عجیب‌الخلقه‌ترین مارها که دیده‌اید/ از افعی شاخدار تا مودار

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۴ فروردین ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.3 دقیقه

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ در سرتاسر جهان، مارها نقشی حیاتی در اکوسیستم‌های وسیع ما دارند، زیرا به کنترل جمعیت آفات کمک می‌کنند و به عنوان منابع غذایی بالقوه برای شکارچیان بزرگ‌تر عمل می‌کنند.

برای رتبه‌بندی عجیب‌ترین (و غیرمعمول‌ترین) گونه‌های مار‌های جهان، تعدادی معیار اساسی برای گستردگی و اهداف این کار ضروری بود. اول از همه، هر یک از حیوانات زیر با توجه به ظاهر غیرمعمول آن‌ها رتبه بندی شدند. در مواردی که ظاهر گزینه‌ای نیست، ویژگی‌ها یا توانایی‌های غیر معمول مار در نظر گرفته می‌شود. این معیار ضروری بود، زیرا برخی از مار‌ها (مانند مار پرنده) در نگاه اول کاملاً عادی به نظر می‌رسند، اما دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را در قلمرو خزندگان بسیار منحصر به فرد می‌کند.

مارهای عجیب

مار شاخکدار

مار شاخکدار یک گونه آبزی از خانواده هومالوپسیدا است. مار شاخکدار بومی آسیای جنوب شرقی (از جمله تایلند، کامبوج و ویتنام)، حیوانی نسبتاً کوچک با طول متوسط تقریباً ۱.۸ تا ۳.۰ فوت در بلوغ است. اگرچه این گونه خاص دارای یک سری دندان‌های نیش سمی است، اما این مار برای انسان خطرناک تلقی نمی‌شود، زیرا دندان‌های نیش آن بسیار کوچک هستند و سمی تولید می‌کنند که مخصوص نوع ماهی است که روزانه مصرف می‌کند.

مار عجیب

مار تاک آسیایی

مار تاک آسیایی (همچنین به عنوان مار شلاقی یا مار شلاقی شرقی نیز شناخته می‌شود)، گونه‌ای غیرمعمول از خانواده Colubridae است. این مار به دلیل ویژگی‌های عجیب و غریبش به‌دلیل بدن بسیار بلند و باریک و همچنین پوزه بیرون زده‌اش که شبیه درخت انگور یا شاخه است، توسط تماشاگران قابل شناسایی است. اکثر مار‌های تاک آسیایی نیز از نظر رنگ قهوه‌ای روشن یا سبز مایل به زرد هستند. صفتی که به حیوان کمک می‌کند در درختان و شاخ و برگ‌های مختلف پنهان بماند. به طور متوسط، این گونه علیرغم جثه نازک خود، می‌تواند به طول شگفت آور ۲ تا ۶ فوت رشد کند.

مار عجیب

افعی کرگدن

افعی کرگدن (همچنین به عنوان افعی پروانه‌ای) یک گونه افعی گودال سمی از خانواده مار‌های Viperidae است. افعی کرگدن که بومی مناطق جنگلی آفریقای مرکزی و غربی است، حیوانی بسیار خطرناک در این بخش از جهان محسوب می‌شود که بالقوه می‌تواند به طور جدی به انسان آسیب برساند. مانند اکثر مار‌های موجود در این لیست، این حیوان به دلیل وجود "شاخ" بینی که از پوزه آن بیرون زده است، به راحتی قابل شناسایی است. آن‌ها همچنین بسیار بزرگ هستند (در زمان بلوغ به ۴۲ اینچ می‌رسند) و به خاطر سر‌های مثلثی، چشمان کوچک و نیش‌های متوسط خود مشهور هستند. علاوه بر ویژگی‌های عجیب مار کرگدن، رنگ‌بندی منحصربه‌فرد آن است که معمولاً به رنگ سبز مایل به آبی توصیف می‌شود، با علامت‌های نامنظم زرد، سیاه و زرشکی. در مقابل، زیر شکم‌ها عموماً سبز مات یا "سفید کثیف" با لکه‌های سیاه (یا خاکستری) هستند.

مار عجیب

مار خرطومی

مار خرطومی گونه‌ای از مار‌های غیر سمی از خانواده Acrochordidae است. مار خرطومی فیل که بومی آسیای جنوب شرقی (نزدیک کامبوج، ویتنام و بخش‌هایی از مالزی) است، حیوانی فوق‌العاده منحصر به فرد است که به دلیل ظاهر متمایز (و عجیب) خود مشهور است. آن‌ها را می‌توان به راحتی با پوست شل که شبیه به پوست یک فیل است، شناسایی کرد. این حیوان که به عنوان یک مار آبزی طبقه بندی می‌شود، به طور کامل برای زندگی در زیر آب سازگار است و به ندرت در خارج از آب قرار می‌گیرد.

مار عجیب

افعی شاخدار

افعی شاخدار (همچنین به عنوان «افعی شاخدار صحرا» یا «افعی بیابانی شاخدار» نیز شناخته می‌شود) گونه‌ای از مار‌های سمی از خانواده Viperidae است. افعی شاخدار که بومی آفریقای شمالی (و همچنین بخش‌هایی از شبه جزیره عربستان) است، دارای سمی نسبتاً خطرناک است که می‌تواند یک فرد بالغ سالم را با دوز‌های ۴۰ تا ۵۰ میلی گرم بکشد. مار را می‌توان به راحتی با طول کوتاهش (که در بلوغ به ۳۳ اینچ می‌رسد)، و همچنین رنگ خاکستری مایل به زرد، صورتی یا قهوه‌ای کم رنگ (بسته به محل زندگی) شناسایی کرد. با این حال، متمایزترین ویژگی آن‌ها در جفت شاخ فوق مداری افعی شاخدار است که در بالای هر چشم قابل مشاهده است. در مجموع، هر یک از این ویژگی‌های منحصربه‌فرد افعی شاخدار را به یکی از عجیب‌ترین و غیرمعمول‌ترین گونه‌های مار روی کره زمین تبدیل می‌کند.

مار عجیب

مار نخ نما باربادوس

مار نخ نما باربادوس گونه‌ای است که اخیراً از خانواده مار‌های Leptotyphlopidae کشف شده است. اولین بار در سال ۲۰۰۸ کشف شد، مار رشته‌ای باربادوس بومی جزیره باربادوس است (همانطور که از نامش پیداست). تا به امروز، مار باربادوس کوچکترین گونه مار شناخته شده در جهان در نظر گرفته می‌شود که حداکثر طول آن در زمان بلوغ تنها به ۳.۹۴ تا ۴.۰۹ اینچ می‌رسد. از نظر عرض، بیشتر دانشمندان بدن مار باربادوس را با رشته اسپاگتی مقایسه می‌کنند. با این حال، جدا از اندازه بسیار کوچک آن، در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی در مورد این گونه جذاب وجود دارد.

افعی بوته‌ای مودار

افعی بوته‌ای مودار (همچنین به عنوان "افعی بوته‌ای خاردار" شناخته می‌شود) گونه‌ای از مار‌های بسیار سمی از خانواده Viperidae است. افعی بوته‌ای بومی آفریقای مرکزی (از جمله کنگو، اوگاندا، کنیا و تانزانیا)، گونه‌ای شبگرد است که بیشتر وقت خود را به بالا رفتن از نیزار و ساقه ها، یا غوطه ور شدن روی گل‌ها و برگ‌های بزرگ می‌گذراند. این مار نسبتاً کوچک است و طول آن در زمان بلوغ تنها به ۲۹ اینچ می‌رسد، در حالی که مار‌ها به اندازه ۲۳ تا ۲۵ اینچ رشد می‌کنند.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها