(تصاویر) تراکم عجیب ابرها در فضا

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۴ فروردین ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.4 دقیقه

خبرآنلاین نوشت؛ تصویر جدیدی که مریخ‌نورد «استقامت» در مریخ ثبت کرده است، ابرهای متحرک را پیش از طلوع خورشید برفراز سیاره سرخ نشان می‌دهند.

مریخ‌نورد «استقامت»(Perseverance) ناسا اخیرا از ابرهای متحرک پیش از طلوع خورشید در سیاره سرخ تصویربرداری کرده است و فاصله کوتاهی با جستجوی مداوم خود برای یافتن نشانه‌هایی از حیات مریخ باستانی دارد. مریخ، سیاره‌ای خشک و غبارآلود است اما میلیاردها سال پیش احتمالا آب در بسیاری از نواحی سطح آن جمع شده و جریان داشته است. بدین ترتیب، آب در آن زمان احتمالا یک منطقه دوست‌دار حیات را برای میکروب‌ها ایجاد کرده است.

تصویر جدید ابری که روز ۲۳ مارس توسط «آزمایشگاه پیش‌رانش جت»(JPL) ناسا منتشر شد، با یکی از دوربین‌های مریخ‌نورد استقامت درست پیش از طلوع خورشید در ۱۸ مارس گرفته شده است. این هفتصدوسی‌وهشتمین روز مریخی ماموریت استقامت بود.

ابرهای عجیب

ناسا در توضیح کوتاه این عکس، ابرها را توصیف کرد اما اطلاعات بیشتری را در مورد آنچه دقیقا مورد بررسی بوده است، ارائه نداد. این آژانس فضایی در یک توئیت نوشت: مریخ مطمئنا غبارآلود و سرد است اما زیبایی ویژه‌ای دارد. طلوع در سیاره سرخ همراه با ابرهای بلندی که در کنار آن شناور هستند. برای نگاه کردن وقت بگذارید.

سال گذشته، ناسا یک پروژه علمی شهروندی را برای بررسی ابرهای مریخ آغاز کرد که که از دی‌اکسید کربن تشکیل شده‌اند و به یخ خشک نیز معروف هستند. مقامات ناسا در آن زمان گفتند که مطالعه ابرها، روزنه‌ای را به سوی شرایط جو میانی سیاره فراهم می‌کند که در ارتفاع حدود ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر قرار دارد.

مقامات ماموریت در توییتی نوشتند که استقامت اخیرا به منطقه جدیدی به نام «Berea» رسیده و قرار است در آنجا یک سنگ لایه‌لایه جالب را بیشتر مورد بررسی قرار دهد. استقامت و بالگرد کوچک «نبوغ»(Ingenuity) در حال کاوش در دلتای رودخانه باستانی در دهانه «جیزرو»(Jezero) هستند که ممکن است میزبان حیات باستانی بوده باشد. در روزها یا هفته‌های آینده، بالگرد نبوغ احتمالا به ۵۰ پرواز خواهد رسید.

همچنین، استقامت در حال جمع‌آوری نمونه‌هایی برای آوردن به زمین است. پروژه آوردن نمونه‌ها به زمین، تلاش مشترک ناسا و «آژانس فضایی اروپا»(ESA) به شمار می‌رود اما فرمول پروژه هنوز در حال تعیین شدن است. طرح پایه‌ای که سال گذشته منتشر شد، از استقامت خواست تا نمونه‌های خود را به یک فرودگر تحویل دهد که قرار است در سال ۲۰۲۸ به سوی مریخ پرتاب شود. اگر استقامت نتواند این کار را انجام دهد، دو بالگرد کوچک، لوله‌های نمونه شبیه به شمشیر نوری را که استقامت به عنوان طرح پشتیبان روی سطح مریخ قرار داده است، برمی‌دارند.

«اداره مأموریت علمی»(SMD) ناسا در حال بررسی تغییراتی برای کاهش هزینه است که از میان آنها می‌توان به پرواز تنها یک بالگرد در سال ۲۰۲۸ اشاره کرد.

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها