گذشته تاریک 10 شخصیت معروف کارتونی!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۸ فروردین ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه

ویجیاتو نوشت؛ کارتون ها،آثار هنری بصری هستند که به سبک‌های غیرواقعی و یا نیمه واقع گرایانه، شخصیت‌ها و دنیاها را ترسیم می‌کنند و با داستان‌هایشان به اخلاقیات و ارزش‌های متفاوتی می‌پردازند. این آثار طیف عظیمی از مخاطبان کودک تا بزرگسال را مجذوب خود می‌کنند. کارتون به استفاده مدرن از یک تصویر، مجموعه‌ای از تصاویر، یا انیمیشنی اشاره دارد که طنز، کاریکاتور یا کنایات را به تصویر می‌کشد. با شروع کار مجله پانچ در سال ۱۸۴۳، آثار هنری طنز در مجلات و روزنامه‌ها به اسم کارتون شناخته شد. سپس کارتون‌های سیاسی و کمیک استریپ و به دنبال آن فیلم‌های انیمیشن با این نام معرفی شدند.

انیمیشن برای توصیف هر سبکی از تصاویر مصور که به صورت متوالی نشان داده می‌شوند، استفاده می‌شود. کارتون‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های کوتاهی را که معمولاً برای کودکان ساخته می‌شوند، توصیف می‌کنند که شامل حیوانات با خصوصیات انسانی، ابرقهرمانان، ماجراهای قهرمان‌های کودک و غیرهاست.

کمیک استریپ یا داستان مصور مدرن در اواخر قرن ۱۹ توسعه یافت. درست زمانی که هنرمندان آنها را برای روزنامه‌های آمریکایی ترسیم می‌کردند، از جمله رودلف دیرکس، خالق The Katzenjammer Kids. کارتون‌های متحرک در سال ۱۹۰۷ ساخته شدند، زمانی که امیل کول (Émile Cohl) شروع به کشیدن تصاویر روی فیلم کرد. در دهه ۸۰ میلادی، کلمه «کارتون» به اختصار «تون» نامیده شد و برای اشاره به شخصیت‌های داستانی در تولیدات انیمیشن به کار می‌رفت. سپس این اصطلاح برای توصیف فیلم‌هایی که لایواکشن را با انیمیشن ترکیب می‌کردند، از جمله Who Framed Roger Rabbit و انیمیشن‌ تلویزیونی Tiny Toon Adventures رایج شد.

با گذشت زمان، سازندگان موفق به ساخت کارتون‌هایی شده‌اند که حاوی داستان‌های باورنکردنی است. همین نکته به داستان‌ها جذابیتی وصف ناپذیر می‌بخشد و مخاطبان را در طول دهه‌ها به خود جذب می‌کند. از کارتون‌هایی با خط داستانی دلگرم کننده گرفته تا قصه‌هایی راجع به داستان پیدایش شخصیت‌های دوست‌داشتنی، در اینجا به گذشته تاریک برخی از این کارتون‌ها می‌پردازیم.

۱۰. کاسپر

 کاسپر

محصول سال ۱۹۹۵، کاسپر یک فیلم تخیلی آمریکایی در مورد گنجی است که گفته می‌شود در عمارتی پنهان شده است. داستان اصلی حول محور روح پسر بچه مهربانی به نام کاسپر و سه روح خبیث دیگر است که به عنوان عموهای کاسپر شناخته می‌شوند. این فیلم به کارگردانی برد سیلبرلینگ بر اساس کاسپر مهربان، شخصیتی کارتونی در هاروی کمیکس ساخته شد. خالق این کمیک سیمور ریت و جو اوریولو نام دارند.

تفسیر فیلم از Casper the Friendly Ghost نسبت به کمیک‌ها، کارتون‌ها و فیلم‌های قبلی به دلیل پرداختنش به مضمون مرگ، و مهم‌تر از همه، پس‌زمینه غم‌انگیز این شخصیت بسیار تاریک‌تر محسوب می‌شود. در هیچ رسانه و اقتباس دیگری از این کمیک ما شاهد مرگ کاسپر دوازده ساله در اثر ابتلا به ذات الریه نیستیم. اما این فیلم مردن کاسپر را به تصویر می‌کشد. پدر کاسپر مخترعی بود که پس از آن بقیه عمر خود را صرف ساختن ماشینی کرد که بتواند پسر مرحومش را بازگرداند.

۹. هیویی، دویی و لویی

هیویی، دویی و لویی

هیوی، دویی و لویی سه جوجه اردک سه قلو کارتونی هستند. آن‌ها به عنوان برادرزاده‌های دونالد داک (پسران خواهرش دلا داک) و نوادگان اسکروج مک داک شناخته می‌شوند. پس از اینکه این سه اردک با پدرشان شوخی می‌کنند (انفجار ترقه زیر صندلی او) و او را به بیمارستان می‌فرستند، مادر پسرها آنها را می‌فرستد تا برای مدتی در کنار دونالد بمانند.

در کمیک‌ها و انیمیشن‌های کوتاه، پسرها به طور دائم با دونالد زندگی می‌کنند، زیرا پس از این اتفاق دیگر خبری از پدر و مادرشان نمی‌شود. این چهار نفر در کنار هم در شهر و ایالت خیالی داکبورگ، کالیسوتا زندگی می‌کنند، چون شوخی آنها باعث کشته شدن پدرشان شد و مادرشان آنها را رها کرد. این داستان غم انگیز در اصل از زندگی خود والت دیزنی الهام گرفته شده است. مادر والت دیزنی بر اثر نشت شیری در خانه‌ای که او برای والدینش خریده بود، جان خود را از دست داد.

۸. هارلی کوئین

هارلی کوئین

هارلی کوئین یک شخصیت دی سی کامیکس است که به عنوان یکی از یاران جوکر در Batman: The Animated Series، Joker’s Favor و آثار دیگر شناخته می‌شود. کوئین به یک شخصیت محبوب در دنیای انیمیشن دی سی تبدیل شد که عاشق و سرسپرده جوکر و بهترین دوست Poison Ivy است. تاریخ سیاه پشت داستان پیدایش کوئین شامل کار او به عنوان روانپزشک در آسایشگاه آرکام شهر گاتهام است.

هارلی کوئین قبلاً پزشکی به نام هارلین کوینزل بود که عاشق بیمارش، جوکر می‌شود. او در نهایت تبدیل به همدست و معشوق جوکر شده و او را در برنامه‌هایش یاری می‌کند. کوئین در تلاش برای ترور کمیسر جیمز گوردون به جوکر کمک کرد، اما توسط بتمن خنثی شد. او سپس به عنوان همدست در تمام طرح‌های جنایی جوکر به کار ادامه داد.

۷. اسپلینتر

اسپلینتر

اسپلینتر شخصیتی خیالی و موشی جهش یافته‌ از کمیک‌های Teenage Mutant Ninja Turtles و تمام دیگر رسانه‌های مرتبط است. او به عنوان حکیم، نینجوتسو، مربی هنرهای رزمی و پدر خوانده لاک پشت‌ها شناخته می‌شود. اسپلینتر در حین قتل یوشی از قفس خود فرار می‌کند، سپس به ساکی حمله می‌کند و با بریدن گوش راستش او را مثله می‌کند. پس از آن، اسپلینتر بی‌خانمان می‌ماند و مجبور می‌شود برای زندگی به فاضلاب‌های شهر نیویورک فرار کند، جایی که با برادران لاک پشت جهش یافته روبه رو می‌شود.

پس از اینکه یک کامیون حامل یک قوطی پر از مواد رادیواکتیو، این مواد شیمیایی را روی لاک پشت‌های نینجا ریخت، آن‌ها جهش یافتند. سپس در نهایت توسط اسپلینتر در فاضلاب‌ها پیدا شدند و مهارت‌های نینجاها را برای شکست دادن ساکی و محافظت از افراد بی‌گناه در برابر گروهی از نینجاهای شیطانی از اسپلینتر یاد گرفتند.

۶. کوبون

کوبون

کوبون (Cubone) یک گونه Pokémon از نوع زمینی است که توسط Ken Sugimori طراحی شده است، ابتدا در Pokémon Red and Blue، سپس Generation I در Nintendo و به دنبال آن فرنچایز Pokémon Game Freak و موارد دیگر معرفی شد. کوبون فرزند یک مارواک مرده است که در دفاع از تیم راکت جان خود را از دست داد. کوبون جمجمه مادرش را به عنوان کلاه ایمنی بر سر دارد.

از کوبون به عنوان «پوکمون تنها» یاد می‌شود، زیرا ضربه روحی ناشی از مرگ مادرش باعث شد که او از دیگران دوری کند. بسیاری از منتقدان و طرفداران فرنچایز پوکمون معتقدند که گذشته تاریک و غم انگیز کوبون او را به یکی از به یادماندنی ترین شخصیت‌های پوکمون‌ها تبدیل می‌کند.

۵. استرو بوی

استرو بوی

استرو بوی یا پسر فضایی، یک مجموعه مانگای ژاپنی درباره یک پسر جوان اندرویدی با احساسات انسانی است. در این مانگا اوماتارو تنما پس از مرگ غم انگیز پسرش در یک تصادف رانندگی، استرو بوی را خلق می‌کند. تنما به استرو بوی قدرت‌های فوق‌العاده‌ای از جمله فیزیولوژی رباتیک، قدرت فوق‌العاده، استقامت و هوش، چشم‌های نورافکن، شنوایی تیز، انگشت‌های مجهز شده به لیزر، توانایی شلیک موشک و توانایی پرواز می‌دهد. استرو بوی به حرفه تنما کمکی نمی‌کند و ناامید کننده ظاهر می‌شود. او به سیرک ربات‌هایی که توسط Hamegg اداره می‌شود فروخته می‌شود، سپس توسط پروفسور اوچانومیزو از بردگی نجات می‌یابد و جانشین پسر او می‌شود.

اوچانومیزو یک خانواده رباتیک برای استرو ایجاد می‌کند و به او الهام می‌دهد تا از قدرت‌های خود برای کمک به دیگران استفاده کند و مانند یک پسر معمولی زندگی کند و در عین حال او را در این ماجراجویی‌ها همراهی می‌کند. این داستان ناراحت کننده در نهایت به داستانی با پایانی خوش تبدیل شد و Astro Boy اکنون به عنوان معروف‌ترین ساخته تزوکا و یکی از موفق‌ترین فرنچایزهای مانگا و انیمه در جهان شناخته می‌شود.

۴. تیمی ترنر

تیمی ترنر

تیمی ترنر از مجموعه Failry Oddparents یک پسر ده ساله است که به او یک پدرخوانده و مادرخوانده پری به نام‌های کازمو و واندا اعطا می‌شود. آن‌ها به براورده کردن آرزوهای تیمی می‌پردازند و به حل همه مشکلات او کمک می‌کنند. دلیل اعطای پدر و مادرخوانده پری به تیمی این است که زندگی فلاکت بار او که به خاطر والدین سهل انگار، پرستار بچه خبیث و معلمان ظالم به جهنم تبدیل شده است، بهتر کنند.

در این مجموعه آرزوی تیمی برای داشتن یک برادر براورده می‌شود و برادرخوانده پری به نام پوف به او اعطا می‌شود. بدین شکل تیمی شبه خانواده‌اش را تکمیل می‌کند تا کمبودهایش در خانواده ناکارآمدی که در آن متولد شده است را جبران کند. تیمی همچنین یک آلتر-ایگوی ابرقهرمانی به نام Cleft the Boy Chin Wonder دارد که دستیار ابرقهرمان مورد علاقه‌اش، Crimson Chin، از کتاب‌های کمیک محبوبش است. آلتر ایگوی ابرقهرمانی تیمی نتیجه اشتیاق او برای داشتن زندگی و خانواده‌ای بهتر است.

۳. چاکی فینستر

چاکی فینستر

چاکی فینستر یک شخصیت کارتونی از سریال Rugrats شبکه نیکلودئون است. چاکی یک کودک نوپا حساس و مضطرب و نزدیکترین دوست تامی پیکلز است. مادر بیولوژیک چاکی قبل از اتفاقات سریال بر اثر یک بیماری لاعلاج درگذشت و او شعری را که خودش نوشت و یک خرس عروسکی به نام واوا به چاکی هدیه داد. همانطور که خاطرات چاکی از مادرش کم کم محو می‌شوند، او گیج می‌شود و مطمئن نیست که آیا مادرش واقعاً در کنارش حضور داشته یا چاکی فقط او را در رویاهایش به تصویر کشیده است. مرگ تلخ مادر چاکی در قسمت ویژه روز مادر Rugrats به تصویر کشیده شد، زمانی که تامی، فیل و لیل تلاش کردند تا مادری مناسب و بی‌نقص برای چاکی پیدا کنند.

۲. بابار

بابار

بابار فیله یک شخصیت کارتونی از کتاب کودکان فرانسوی با نام تاریخچه بابار نوشته ژان دو برونهوف است که در سال ۱۹۳۱ منتشر شد. داستان درباره فیل جوانی است که مادرش توسط یک شکارچی جلوی چشمش کشته می‌شود و خشم شدیدی را در او ایجاد می‌کند. او پس از فرار، جنگل را به مقصد شهر بزرگ ترک می‌کند، سپس به جامعه فیل‌های خود باز می‌گردد. پس از بازگشت، پادشاه به دلیل خوردن یک قارچ بد می‌میرد و بابار پادشاه سلستویل و سرزمین فیل می‌شود، جایی که در یک قصر همراه با همسر و چهار فرزندش زندگی می‌کند. بابار به دلیل تجربه و خرد به دست آمده از ماجراجویی‌هایش و بازگشت به جامعه توسط فیل‌های دیگر به پادشاهی برگزیده شد.

۱. گل‌نمک یا اسمورفت

گل‌نمک یا اسمورفت

اسمورفت یک شخصیت کارتونی از کمیک استریپ‌های اسمورف‌ها، انیمیشن‌ها و دیگر رسانه‌های مرتبط است که توسط دشمن اصلی و جادوگر شیطانی، گارگامل، برای جاسوسی و توطئه علیه اسمورف‌ها ساخته شده است. اسمورفت به جای تکمیل ماموریتش متوجه می‌شود که آرزو دارد یک اسمورف واقعی باشد، بنابراین پاپا اسمورف با جادو او را به یک اسمورف واقعی تبدیل می‌کند. اسمورفت از نظر فیزیکی نیز تغییر کرد و موهایش از سیاه به بلوند تبدیل شد و لباسش از یک لباس ساده به لباسی پر زرق و برق تغییر کرد. او مژه‌های بلندی دارد و یک لباس سفید با کفش پاشنه بلند می‌پوشد. او تنها اسمورف زن و محبوب دل تمامی اسمورف‌ها است. Sassette و Granny Smurf بعدا معرفی شدند و استودیو پیو اعلام کرد که اسمورف‌های زن بیشتری نیز به داستان‌ها اضافه خواهند شد.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها