افشای برخی مشخصات ویندوز 12

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
  • زمان مطالعه : 3.3 دقیقه

دیجیاتو نوشت؛ طبق گزارش‌های غیر رسمی، اینتل و مایکروسافت در یک همکاری مشترک، روی نسل بعدی پردازنده‌های دسکتاپ و ویندوز 12 کار می‌کنند. انتظار می‌رود سیستم‌عامل جدید مایکروسافت از قابلیت‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی بهره بگیرد.

یکی از افشاکنندگان توییتری اطلاعات سخت‌افزاری (leaf_hobby) که در گذشته مشخصات کامل تراشه‌های سری زئون اینتل را پیش از معرفی رسمی، منتشر کرده بود، به‌تازگی خبر از همکاری مشترک اینتل و مایکروسافت داده است. ظاهراً این دو شرکت درحال کار روی نسل بعدی پردازنده‌های دسکتاپ (سری Meteor Lake) هستند و در گزارش مذکور، اشاره شده است که این سری قابلیت پشتیبانی از ویندوز 12 را هم در خود گنجانده است.

اگرچه منتشرکننده توییت پس از مدت کوتاهی اقدام به حذف آن کرد، اما رسانه‌های فناوری انتظار دارند که در کنار ویندوز 12، پشتیبانی از نسل پنجم استاندارد PCIe هم به پردازنده‌های نسل بعد اینتل، افزوده شود. اینتل تاکنون پاسخی پیرامون سوالات مطرح شده، ارائه نکرده و همچنین مایکروسافت هم از اظهار نظر درباره همکاری مشترک با اینتل جهت توسعه نسخه جدید ویندوز، خودداری نموده است.

شایان ذکر است که مایکروسافت تا به امروز، جزئیات رسمی درباره ویندوز 12 در اختیار عموم قرار نداده است؛ ولی طبق شواهد موجود، به نظر می‌رسد که نسخه آتی ویندوز دارای قابلیت‌های داخلی مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود. یوسف مهدی، یکی از مدیران مایکروسافت، در مصاحبه اخیر خود، اعلام کرده بود که این شرکت به دنبال یافتن استفاده‌های هوش مصنوعی در ویندوزها و ارائه امکانات مرتبط با آن به کاربران است. البته منظور او، ویندوز 11 بوده است که در آپدیت تازه خود، از امکان چت با هوش مصنوعی در استارت منو، بهره‌مند شده است؛ اما به احتمال زیاد باید منتظر قابلیت‌های مشابه بیشتر در ویندوز بعدی هم باشیم.

در صورتی که مایکروسافت بخواهد به شکل گسترده از ویژگی‌های هوش مصنوعی در نسخه آینده ویندوز استفاده کند، باید همکاری گسترده‌تری با سازندگان پردازنده‌های دسکتاپ، مثل اینتل و AMD داشته باشد تا تراشه‌های بهینه‌سازی شده برای پردازش امور مرتبط با هوش مصنوعی به بازار عرضه شوند. AMD  اخیراً از پردازنده‌های لپ‌تاپ سری رایزن ۷۰۰۰ رونمایی کرده است که به گفته این شرکت، اولین تراشه مبتنی بر معماری x86 با موتور مستقل هوش مصنوعی به شمار می‌رود و می‌تواند از قابلیت Studio Effects ویندوز، پشتیبانی به عمل آورد. ویژگی مذکور می‌تواند امکاناتی مثل حذف نویز پس‌زمینه را فراهم سازد که در گذشته، تنها روی تراشه‌های ARM که به واحد پردازش عصبی (NPU) مستقل مجهز بودند، در دسترس بود.

فضاپیما

اینتل هم تلاش دارد تا از عرصه رقابت عقب نماند و احتمالاً عرضه پردازنده‌های سری Meteor Lake این شرکت در سال ۲۰۲۴، گام بزرگی برای آنها خواهد بود. این پردازنده‌ها که براساس معماری اینتل ۴ ساخته خواهند شد، اولین سری از محصولات این شرکت هستند که طراحی چیپلت (Chiplet) در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و از بردهای جداگانه برای هسته‌های پردازشی، گرافیک مجتمع و... بهره‌مند هستند. احتمالاً سری مذکور، قابلیت‌های مشابه با پردازنده‌های جدید AMD یا فراتر از آن را در اختیار داشته باشد.

ناگفته نماند که اکنون در دنیای پردازنده‌های دسکتاپ، رقابت اصلی دیگر بین اینتل و AMD نیست و اپل توانسته به رقیب مستقیمی برای این دو شرکت تبدیل شود. پردازنده‌های جدید M2 اپل از واحد پردازشی مستقل هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که می‌تواند ۱۵.۸ تریلیون عملیات را در هر ثانیه انجام دهد و ۴۰ درصد نسبت به نسل قبلی خود، قدرتمندتر است. پلتفرم Core ML این شرکت می‌تواند اجرای پردازش‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی را برعهده بگیرد و قابلیت‌هایی مثل تشخیص صدا و پردازش بهتر تصاویر را به مک‌بوک‌ها بیاورد. تمامی این امکانات به صورت بهینه‌تر توسط NPU انجام می‌گیرد و از وارد شدن فشار اضافی به پردازنده یا واحد گرافیکی، جلویری می‌کند.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها