بهترین مانیتور برای کامپیوتر خانگی شما

  • رویا پاک سرشت رویا پاک سرشت
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

راهنماتو_مانیتور پنجره ای به روح کامپیوتر شما است. بدون نمایشگر مناسب، هر کاری که روی سیستم خود انجام می دهید، بی ظرافت به نظر می رسد، چه بازی، مشاهده/ویرایش عکس ها و ویدیوها و یا خواندن متن در وب سایت های مورد علاقه تان.

به گزارش راهنماتو، فروشندگان سخت افزار درک می کنند که چگونه تجربه با مشخصات و ویژگی های مختلف نمایشگر تغییر می کند و بازار را با گزینه های زیادی پر کرده اند. اما کدام ویژگی ها و مشخصات برای نحوه استفاده شما از مانیتور ارزشمندتر هستند؟ به عنوان مثال، آیا باید رزولوشن 4K، 1440p، 1080p یا فقط وضوح HD ساده دریافت کنید؟ چه تفاوتی وجود دارد؟ نرخ به روزرسانی و زمان پاسخ چقدر اهمیت دارد؟ آیا مواردی مانند بدون سوسو، حالت کم نور آبی، G-Sync و FreeSync حیاتی هستند؟ و اگر تمرکز شما روی بازی در مقابل برنامه های حرفه ای در مقابل استفاده عمومی باشد، اولویت های شما چگونه باید تغییر کند؟

نکاتی کاربردی برای خرید مانیتور

هدف اصلی خود برای خرید مانیتور را تعیین کنید: بازی، استفاده حرفه ای یا عمومی. به طور کلی، گیمرها باید نرخ تازه سازی سریع و زمان پاسخ پایین را در اولویت قرار دهند، حرفه ای ها باید دقت رنگ را در اولویت قرار دهند و کاربران استفاده عمومی نیازهای خاص کمتری دارند، اما اغلب مانیتورهایی با پنل VA با کنتراست بالا را انتخاب می کنند.

هرچه رزولوشن بالاتر باشد، تصویر بهتر است: وضوح مانیتور به شما می گوید که یک مانیتور چند پیکسل در قالب عرض x ارتفاع دارد. 1920 x 1080 (همچنین به عنوان 1080p، Full HD (FHD) و HD نیز شناخته می شود) حداقل چیزی است که شما نیاز دارید. اما با QHD تصاویر واضح تر و با 4K حتی واضح تر خواهید داشت. 

اندازه مهم است: تراکم پیکسل تاثیر زیادی بر کیفیت مانیتور دارد و نقطه شیرین ما 109 پیکسل در اینچ (ppi) است. یک مانیتور بزرگتر اگر رزولوشن پایین تری داشته باشد، تراکم پیکسل پایینی خواهد داشت. برای مشاهده از فواصل معمولی رومیزی، 32 اینچ بسیار "بزرگ" است. پیدا کردن یک مانیتور 32 اینچی گیمینگ یا استفاده عمومی با وضوح 4K با قیمت کمتر از 1000 دلار سخت نیست.

نرخ تازه سازی: این عدد، تعداد دفعاتی را که مانیتور شما با اطلاعات جدید در هر ثانیه به روز می شود به شما می گوید و بر حسب هرتز (هرتز) اندازه گیری می شود. اعداد بزرگتر برابر با تصاویر بهتر، روانتر و کمتر متلاطم است. نرخ تازه‌سازی به‌ویژه برای گیمرها مهم است، زیرا مانیتوری با حداقل 75 هرتز می‌خواهند (اکثر نمایشگرهای طراحی‌شده برای بازی حداقل 120 هرتز را ارائه می‌دهند)، همراه با کمترین زمان پاسخگویی که می‌توانید پیدا کنید. اگر بازی نمی‌کنید، نرخ تازه‌سازی 60 هرتز باید انجام شود.

فناوری پنل: برای کیفیت تصویر، TN < IPS < VA. مانیتورهای TN سریع‌ترین اما ارزان‌ترین هستند، به دلیل کیفیت پایین‌تر تصویر هنگام مشاهده از زاویه جانبی. نمایشگرهای IPS زمان پاسخگویی کمی سریع‌تر دارند و رنگ را بهتر از پنل‌های VA نشان می‌دهند، اما مانیتورهای VA بهترین کنتراست را در بین هر سه نوع پنل دارند. برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت بین انواع پانل، بخش اختصاصی زیر را ببینید.

یک مانیتور منحنی را در نظر بگیرید: مانیتورهای منحنی قرار است تجربه شما را با میدان دید زیاد فراگیرتر کنند (در برگه جدید باز می شود)و گفته می شود که کمتر چشم را خسته می کند. با این حال، آنها می توانند در هنگام مشاهده از زوایای خاص مستعد تابش خیره کننده باشند (منابع نور به جای یک زوایای مختلف از زوایای مختلف می آیند). نمایشگرهای منحنی مؤثر معمولاً فوق عریض و حداقل 30 اینچ هستند که هر دو نشان دهنده هزینه های بالاتر هستند.

اگر یک مانیتور منحنی می‌خرید، مشخصات انحنا را بدانید. انحنای 1800R دارای شعاع منحنی 1800 میلی متر و بهترین فاصله مشاهده پیشنهادی 1.8 متر است -- و غیره. هرچه انحنای کمتری داشته باشد (تا 1000R)، منحنی صفحه نمایش بیشتر است. 

رزولوشن

تصاویر روی یک پنل LCD از میلیون ها نقطه ریز تشکیل شده اند. هر پیکسل از سه پیکسل فرعی تشکیل شده است، یکی برای هر رنگ اصلی. وضوح مانیتور طول x عرض صفحه نمایش را بر حسب پیکسل ارائه می کند. هرچه پیکسل های بیشتری را بتوانید در هر اینچ مربع مانیتور قرار دهید، تصویر واقعی تر و صاف تر است. اگر مانیتوری بزرگتر از 27 اینچ می خواهید، وضوح بالاتر (QHD یا بهتر) مهم است.

بر اساس نام رزولوشن یک مانیتور، می توانید بگویید چند پیکسل دارد. برخی از قطعنامه ها چندین نام دارند. در زیر متداول‌ترین رزولوشن‌های مانیتوری است که از بهترین (بیشترین تعداد پیکسل) تا بدترین (کمترین تعداد پیکسل) با آن مواجه خواهید شد. به جز موارد ذکر شده، ما در مورد نسبت تصویر 16:9 صحبت می کنیم.

در حالی که پیکسل بیشتر به طور کلی بهتر است، دو چیز دیگر نیز مهم است: اولین مورد  کارت گرافیک کامپیوتر شما است.هرچه پیکسل های بیشتری داشته باشید، کارت گرافیک شما به قدرت پردازش بیشتری نیاز دارد تا آن پیکسل ها را به موقع تغییر دهد. تصاویر روی نمایشگرهای 4K خیره‌کننده به نظر می‌رسند، اما اگر سیستم شما توانایی ایجاد 8.3 میلیون پیکسل در هر فریم را نداشته باشد، تجربه کلی شما آسیب خواهد دید و رزولوشن اضافی در واقع به یک مانع تبدیل خواهد شد، به خصوص اگر در حال بازی هستید. 

دومین چیزی که می تواند جلوی یک مانیتور با وضوح بالا را بگیرد، قابلیت های مقیاس فونت سیستم عامل شما است. ویندوز با تراکم پیکسلی 90-110ppi بهترین است. اگر تراکم پیکسلی مانیتور بسیار بیشتر از آن باشد، اشیاء و متن بسیار کوچک به نظر می رسند و خواندن آنها غیرممکن است. هنگام بررسی مانیتورهای 27 اینچی 5K، ما مجبور شده‌ایم از مقیاس‌بندی DPI (نقطه در هر اینچ) برای هر امیدی به خواندن متن در برنامه‌هایمان استفاده کنیم. کیفیت مقیاس‌بندی در بین مانیتورها متفاوت است و وقتی متن خیلی ریز است، همیشه راه‌حل مطمئنی نیست.

چه رزولوشنی برای بازی نیاز دارم؟

برای بهترین تصویر، پیکسل های بیشتر بهتر است. اما هنگام بازی، اگر کارت گرافیک به اندازه کافی قوی نداشته باشید، این پیکسل ها می توانند سرعت شما را نیز کاهش دهند. بیشتر رابط‌های ویدیویی از نرخ تازه‌سازی سریع‌تر از 60 هرتز برای سیگنال‌های 4K/UHD یا 5K پشتیبانی نمی‌کنند. این وضعیت در حال تغییر است (برای یک امتیاز ممتاز)، اما شما همچنان به یک کارت گرافیک بسیار گران قیمت برای بازی با کیفیت 4K و فشار بیش از 60 فریم در ثانیه (فریم بر ثانیه) نیاز دارید.

