(ویدئو) رویایی که بالاخره محقق شد؛ کنترل ربات ها با استفاده از ذهن!

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.1 دقیقه

ایرنا به نقل از تک‌اکسپلور نوشت؛ محققان دانشگاه فناوری سیدنی استرالیا (UTS) یک فناوری حسگر زیستی (بیوسنسور) ابداع کرده‌اند که به افراد اجازه می‌دهد صرفا از طریق کنترل ذهنی، وسایلی مانند ربات‌ها و ماشین‌ها را مورد استفاده و بهره‌برداری قرار دهند.

این رابط پیشرفته مغز - رایانه توسط چند نفر از اساتید دانشگاه فناوری سیدنی در همکاری با «مرکز نوآوری دفاعی استرالیا» تولید شده است. این فناوری علاوه بر کاربردهای دفاعی همچنین کاربردهای بالقوه مهمی در حوزه‌هایی مانند تولیدات پیشرفته، هوافضا و پزشکی خواهد داشت و به عنوان مثال می‌تواند به افراد دارای ناتوانی جسمی امکان کنترل صندلی چرخ‌دار یا استفاده از پروتزها (اندام های مصنوعی) را بدهد.

به گفته محققان، این فناوری بدون دخالت دست و بدون دخالت صدا در محیط های خارج از آزمایشگاه در هر زمان و مکانی کار می‌کند و موجب منسوخ شدن رابط‌هایی مانند کنسول‌ها، صفحه کلید و صفحه لمسی خواهد شد. بر اساس مقاله انتشار یافته در نشریه «مواد نانوی کاربردی» که این فناوری را معرفی کرده است، حسگرهای گرافینی تولیدشده در دانشگاه فناوری سیدنی بسیار رسانا، راحت برای استفاده و نیرومند هستند. این حسگرها با الگوی ۶ پهلو در پشت سر قرار می‌گیرند تا بتوانند امواج مغزی را ردیابی کنند. این حسگرها همچنین بسیار مقاوم ساخته شده و می‌توانند در شرایط سخت نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

کاربر با یک لنز مخصوص واقعیت مجازی، مربع‌های سفیدی می‌بیند و با تمرکز روی یکی از آنها موجب می‌شود که حسگرها امواج مغزی را شناسایی کنند و یک «رمزگشا» آن سیگنال را به فرمان ترجمه می‌کند. این محققان اعتقاد دارند که این فناوری مورد علاقه و توجه جامعه علمی قرار خواهد گرفت و امیدوارند که به پیشرفت‌های بیشتری در زمینه رابط های مغز - رایانه برسند.

ابداع دستگاهی برای کنترل مانیپولاتورهای متحرک

در همین حال محققان موسسه رباتیک دانشگاه «کارنگی ملون» آمریکا با معرفی دستگاهی که روی سر قرار داده می‌شود، درصدد افزایش توانایی افرادی با نقص‌های حرکتی برای کمک به آنها برای کنترل مانیپولاتورهای متحرک هستند.

مانیپولاتورهای متحرک کاربری از دور می‌تواند به افراد برای انجام کارهای روزمره یاری برساند. در این حال ابداع یک میکروفون «هندزفری» و یک حسگر که روی سر کار گذاشته می‌شود، به کاربران اجازه می‌دهد که یک ربات متحرک را از طریق حرکت سر و شناسایی صدا، کنترل کند.

این دستگاه جدید دستیار راه دور روی سر (HAT) نسبت به رابط های قبلی نیازمند مهارت های حرکتی کمتری است. بیش از پنج میلیون نفر در آمریکا با نوعی از فلج زندگی می‌کنند و برای انجام کامل کارهای روزمره با مشکل رو به رو هستند و این فناوری تازه می‌تواند در انجام برخی کارها به آنها یاری برساند.

 

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها