شاهکاری که بشر با پرینتر سه‌بعدی آن را خلق کرد

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۴ فروردین ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.2 دقیقه

برترین ها نوشت؛ «Relativity Space» یک کمپانی توسعه فناوری‌های تولید و پرتاب موشک‌های فضایی است که برای اولین‌بار یک موشک را به کمک پرینتر سه‌بعدی تولید کرد و در یک پرواز آزمایشی تاریخی به فضا پرتاب نمود. هرچند فرایند پرتاب موفقیت‌آمیز بود، اما این موشک نتوانست به مدار برسد.

این موشک که «Terran ۱» نام دارد، در همین پرواز به نقاط عطف مهمی دست یافت. این موشک روز چهارشنبه، دوم فروردین‌ماه از مجتمع پرتاب ۱۶ در ایستگاه «کیپ کاناورال» فلوریدا به فضا پرتاب شد. این درحقیقت شروع یک پرواز آزمایشی بود.

Terran 1 که اولین موشک ساخته‌شده با پرینتر سه‌بعدی جهان است، در ابتدا عملکرد خوبی داشت. به عنوان مثال، بخشی از پرواز را که در آن میزان فشار وارد بر موشک به حداکثر مقدار ممکن می‌رسد، موفقیت پشت سر گذاشت. در مراحل بعدی که قطعاتی باید از آن جدا شوند نیز Terran 1 موفق بود. اما اندکی بعد - حدود سه دقیقه پس از پرواز - مشکلی پیش آمد و موشک متأسفانه به مدار نرسید.

پرینتر سه بعدی

باید بدانید راکت‌ها عمدتاً در اولین پرواز خود با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند و به همین دلیل کمپانی‌های سازنده همیشه یک پرواز آزمایشی پیش از پرواز اصلی انجام می‌دهند. به عنوان مثال، راکت «» ژاپن نیز در ماه جاری در اولین پرواز خود با شکست روبه‌رو شد. با این‌حال، به پرواز درآوردن موشک ساخته‌شده با پرینتر سه‌بعدی نقطه عطفی در این مورد به شمار می‌رود.

Terran 1 یک موشک ۳۳ متری است که حدود ۸۵ درصد از آن با کمک پرینت سه‌بعدی ساخته شده. این سازه که از متان مایع و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند، قادر است حدود ۱۲۵۰ کیلوگرم محموله را به مدار پایین زمین برساند. شرکت Relativity Space بیان کرده است که در مراحل بعدی تولید قصد دارد رقم مذکور را به ۹۵ درصد افزایش دهد.

«آروا تیزانی» از مهندسان کمپانی Relativity Space گفت:‌ «هیچ‌کس تابه‌حال تلاشی برای پرتاب یک موشک ساخته‌شده با پرینتر سه‌بعدی به مدار زمین نکرده است؛ درحالی‌که امروز تا فواصل بسیار نزدیک به مدار زمین پیش رفتیم، داده‌هایی را جمع‌آوری کردیم تا بتوانیم در مراحل بعد این فرایند را به‌صورت کامل انجام دهیم. این پرواز نشان می‌هد سازه‌های چاپ سه‌بعدی شده بادوام و قابل اعتماد هستند.»

او ادامه داد: «آزمایش چنین سازه‌هایی پیش از این تنها روی زمین انجام شده بود. در آزمایش زمینی این موشک، ۱۲ هزار ثانیه آتش‌سوزی در موتور انجام شد که موفقیت‌آمیز بود.»

منتقدان باور دارند Terran ۱ در آینده‌ای نزدیک به‌عنوان پلتفرم مناسب برای انتقال محموله به مدار زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها