اگر طبیعت‌گرد حرفه‌ای نیستید به «ریگ جن» مثلث برمودای ایران سفر نکنید

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۲ فروردین ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.2 دقیقه

ایرنا نوشت؛ کویر «ریگ جن» واقع در شهرستان گرمسار استان سمنان، یکی از نقاط مخوف و اسرارآمیز طبیعت است که اتفاق‌های عجیب و روایت‌های هیجان‌انگیزی از آن نقل می‌شود و به دلیل همین شگفت‌انگیزی لقب «مثلث برمودای ایران» را از آن خود کرده است و توصیه شده فقط طبیعت‌گردان حرفه‌ای با تجهیزات کامل به آن سفر کنند.

ریگ جن کویری رمزآلود با وسعت سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع بدون چشمه و چاه آب، ترسناک، اما زیبا و هیجانی در جنوب غربی و غرب دشت کویر، جنوب سمنان، جنوب شرق گرمسار، شرق پارک ملی کویر، شمال انارک و غرب جندق و در یک کلام محصور بین ۲ استان سمنان و اصفهان قرار گرفته که همواره مورد توجه گرشگران ماجراجو بوده است.

ریگ جن

چیزی که این کویر را تا این اندازه ترسناک و مرموز کرده، این است که هیچ کس دقیقا نمی‌داند که مختصات ریگ جن کجاست، چرا که بسیاری از آن‌ها که از مسیرهای مختلف به عمق این محدوده رفته‌اند، هرگز بازنگشته‌اند تا از آنجا بگویند، ولی علاقه‌مندان برای گشت و گذار از راه امن در مثلث برمودای ایران ابتدا باید به شهرستان گرمسار و پارک ملی کویر سفر کنند و سپس از آنجا به جاده سنگ فرش ملک‌آباد رفته و به سمت کویر پیش بروند.

سال‌ها پیش یک جهانگرد سوئدی و بعدها یک جهانگرد اتریشی به حاشیه‌های منطقه‌ای که به عنوان آغاز ریگ جن شناخته می‌شد، نزدیک می ‌شوند، اما به عمق آن نمی‌روند، برخی طبیعت گردان ایرانی نیز قدم به ریگ جن گذاشته‌اند اما آنها که بازگشته‌اند، همه مساحت آن را طی نکرده‌اند، مرحوم محمدعلی اینانلو یکی از این طبیعت گردان بود که در مورد ریگ جن گفته است، زمانی که وارد محدوده شدیم پس از مدتی بیسیم‌هایمان دیگر کار نمی‌کرد و با اینکه اتومبیل‌هایمان نزدیک هم بود، اما نمی‌توانستیم با هم ارتباط بگیریم.

افسانه‌هایی وجود دارد که در عمق این منطقه کویری جایی خوش آب و هوا قرار دارد که هرکس به آنجا می‌رود دیگر نمی‌خواهد بازگردد، اما گروهی دیگر از این کویر به دلیل گم شدن افراد و شنیده شدن صداهای وهم انگیز و عجیب به عنوان یک مثلت برمودا سخن می‌گویند، ولی هر آنچه هست جذابیت‌های کویر مانند راه رفتن بر روی تل‌های ماسه‌ای، نظاره خورشید تابان بر سقف آبی آسمان، تماشای آسمان پرستاره و نوازش نسیم در شب، گردشگر ماجراجو را راغب به سفر به این کویر رمز آلود می‌کند.

ریگ جن

مردم بومی کویر بر این باورند که کویر ریگ جن یک منطقه نفرین شده است که توسط ارواح پلید و شیاطین حکومت می‌شود و به همین خاطر است که هر کس به ریگ جن می رود دیگر برنمی‌گردد.

از نظر کارشناسان علمی، نظریه مثلث برمودا و ناپدید شدن افراد در این منطقه دور از ذهن نیست، اما با این توضیح که قدرت ماورایی در ناپدید شدن افراد نقشی ندارد، بلکه باتلاق‌ها افرادی را که از مسیر غلط آمده‌اند به درون خود می‌کشند، روی باتلاق‌ها با شن پوشیده‌ شده بنابراین بسیار دشوار است که باتلاق‌ها از مسیر درست تشخیص داده شوند، در مورد صداهای وهم آلود نیز کارشناسان می‌گویند این صداها به دلیل پیچیدن صدای باد در میان سازه‌های طبیعی که به دلیل جابه‌جایی ماسه و فرسایش بادی به وجود آمده، اینگونه به گوش می‌رسد.

اگر طبیعت گرد حرفه‌ای نیستید به ریگ جن سفر نکنید، علاوه بر این سفر به ریگ جن تنها به صورت گروهی همراه با یک راهنمای آشنا به مسیر و با داشتن تجهیزات کامل کویرنوردی، آب، غذا و سوخت حداقل برای مصرف ۲ هفته ممکن است.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

در حالی سالانه افزون بر ۱۵ میلیون زایر با عبور از شهرستان‌های مختلف استان پهناور سمنان به زیارت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد مقدس می‌روند که دست کم یک شب در استان اقامت می‌کنند؛ از این رو، تبدیل استان سمنان از معبر به مقصد گردشگری یکی از برنامه‌های مهم حوزه گردشگری و مورد تاکید محمدرضا هاشمی استاندار این استان است.

استان سمنان دارای بیش از یک هزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده است که ۸۶۸ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده قرار دارد.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها