اعطای حق چاپ برای محتوای تولید شده توسط ChatGPT

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۶ فروردین ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.4 دقیقه

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ دفتر کپی رایت آمریکا به تازگی موضوع مالکیت آثار تولید شده توسط هوش مصنوعی در عصر ChatGPT را مورد بررسی قرار داده است.

آژانس فدرال آمریکا به تازگی دستورالعمل جدیدی درباره هوش مصنوعی و قانون کپی رایت منتشر کرد که بر مبنای آن امکان اعطای مالکیت به آثار تولید شده توسط هوش مصنوعی به صورت «مورد به مورد» وجود دارد.

چت جی پی تی

شیرا پرلموتر، مدیر دفتر کپی رایت، گفت: «دفتر بررسی خواهد کرد که آیا مشارکت‌های هوش مصنوعی نتیجه «تولید مکانیکی» است یا به جای «تصور ذهنی اصلی خود نویسنده است که شکل قابل مشاهده‌ای به آن داده است».

اساسا کار دارای حق چاپ به نحوه استفاده شخص از هوش مصنوعی برای تولید محتوا بستگی دارد. همانطور که در ChatGPT و Bing Chat دیدیم، می‌توانید از آن بخواهید شعری به سبک ویلیام شکسپیر یا آهنگی درباره بال‌های مرغ a la Jimmy Buffett بنویسد، اما از آنجایی که هوش مصنوعی مولد آثار نوشتاری، بصری یا موسیقی پیچیده‌ای را در پاسخ تولید می‌کند، عناصر سنتی تألیف توسط فناوری تعیین و اجرا می‌شوند، بنابراین اداره این مطلب را به عنوان مطالب دارای حق چاپ نمی‌پذیرد. کاربر کنترل خلاقانه‌ای بر نحوه تفسیر و بیان کار توسط هوش مصنوعی ندارد، بنابراین به حساب نمی‌آید.

از سوی دیگر، یک کاربر ممکن است مطالب تولید شده توسط هوش مصنوعی را به شیو‌های خلاقانه انتخاب کرده و یا ترتیب دهد که بر اساس خلاقیت کاربر به یک اثر اصلی تبدیل شود و چنین اثری می‌تواند دارای حق چاپ باشد. در نهایت، پرلموتر گفت: «آنچه مهم است میزان کنترل خلاقانه انسان بر بیان اثر است».

این یک قلمرو کاملا جدید برای قانون کپی رایت است که دفتر حق چاپ آمریکا به دلیل محبوبیت ناگهانی هوش مصنوعی مولد مجبور به رسیدگی به آن شده است.

در گذشته اخیر موارد مشکل کپی رایت دیگری وجود داشته است، مانند اینکه چه کسی سلفی گرفته شده توسط یک میمون را نوشته است. این آژانس در نهایت با اعطای حق چاپ در بیانیه‌ای حکم کرد اثر دارای حق چاپ باید توسط یک انسان ایجاد شود.

چت ربات‌های هوش مصنوعی آنقدر پیچیده شده‌اند که مرز بین کار انسان و ماشین به‌طور فزاینده‌ای محو شده است. در تئوری، سیاست اداره حق نسخه‌برداری مبنی بر اینکه «آثار تولید شده توسط یک ماشین یا فرآیند مکانیکی صرف که به‌طور تصادفی یا خودکار بدون هیچ ورودی خلاقانه یا مداخله‌ای از یک نویسنده انسانی کار می‌کند» را ثبت نمی‌کند، علی‌رغم این جمله گیج‌کننده، اما در عمل، استفاده از هوش مصنوعی برای طوفان فکری ایده‌ها یا همکاری روی یک اثر هنری، کاری مبهم است.

پرلموتر در پایان این بیانیه گفت: «دفتر همچنان به نظارت بر تحولات واقعی و حقوقی جدید مربوط به هوش مصنوعی و حق چاپ ادامه می‌دهد».

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها