۲۰ مینی سریال عالی که باید در عید نوروز تماشا کنید

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 16.1 دقیقه

ویجیاتو نوشت؛ عید نوروز زمان خوبی برای تجربه تماشای آثار جذاب از جمله مینی‌ سریال های کوچک لذت‌بخش است. اکنون ما برای پاسخ‌گویی به این نیاز مخاطب، می‌خواهیم ۲۰ مینی سریال عالی که باید در عید نوروز تماشا کنید را به شما معرفی کنیم.

اما پیش از معرفی آثار باید بدانید مرز بین یک فیلم و یک سریال تلویزیونی به دلیل نوع خاص تولید و محبوبیت فزاینده مینی سریال های تلویزیونی در جهان به طور مداوم در حال محو شدن است.

در حالی که فرنچایزهای سینمایی شروع به تطبیق فرمول اپیزودیک سریال تلویزیونی برای روایت داستان‌های عمیق‌تر و طولانی تر می‌کنند، سریال های تلویزیونی نیز شروع به داشتن همان کیفیت سینمایی فیلم‌های پرفروش کرده‌اند. جایی که قبلاً موضع سختی برایش وجود داشت، اکنون جایگاه فوق‌العاده دارد، با فیلمسازان معتبری که تمایل بیشتری به این پروژه‌های جاه‌طلبانه دارند، و ستاره‌های درجه یکی که تمایل بیشتری برای حضور در این پروژه‌های مینی سریال تلویزیونی دارند. در ادامه با معرفی این آثار همراه ما باشید.

«Waco»

  • ژانر: جنایی، درام، هیجان انگیز
  • تعداد قسمت‌ها: 6

اگر به دنبال یک مینی سریال تلویزیونی پر اکشن هستید، باید Waco را به بالای لیست تماشای خود در نوروز منتقل کنید. این مینی سریال شش قسمتی، درگیری 51 روزه بین اف‌بی‌آی، ATF، و شاخه دیویدیان (فرقه‌ای مذهبی که توسط دیوید کورش تأسیس شد) را به تصویر می‌کشد. چشم اندازهای هر دو طرف در طول محاصره مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نتیجه آتش سوزی ویرانگر در اطراف محوطه رخ می‌دهد. گره‌های داستانی ارزش قدردانی را دارند و بازیگران بازی‌های خوبی انجام می‌دهند، اما شخصیت دلسوز دیوید کورش ممکن است شما به صورت ویژه به خود جذب کند. صرف نظر از این، اگر می‌خواهید شاهد اقداماتی فزاینده با زمینه تاریخی باشید، Waco بهترین انتخاب شما برای عید نوروز است.

«Lost Ollie»

  • ژانر: انیمیشن، درام، ماجراجویی
  • تعداد قسمت‌ها: 4

مینی سریال چهار قسمتی نتفلیکس Lost Ollie کمی شبیه داستان اسباب‌بازی‌ها به صورت لایو اکشن درام است. شما بلافاصله این اصل را تشخیص خواهید داد: اسباب بازی گمشده زنده می‌شود و وفادارانه راهی سفری ماجراجویانه می‌شود تا بچه‌اش را پیدا کند. اما در میان این نکات، لحظات و تامل‌های تلخی درباره زندگی، خانواده و هستی وجود دارد. این مینی سریال از دست زدن به مضامین تیره‌تر هم نمی‌ترسد، بنابراین اگر همیشه آرزوی نسخه‌ای بالغ‌تر، اما همچنان دوست‌داشتنی‌تر از این روایت را داشته‌اید – و اگر از طرفداران فیلم‌هایی مانند Paddington هستید، پس از تماشای Lost Ollie لذت خواهید برد.

«11.22.63»

  • ژانر: درام، معمایی، علمی تخیلی
  • تعداد قسمت‌ها: 8

اگر فرصتی برای بازتعریف واقعی تاریخ از طریق سفر در زمان داشته باشید چه می‌کنید؟ این سوالی است که مینی سریال تلویزیونی «11.22.63» بر اساس رمانی به همین نام از استیون کینگ، حاضر است به آن پاسخ دهد. این اثر مهیج معمایی علمی تخیلی یک معلم انگلیسی به نام جیک اپینگ را دنبال می‌کند که به او فرصتی داده می‌شود تا در زمان به سه سال قبل از ترور جان اف کندی سفر کند. با این حال، وابستگی فزاینده او به دوره زمانی، مأموریت او را تهدید می‌کند. در حالی که وقایع (و پیچش‌ها) ترور JFK از نکات برجسته سریال هستند، سفر شخصی جیک هم پرتنش و هم تاثیرگذار است.

«The Night Of»

  • ژانر: جنایی، درام، معمایی
  • تعداد قسمت‌ها: 8

تماشای مینی سریال The Night Of برای طرفداران آثار جنایی نوآر کاملاً ضروری است. این مینی سریال HBO که بر اساس یک سریال بریتانیایی در سال 2008 ساخته شده است، به پرونده مرموز یک آمریکایی پاکستانی که متهم به قتل یک دانشجوی دختر است – و وکیل غیرمعمول او می‌پردازد. در هر اپیزود می‌توانید تاثیرات قوی فیلم‌های مایکل مان و دیوید فینچر را مشاهده کنید. هر اپیزود بر اساس تنش پایانی اپیزود قبل ساخته می‌شود، که منجر به آزمایشی پرتنش و اوجی تماشایی می‌شود. تنها با هشت اپیزود، The Night Of یکی از مواردی است که می‌خواهید از ابتدا تا پایان آن را به طور افراطی در نوروز پیش روی بگذرانید.

«Godless»

  • ژانر: درام، وسترن
  • تعداد قسمت‌ها: 7

اسکات فرانک نویسنده بعد از اینکه ژانر نئو وسترن را با نوشتن داستان فیلم «لوگان» به شکوفایی رساند، پروژه وسترن سنتی‌تر و جاه‌طلبانه‌تری را در مینی سریال Godless در نتفلیکس انجام داد. داستان این مینی سریال در سال 1884 روایت می‌شود که «روی گود» یاغی را دنبال می‌کند که از دست مرشد بی رحم خود فرانک گریفین فرار می‌کند و به شهری در نیومکزیکو که کاملاً پر از زنان تنها یا بیوه است عقب نشینی می‌کند. برای طرفداران وسترن، باید در این اثر انتظار دیدارهای تماشایی را داشته باشید که به ادای احترام به The Magnificent Seven و The Searchers می پردازند – ادای احترامی که به شکلی تماشایی توسط شخصیت‌های زن برجسته ارائه می‌شوند. سریال Godless یک وسترن حماسی است که ارزش دیدن را دارد.

«The Queen’s Gambit»

  • ژانر: درام
  • تعداد قسمت‌ها: 7

مینی سریال تماشایی The Queen’s Gambit بدون شک محبوب ترین مینی سریال سال‌های گذشته است و به راحتی می‌توان دلیل آن را فهمید. این داستان اسکات فرانک که بر اساس رمانی در سال 1983 ساخته و روایت شده است، منابع اصلی را در بر می‌گیرد (داستانی پرمخاطب در مورد شطرنج) و یک کمان رستگاری قوی برای قهرمان داستان بث هارمون ایجاد می‌کند. هارمون از سنین پایین یک اعجوبه شطرنج است و استعدادهای او تنها با اتکای این شخص به مواد مخدر و الکل تقویت می‌شود. مانند بسیاری از افراد قبل از او، بث نیز یکی در ردیف ضدقهرمانان متقاعد کننده است – این اجرای آنیا تیلور-جوی است که شخصیت را جان می‌بخشد و او را به یاد ماندنی می‌کند.

«Patrick Melrose»

  • ژانر: کمدی سیاه، درام
  • تعداد قسمت ها: 5

بندیکت کامبربچ در نقش پاتریک ملروز، یک مرد انگلیسی ثروتمند است که اعتیاد جدی به هروئین، مواد مخدر و الکل دارد که ناشی از ظلم پدرش و بی توجهی مادرش است. آنچه در ادامه می‌آید، مارپیچ مسخره‌ای از ناکامی‌ها است که او تلاش می‌کند بر رذایل شدید خود غلبه کند. شما می‌توانید ملروز را به عنوان یک شخصیت غم انگیز تصور کنید که تماشای مبارزات شخصی او علیه شیاطین درونی‌اش سخت است. با این حال او به راحتی با دیگر ضدقهرمانان غم انگیز مانند دان دریپر، والتر وایت و بوجاک هورسمن هماهنگ می‌شود. برای همین، شما احساس ارتباط جالبی در قوس شخصیتی او خواهید داشت. اگر یک مینی سریال کوچک و کمدی می‌خواهید این گزینه خوبی است.

«Chernobyl»

  • ژانر: درام، تاریخی، هیجان انگیز
  • تعداد قسمت‌ها: 5

یکی از بهترین مینی سریال های تلویزیونی که تا به حال توسط HBO تولید شده است؛ چرنوبیل وقایع فاجعه نیروگاه هسته‌ای سال 1986، تلاش مقامات برای بازیابی حقیقت و تلاش‌های پاکسازی این ماجرا را به تصویر می‌کشد. سه سال پس از انتشار، چرنوبیل به همان اندازه ترسناک باقی مانده است. این سریال هیچ گاه برای نشان دادن شدت پیامد فاجعه ضربه‌ای وارد نمی‌کند. در مقابل چرنوبیل تقریباً شبیه یک فیلم ترسناک است، جایی که هر بخش از اطلاعات کشف شده مخوف هستند. این به بهترین وجه در صحنه معروف کارگرانی که پشت بام را پاکسازی می‌کنند نشان داده می‌شود.

«Band of Brothers»

  • ژانر: درام، تاریخی، جنگی
  • تعداد قسمت‌ها: 10

بدون شک یکی از بهترین مینی سریال های تمام دوران؛ گروه برادران بهترین استعداد و تخصص استیون اسپیلبرگ به عنوان کارگردان را به نمایش می‌گذارد. کاری که او برای فیلم با نجات سرباز رایان انجام داد، همان کار را برای تلویزیون با گروه برادران انجام داد. این مینی سریال 10 قسمتی HBO، ارتش ایالات متحده را در درگیری‌ها و مبارزات وحشیانه آنها در فرانسه تحت اشغال آلمان در طول جنگ جهانی دوم دنبال می‌کند. این مینی سریال فراتر از صحنه‌های جنگی چشمگیر و گروه برجسته، مضامین قهرمانی و برادری را برجسته می‌کند. در پایان، شما قدردانی بسیار بیشتری از جانبازان جنگ جهانی دوم خواهید داشت.

«Bad Sisters»

  • ژانر: کمدی سیاه، جنایی
  • تعداد قسمت‌ها: 10

مینی سریال Bad Sisters یک اثر ایرلندی است که بخشی از آن عاشقانه، بخشی راز قتل، و همه جانبه گستاخانه و سرگرم کننده است. داستان درباره گاروی‌ها، پنج خواهر است که پس از مرگ نابهنگام والدینشان، پیوندی محکم باهم ایجاد کرده‌اند. آنها عمدتاً از یکدیگر در برابر ماجرایی تلخ و خطرناک محافظت می‌کنند، که در طول سال‌ها، شیطنت‌های برآمده از این خطر به طور فزاینده‌ای تهدید کننده و سمی شده است. این سریال بسیار شبیه به دروغ‌های کوچک بزرگ است، جایی که زنانی که برای مدت طولانی با چیزهای زیادی همراه بوده‌اند، در نهایت در یک حمله خشونت‌آمیز رها می‌شوند. اما Bad Sisters به لطف یک گروه برنده و مدیریت ماهرانه موضوع سنگین خود، به سختی از کلیشه‌ها فرار می‌کند.

«Maid»

  • ژانر: درام
  • تعداد قسمت‌ها: 10

این مینی سریال درام عالی در نیمه یک شب شروع می‌شود که الکس، یک جوان 25 ساله، دخترش را می‌گیرد و از خانه‌اش فرار می‌کند. او توسط دوست پسر بدرفتارش تعقیب می‌شود اما به عقب نگاه نمی‌کند و با 18 دلار و بچه‌اش به سمت جلو حرکت می‌کند. داستان بر اساس یک خاطرات واقعی به نام «خدمتکار: کار سخت، دستمزد کم و اراده مادر برای زنده ماندن» تولید شده است، جایی که شخصیت الکس هر کاری می‌کند تا دخترش و خودش را به یک مکان امن برساند.

خدمتکار در به تصویر کشیدن استرس‌های زیادی که الکس متحمل می‌شود به خوبی کار می‌کند: آیا او بنزین کافی خواهد داشت؟ آیا او جای امنی برای خواب پیدا خواهد کرد؟ آیا او به موقع به کار نظافت می‌رسد؟ و با پیشرفت سریال، سؤالات متفاوت می‌شوند، اما استرس همان است – به جز در قسمت پنجم، که در آن او خانه‌ای عجیب را تمیز می‌کند و سپس تبدیل به یک فیلم ترسناک واقعی می‌شود. این یک نمایش همه جانبه عالی است.

«The Honourable Woman»

  • ژانر: سیاسی، جاسوسی، مهیج
  • تعداد قسمت‌ها: 8

اگر Homeland را تماشا کرده باشید، ممکن است به یاد بیاورید که سوال اصلی این بود که شخصیت اصلی خوب است یا بد. در زن شریف این سوال دوباره مطرح می‌شود که آیا کسی خوب است یا بد. با مگی جیلنهال در نقش اصلی برنده گلدن گلوب، این تولید نتفلیکس/بی‌بی‌سی به نسا استاین، وارث یک شرکت بزرگ اسلحه‌سازی درگیر در مناقشه اسرائیل و فلسطین می‌پردازد. هنگامی که پدرش ترور می‌شود، استین قصد دارد با ایجاد تنوع در تجارت، آن را از تجارت جنگ دور نگه دارد و با مخالفت شدید روبرو می‌شود. زندگی او زمانی خطرناک‌تر می‌شود که رازی از گذشته او را تحت الشعاع قرار دهد.

این مینی سریال بریتانیایی که توسط هنرپیشه/نویسنده با استعداد، هوگو بلیک ساخته شده است، بدون زحمت از کلیشه‌ها و پاسخ‌های آسان طفره می‌رود و پیچیدگی متعادلی ایجاد می‌کند که هرگز خسته کننده نیست. با شخصیت‌های بسیار خوب ساخته شده، شما خود را در لبه می‌بینید و هرگز با هیچ یک از آنها احساس امنیت کامل نمی‌کنید. ترکیبات عالی برای یک تریلر سیاسی سطح بالا.

«Escape at Dannemora»

  • ژانر: جنایی، درام
  • تعداد قسمت‌ها: 7

داستان این مینی سریال به قدری شگفت‌انگیز است که تقریباً باید ساخته می‌شد: دو قاتل محکوم با اره کردن مداوم لوله‌ها و بریدن دیوارها، موفق شدند در سال 2015 از یک زندان فوق‌العاده امنیتی در شمال نیویورک فرار کنند. این اثر زیبا و واقع بینانه توسط بن استیلر کارگردانی شد و این اثر اولین کارگردانی تلویزیونی او را نشان می‌دهد. این یک سریال تلویزیونی با رویکرد سینمایی از داستانی باورنکردنی و منظره‌ای جذاب در زندگی و ذهن آمریکایی‌های محروم است.

قهرمانان این شاهکار بعید شامل جنایتکار زیرک و رئیس، ریچارد مت (بنیسیو دل تورو) و دیوید سویت بسیار جوانتر و هیجان انگیز (پل دانو) بودند. شما به سختی می توانید پاتریشیا آرکت را در نقش جویس «تیلی» میچل، کارمند متاهل زندان که بر کارگاه خیاطی نظارت می‌کرد، بشناسید که از هر دو مرد حمایت می‌کرد. او به درستی جوایز زیادی از جمله گلدن گلوب در سال 2019 را برای تحول خیره کننده و عملکرد درخشان خود دریافت کرد. در حالی که سرعت این تریلر غم انگیز ممکن است برای برخی کمی کند باشد، بازی‌های خیره کننده بازیگران اصلی برای نگه داشتن شما روی لبه صندلی کافی است.

«War & Peace»

  • ژانر: تاریخی، درام
  • تعداد قسمت‌ها: 6

معروف‌ترین کتاب لئو تولستوی جنگ و صلح، که این سریال بر اساس آن نوشته شده، یک مینی سریال قدرتمند و مجلل از بی‌بی‌سی است. در سال 1805 سن پترزبورگ، پسر نامشروع ثروتمندترین مرد روسیه (با بازی پل دانو) خود را در مرکز سقوط کشورش می‌بیند، زیرا کشورش با تهاجم ناپلئونی دیگر روبرو می‌شود. همانطور که سریال چندین شخصیت به هم پیوسته را دنبال می‌کند، عاشقانه را با جنگ، تراژدی و طمع در هم می‌آمیزد.

این سریال به کارگردانی تام هارپر (پیکی بلایندرز) همه چیز دارد: بازی عالی، لوکیشن‌های زیبا و اکشن نفس گیر. همچنین به ماهیت فلسفی مطالب اقتباس شده وفادار می‌ماند و زرق و برق، فریب و جنون زمان خود را به تصویر می‌کشد – و همچنین دامنه گسترده کتاب اصلی تولستوی. این مینی سریال تلویزیونی با ابعاد سینمایی است!

«Mare of Easttown»

  • ژانر: جنایی، درام
  • تعداد قسمت‌ها: 7

در روزگار کرونا زده‌ای که اکثر فیلم‌های سینمایی، روز به روز مخاطبان را با کیفیت پایین تولیدشان بیشتر از روز‌های گذشته از خود می‌رنجانند، وجود سریال‌های کوچک اما پُخته و خوش فُرمی چون «میر از ایست‌توون» حکم یک شاهکار رسانه‌ای را دارند. اساساً یک سریال دارای قصه اورجینال و شخصیت‌های ریشه‌دار و پرداخت شده که شمایلی رُمان گونه دارد، دقیقاً همان چیزی است که ما در حال حاضر به دنبال آن هستیم، اینطور نیست؟!

سریال «میر از ایست ‌تاوون» از منظر داستانی حول یک نقشه آشنا، کلیشه‌ای و تقریباً مطمئن ساخته شده است: یک جنایت تکان دهنده در یک شهر کوچک منجر به تحقیقات گسترده پلیس می‌شود که در نهایت این تحقیق، انواع مختلفی از رسوایی‌های بزرگ محلی را در یک جامعه جالب آشکار می‌کند. این مینی سریال شامل یک داستان ویرانگر و تماشایی است.

«Alias Grace»

  • ژانر: درام
  • تعداد قسمت‌ها: 6

گریس دیگر یک مجموعه تلویزیونی کوتاه کانادایی به کارگردانی ماری هرون و به نویسندگی سارا پلی است. این مجموعه تلویزیونی اقتباسی از رمان گریس دیگر اثر مارگارت اتوود است که در سال ۱۹۹۶ نوشته شد. علی‌رغم تمام هیاهوهایی که پیرامون درام شاخص، The Handmaid’s Tale وجود داشت، بهترین اقتباس مارگارت اتوود در این دهه این مینی سریال از نویسنده سارا پلی و کارگردان ماری هارون بود.

این مینی سریال بر اساس داستان واقعی گریس مارکس، خدمتکار ایرلندی قرن نوزدهمی در کانادا که پس از محکومیت در قتل صاحب کارش و خانه دارش، تبدیل به یک عامل مشهور شد، تولید شده است. داستان واقعی قتلی در قرن نوزدهم که در آن یک مهاجر فقیر ایرلندی و خدمتکار خانه به دلیل قتل کارفرما و خانه دارش محکوم می‌شود، تاریک، هیجان انگیز و سرد است. سریال Alias Grace به عمق روانشناسی پرونده و شخصیت‌ها می‌پردازد و در عین حال رمز و راز جذابی را به نمایش می‌گذارد.

«True Detective»

  • ژانر: جنایی، درام
  • تعداد قسمت‌ها: 8

اگرچه فصل‌های دیگر این منی سریال آنتولوژی شاید یک بازی ناامید کننده بوده باشد، اما نمی‌توان انکار کرد که فصل اول سریال گلچین جنایی نیک پیزولاتو چیزی جز یک شاهکار نیست. هم متیو مک‌کانهی (باشگاه خریداران دالاس) و هم وودی هارلسون (سرزمین زامبی‌ها) بهترین بازی‌های دوران حرفه‌ای خود را انجام می‌دهند، در حالی که داستان‌سرایی و کارگردانی دیدنی، حال و هوای یک کابوس در جهان بیداری را به نمایش می‌گذارد. کارگردان کری فوکوناگا در حالی که بدبینی و بحران مردانگی را در دل داستان بررسی می‌کند، فضایی تاریک از رمز و راز را خلق می‌کند که بخشی ترسناک، بخشی درام پربیننده و بخشی نوآر است.

«It»

فیلم

  • ژانر: ترسناک
  • تعداد قسمت‌ها: 2

با وجود اینکه این رمان استیون کینگ در سال‌های اخیر برای پرده سینما نیز اقتباس شده و با استقبال و سر و صدای زیادی نیز مواجه شده است، اما مینی سریال دو قسمتی که در سال 1990 منتشر شد، به لطف بازی هایش، جایگاه ویژه‌ای در خاطرات طرفداران آثار ترسناک دارد. داستان این اثر ماجرای گروهی از کودکان رانده شده به نام The Losers Club را دنبال می‌کند که توسط یک هیولای وحشتناک تعقیب می‌شوند.

هیولا ظاهر یک دلقک را به خود می‌گیرد، اما پنی وایز شوم چندان دوستانه نیست. ماجرای حماسی It در طول دهه‌ها به طول می‌انجامد، زیرا پس از بزرگ شدن بچه‌ها، این موجود برای به دام انداختن ساکنان شهر بازمی‌گردد، اما مینی‌سریال حدود سه ساعت طول می‌کشد که آن را برای یک دیدن در یک آخر هفته نوروزی عالی می‌کند.

«Midnight Mass»

فیلم

  • ژانر: ترسناک
  • تعداد قسمت‌ها: 7

این مینی سریال ترسناک داستان یک شهر کوچک جزیره‌ای دورافتاده است که شکاف موجود در آن با ورود یک کشیش کاریزماتیک و بازگشت یک مرد جوان با گذشته‌ای تاریک، تشدید می‌شود. هنگامی که پدر پل همزمان با اتفاقات مرموز و به ظاهر معجزه آسا در جزیره کراکت روبرو می‌شود، شور و شوق مذهبی تازه کشف شده روستا را فرا می‌گیرد. اما ممکن است این معجزات هزینه‌ای داشته باشد؟

ترکیبی کاملاً تماشایی از ژانرهای مذهبی، ترسناک و هیجان انگیز، Midnight Mass لرزه‌ای را به همراه دارد که تمام بدن مخاطب را فرا می‌گیرد. یکی دیگر از شاهکارهای مایک فلانگان، شخصیت‌های منحصربه‌فرد و قانع‌کننده را در مرکز صحنه به نمایش می‌گذارد.

«Fargo»

فیلم

  • ژانر: کمدی سیاه، جنایی، درام
  • تعداد قسمت‌ها: 10

اگرچه هر فصل از مینی سریال آنتولوژی، درام و جنایی کمدی فارگو ستودنی است، اما تصور فصلی که بتواند از ارتفاعات وحشتناک فصل اول بالاتر رود، دشوار است. داستان این سریال با پیروی از هیتمن خشن و کاریزماتیک لورن (بیلی باب تورنتون در بهترین حالتش) و تاثیر مستقیم او بر فروشنده ملایم لستر (مارتین فریمن) وارد سلسله حوادث ناگوار و خشنی می‌شود. به طور کلی داستان غیرقابل پیش بینی، منحصر به فرد، وحشیانه و اغلب خنده دار است زیرا مجموعه‌ای از جنایات‌های به هم پیوسته را دنبال می‌کند. نکته کلیدی ماجرا این است که این جنایت‌ها برای (و توسط) افراد عادی اتفاق می‌افتد. پس اگر اثری خاص می‌خواهید: فصل اول این مینی سریال را فراموش نکنید.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها