سختگیر غذای رستوران را خشنود می‌کند. رمی وقتی مسیری را دنبال می‌کند که برای جامعه‌اش قابل احترام نیست، با مخالفت دیگران روبرو می‌شود. این یک موضوع رایج برای بزرگسالانی است که نگران قضاوت دیگران هستند. برای کودکان، Ratatouille یک داستان هیجان انگیز در مورد یک موش است که یک انسان را در آشپزخانه کنترل می‌کند. برای بزرگسالان، در مورد تحقق رویاهای شماست.

نهم فروردین: ژانر پلیسی رفاقتی – پلیس خفن

هرچه به روز‌های پایانی تعطیلات خود در عید نوروز نزدیک می‌شویم، فکر شروع کاز یا حضور در دانشگاه و مدرسه یک استرس یا ناامیدی به دل‌ها می‌آورد؛ راه فرار برای این موقعیت فرار به سوی یک ژانر جذاب است که حس رفاقت را در ما زنده می‌کند. آثار پلیسی رفاقتی این خاصیت را دارند. پیشنهاد ما در این ژانر فیلم «Hot Fuzz» است. ادگار رایت که صرفاً به ساخت یک فیلم زامبی که یک تقلید از فیلم زامبی نیز بود، راضی نبود، فیلم کلاسیک خود Shaun of the Dead را با فیلم Hot Fuzz در سال 2007 دنبال کرد. کاری که Shaun of the Dead برای فیلم‌های زامبی انجام داد، Hot Fuzz تقریباً برای فیلم‌های پلیسی رفاقتی انجام می‌دهد.

فیلم داستان یک کارآگاه پلیس را دنبال می‌کند که به یک شهر خواب‌آلود و به ظاهر ساکت اما مرموز انگلیسی نقل مکان می‌کند. او به زودی یک توطئه تاریک را در آنجا کشف می‌کند، با داستانی پر رمز و راز و آخرین پرده پر از تیراندازی‌های عالی. این یک داستان متقاعد کننده است که اکشن قوی را ارائه می‌دهد. اتفاقاً در عین حال خنده‌دار و خودآگاه است و یک فیلم اکشن/کمدی/معمایی فوق‌العاده را به وجود می‌آورد.

چاشنی ژانر پلیسی رفاقتی: The Nice Guys – این اثر نوعی ادای احترام به دوران قدیمی فیلم‌های اکشن است. این یک کمدی دوستانه است که بر روی دو فرد نامتناسب تمرکز می‌کند که یک توطئه جنایتکارانه را کشف می‌کنند. این کمدی دوستانه اکشن زیادی دارد تا همه چیز را انفجاری نگه دارد، و بازگشت به یک ژانر محبوب از دهه‌های گذشته نیز در محیط دهه 1970 فیلم مورد تاکید قرار گرفته است. فیلم The Nice Guys ادای احترام نادری است که ممکن است در نهایت بهتر از بسیاری از فیلم‌هایی باشد که به آنها اشاره می‌کند، با کمدی خنده‌دار و صحنه‌های اکشن عالی که دست به دست هم داده‌اند.

دهم فروردین: ژانر رمز و راز قتل – چاقوکشی

یک کارآگاه تلاش می‌کند تا به حل رمز و راز مرگ وحشتناک یک رمان نویس معروف معمایی دست یابد. فیلم Knives Out با رعایت قوانین یک رمز و راز قتل کلاسیک در حالی که آنها را احیا می‌کند، مسیری غیرممکن را انجام می‌دهد. همه اجزای این اثر درست در جای خود نشسته‌اند: خانه عجیب و غریب، بازیگران جذاب شخصیت‌های مشکوک، یک کارآگاه مصمم، و لحظه‌ای در پایان که همه قطعات کنار هم قرار می‌گیرند.

پس چه چیزی این فیلم را در بین بقیه برجسته می‌کند؟ حتی وقتی به مخاطب چیزی گفته می‌شود که به نظر ملموس می‌آید، هرگز نمی‌تواند مطمئن باشد که آنچه به او گفته شده تمام حقیقت است. و چه راهی بهتر از این برای ادای احترام به ژانر معمایی؟!

چاشنی ژانر رمز و راز قتل: The Hateful Eight – هشت نفرت انگیز کوئنتین تارانتینو یک وسترن معمایی و رمان گونه است. داستان فیلم در دوران پسا-جنگ داخلی آمریکا می‌گذرد. زمانی که جنگ و جدل‌های نژادی کماکان وجود داشتند و فیلم نیز داستان هشت فرد را تعریف می‌کند که در طی اتفاقاتی مجبور می‌شوند برای مدتی در یک مهمانسرا در کنار هم بمانند که این مسئله باعث به وجود آمدن اتفاقات بسیار جالبی بین آن‌ها می‌شود. این فیلم جوایز متعددی از جمله جایزه اسکار را برای موسیقی متن دریافت کرد.

یازدهم فروردین: ژانر هنرهای رزمی – مردی از ناکجاآباد

گاهی اوقات، تعیین اینکه چه چیزی یک فیلم هنرهای رزمی واقعی است و چه چیزی نیست، چالش برانگیز است. اما وقتی بیشتر اکشن یک فیلم شامل مبارزات با اسلحه می‌شود، اما همین مبارزات با هنرهای رزمی تکمیل می‌شود، باید فیلم را چه نامید؟ مردی از ناکجاآباد یا همان «The Man From Nowhere» این خط ترکیبی را طی می‌کند، اما ما آن را به دو دلیل خوب در این لیست قرار دادیم: ۱) به طرز مضحکی عالی است، و ۲) صحنه‌های مبارزه مبارزه در آن زیبا مدیریت شده است. این همه چیزی است که می‌توان در مورد این اثر گفت.

چاشنی ژانر هنرهای رزمی: The Big 4 – «چهار آدمکش خفن» یک اکشن کمدی به کارگردانی «تیمو توجاژانتو» به عنوان یکی از فیلمسازان موج نوی سینمای اندونزی، فیلمی سرگرم‌کننده و سراسر اکشن است که این فضیلت را دارد که خودش را خیلی جدی نمی‌گیرد؛ پس اگر دو ساعت و نیم اکشن خالص و لحظات کمدی شیرین و پاپ‌کورنی می‌خواهید، تماشای این فیلم را از دست ندهید.

دوازدهم فروردین: سینمای کره جنوبی – پروژه شکار گرگ

این روز‌های سینمای کره جنونی و آثارش در سبد تماشای همه مخاطبان جهان جای گرفته است؛ پ عید نوروز زمان مناسبی برای دیدن یک فیلم کره‌ای است. پیشنهاد ما فیلم «Project Wolf Hunting» است. پروژه شکار گرگ شاید خشن‌ترین اکشن سینمای کره در سالیان اخیر باشد. خیلی‌ها داستان این فیلم را حاصل ترکیب دو اثر هالیوودی به نام «Con Air» با «Predator» می‌دانند. این فیلم داستانی مملو از کشتار را به تصویر می‌کشد که در یک کشتی باری که برای انتقال جنایتکاران خطرناک از مانیل فیلیپین به بوسان کره جنوبی استفاده می‌شود، اتفاق می‌افتد.

پروژه شکار گرگ با شخصیت‌پردازی‌های آسان برای پلیس و جنایتکاران خود، با لباس‌های خاطره‌انگیز، گریم و نگرش‌های کلی شخصیت‌ها، به آرامی پیشرفت می‌کند. اما نقطه برجسته واقعی خشونت است. قتل‌ها در پروژه شکار گرگ کاملاً وحشیانه هستند. فیلم از ابتدا در خون و خروش است و کارگردان گفته است که در حین فیلمبرداری از 2.5 تن خون تقلبی استفاده کرده‌اند. این اثر کره‌ای از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد استفاده می‌کند تا یک قطعه ژانری سرگرم‌کننده برای افرادی بسازد که اشتهای زیادی برای کشتارهای خونین دارند. اگر شما هم مثل من هستید، این یک دستور العمل برای یک زمان عالی است.

چاشنی سینمای کره جنوبی: The Good, the Bad, the Weird – فیلم کره‌ای «خوب، بد، عجیب» ادای احترامی دیوانه کننده به چیزی است که یک وسترن را عالی جلوه می‌دهد. وسترن‌های مدرن می‌توانند نسبت به فیلم‌های شکل‌دهنده‌ای که به تثبیت این ژانر کمک کرده‌اند، یک مزیت واقعی داشته باشند، صرفاً به این دلیل که دهه‌ها تأثیرات سینمایی را در خود دارند. بنابراین، مرز باریکی بین پاپ کورنی و پرشور وجود دارد، اما فیلم‌ساز کره‌ای خوب، بد و عجیب، یعنی کیم جی وون، ترکیبی عالی از هرج و مرج را شکل داده است که هم آشناست و هم کاملاً بدیع است. این وسترن ادای احترامی به آثار کلاسیک سرجیو لئونه است، زیرا سه تفنگدار مختلف برای یک جایزه‌ای پرسود رقابت می‌کنند، اما آنچه در ادامه می‌آید چیزی فراتر از یک ماجرای قابل پیش بینی است.

سیزدهم فروردین: سینمای خانوادگی ایران – مهمان مامان

پایان تعطیلات نوروز با یک جشن کهن ایرانی گره خورده است؛ سیزده‌بدر یا روز طبیعت زمانی عالی برای دورهم بودن و سرگرمی استو بنابراین بهترین گزینه سینمایی برای تماشا آثار ایرانی با رویکرد خانوادگی است. پیشنهاد ما در این شاخه فیلم «مهمان مامان» اثر کمدی خانوادگی به کارگردانی داریوش مهرجویی است. این اثر با نگاهی به خانواده سنتی ایرانی و قشر‌های مختلف مردم، اثری دلنشین به شمار می‌رود. مهمان مامان داستان خانواده‌ایست که قرار است برایشان مهمان بیاید اما چون وضع مالی آنها خوب نیست، همسایگانشان به کمک می‌آیند تا یک مهمانی خوب برگزار شود.

چاشنی سینمای خانوادگی ایران: یه حبه قند – این فیلم بدون شک یکی از تماشایی ترین آثار سینمای ایران با رویکرد خانواده و آئین‌های سنتی یک جامعه ایرانی اسلامی است. رضا میرکریمی به عنوان کارگردان «یه حبه قند» در فیلمش ماجرای یک خانواده سنتی و بزرگ ایرانی را روایت می‌کند که با وجود تعدد افراد در آن مهم‌ترین اصل احترام به بزرگتر و ارزش‌های سنتی یک خانواده ایرانی است. مسئله عروسی خواهر کوچکتر سبب می‌شود خواهرها و دامادها هر کدام از یک گوشه کشور در یک خانه قدیمی در شهر یزد دور هم جمع شوند و به پدر پیر خود سر بزنند. اما دیری نمی‌پاید که اتفاقی ناگوار رخ می‌دهد.

ژانر ابرقهرمانی: یک چاشنی ویژه برای تمام روز‌های عید نوروز

پیشنهاد اول: Watchmen – یک ابرقهرمان وحشی تصمیم می‌گیرد تا حقیقتی را که در پس مرگ همکار سابقش وجود دارد، کشف کند که ناگهان متوجه می‌شود این ماجرا با یک توطئه بزرگتر گره خورده است. هیچ چیز این اثر در ظاهر کاملاً شبیه یک فیلم ابرقهرمانی ساده نیست؛ این اثر مخاطب را وادار می‌کند به واقعیت سرد و سختی نگاه کنند که در آن ابرقهرمانان در دنیای واقعی وحشی شده و افسارگسیخته شده‌اند. نمایش قهرمانان اصیل، شخصیت‌های اخلاقی خاکستری و هیولاهای آشکار به طور همزمان، این فیلم را به اثر تماشایی در ژانر ابرقهرمانی بدل می‌کند.

فیلم

پیشنهاد دوم: Logan – جیمز منگولد با هوش خود فیلم لوگان را به یک وسترن دیستوپیایی تبدیل می‌کند؛ این اثر با انتخاب لحنی تاریک و سیاه از زندگی شخصیتی خاص خود را منحصر به فرد کرد. لوگان ساخته جیمز منگولد با تجزیه شخصیت ولورین احساسات، حس اساطیری یک ابرقهرمان و قصه گویی درست پیرامون یک شخصیت کامیک را با هم بر انگیخت تا بتواند یک کلیت چشمگیر شکل دهد. جیمز منگولد برای ساخت این فیلم چندین ژانر را با هم ادغام کرده است؛ از فیلم جاده‌ای گرفته تا اکشن پسا آخرالزمانی و ابرقهرمانی؛ اما بیشتر از همه این وسترن است که در این فیلم دیده می‌شود.

کلام پایانی

عید نوروز زمان خوبی برای دورهم بودن و استفاده از محیط خانه و خانواده به بهترین شکل است؛ پس بیایید این روز‌ها را با یک برنامه‌ریزی مناسب به شکلی عالی پشت سر بگذاریم. ما در این لیست ویجیاتو از دیدگاه خود سعی کردیم با معرفی آثاری گوناگون زمینه‌ای مناسب برای یک دورهمی سینمایی را برای شما فراهم کنیم؛ اگر دوست داشتید شما نیز در بخش نظرات آثار سینمایی مورد نظرتان برای تماشا در ایام نوروز را با ما به اشتراک بگذراید. پس پیشاپیش من از طرف تیم ویجیاتو سالی سرشار از امید و زیبایی را برای شما و خانواده‌ آرزو می‌کنم. (نوروز باستانی ۱۴۰۲ بر شما مبارک)

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها

عکسی خاص از علی دایی و همسرش با فردوسی‌پور در یک مراسم خصوصی
چهره ها

عکسی خاص از علی دایی و همسرش با فردوسی‌پور در یک مراسم خصوصی

۳۱ فروردین ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .3 دقیقه
(ویدئو) غذای روستایی در پرتغال؛ فرآیند تهیه و پخت سوسیس جگر گاو
دانستنی ها

(ویدئو) غذای روستایی در پرتغال؛ فرآیند تهیه و پخت سوسیس جگر گاو

۳۱ فروردین ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
(ویدئو) آخرین ویدئو ثبت شده از لورل و هاردی قبل از مرگ
چهره ها

(ویدئو) آخرین ویدئو ثبت شده از لورل و هاردی قبل از مرگ

۳۱ فروردین ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
(ویدئو) بغض لیلا حاتمی شکست
چهره ها

(ویدئو) بغض لیلا حاتمی شکست

۳۱ فروردین ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه
طرز تهیه ی یه سالاد خوشمزه با نخود فرنگی
آشپزی

طرز تهیه ی یه سالاد خوشمزه با نخود فرنگی

۳۱ فروردین ۱۴۰۳ زمان مطالعه : 2.3 دقیقه
(ویدئو) جت اسکی سواری در خیابان های دوبی
اخبار

(ویدئو) جت اسکی سواری در خیابان های دوبی

۳۱ فروردین ۱۴۰۳ زمان مطالعه : .1 دقیقه