به نظر می رسد نقطه شیرین فعلی وضوح QHD (2560 x 1440) باشد. با مانیتورهای تا 32 اینچ، تراکم پیکسلی خوب و تصویری با جزئیات را مشاهده می کنید که برای کارت های گرافیکی با قیمت متوسط ​​چندان دشوار نیست.

اگر سرعت نهایی را می‌خواهید که برای GPU شما هم زیاد نباشد، FHD (1920 x 1080) بالاترین نرخ فریم را ارائه می‌دهد (امروزه مانیتورهای بازی را با وضوح پایین‌تر پیدا نخواهید کرد). اما از افزایش رزولوشن به بیش از 27 اینچ خودداری کنید، زیرا ممکن است متوجه کاهش کیفیت تصویر شوید و پیکسل های فردی مزاحم قابل مشاهده هستند. 

حداقل مورد نیاز کارت گرافیک بسته به بازی متفاوت است، اما اگر قصد خرید یک مانیتور برای بازی با وضوح QHD را دارید (و نمی خواهید تنظیمات درون بازی را به حداقل برسانید)، حداقل می خواهید  GeForce RTX 3060 Ti یا Radeon RX 6800 . 

مانیتورهای بازی: کدام ویژگی مهم است؟

بسیاری از انتخاب های گیج کننده و حتی اصطلاحات بازاریابی گیج کننده تر وجود دارد که هنگام خرید یک مانیتور بازی جدید باید از آنها استفاده کرد. بیایید ویژگی هایی را که در واقع به نفع گیمرها هستند، تجزیه کنیم. توجه داشته باشید که برخی از عوامل به سطح مهارت بازیکن بستگی دارد.

گیمرهای رقیب باید سرعت را در اولویت قرار دهند که به نرخ تازه سازی بالا (144 هرتز یا بیشتر) و همچنین کمترین زمان پاسخگویی و تاخیر ورودی نیاز دارد. این احتمالاً شما را به 25 یا 27 اینچ محدود می کند، احتمالاً با تراکم پیکسل کمتر و بدون رنگ گسترده یا HDR.

در حالت ایده آل، شما یک مانیتور با حداقل 75 هرتز، همراه با کمترین زمان پاسخگویی که می توانید پیدا کنید، می خواهید.  نرخ تازه‌سازی به‌ویژه برای گیمرها مهم است، بنابراین بیشتر مانیتورهای بازی دارای نرخ تازه‌سازی حداقل ۱۲۰ هرتز هستند (سریع‌ترین موجود ۳۶۰ هرتز) و حداکثر زمان پاسخگویی ۵ میلی‌ثانیه را می‌خواهید.

با این حال، مانیتورهای بازی 60 هرتزی ارزشمندی وجود دارد و بسیاری از مانیتورهای 4K محدود به 60 هرتز هستند. اگر صفحه نمایش 60 هرتزی را انتخاب می کنید و قصد دارید بازی کنید، G-Sync یا FreeSync ضروری است (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح می دهیم). 

وضوح پایین تر + کارت گرافیک خوب = نرخ تازه سازی سریع تر. به نمایشگر روی صفحه (OSD) بالا از Acer Predator Z35 نگاه کنید(در برگه جدید باز می شود)منحنی فوق عریض وضوح آن به اندازه‌ای پایین است که یک کارت گرافیک سریع می‌تواند با فعال کردن G-Sync به نرخ تازه‌سازی 200 هرتز برسد.

نگران تاخیر ورودی هستید؟ تاخیر ورودی مدت زمانی است که مانیتور شما برای تشخیص خروجی کارت گرافیک یا زمانی که دکمه ای را روی صفحه کلید یا ماوس فشار داده اید، طول می کشد و گیمرها باید از آن اجتناب کنند. نرخ تازه‌سازی بالا معمولاً به تاخیر ورودی کمتر اشاره دارد، اما تاخیر ورودی معمولاً در مشخصات ذکر نشده است.

رویا پاک سرشت
رویا پاک سرشت

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها