لپ تاپ گیمینگ بهتر است یا کامپیوتر گیمینگ؟

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

ویجیاتو نوشت؛ در چند سال اخیر به دلیل تداوم و تشدید تحریم‌های اقتصادی، کاهش شدید ارزش ارز ملی و همچنین محدودیت‌های بانک مرکزی با واردات کالا های خارجی به منظور کنترل نرخ ارز، قیمت سخت افزار، لوازم جانبی و لپ تاپ و کامپیوتر به شکل بی‌منطقی افزایش یافته است. از سویی دیگر به دلیل عدم اطمینان از آینده اقتصادی، نبود سیستم نظارتی و عدم امکان واردات، در حال حاضر با فقدان شدید قطعات و تنوع آن مواجه هستیم.

در مجموع آشفتگی بازار این روزهای کشور، گیمینگ را بیش از پیش دشوار کرده است. تهیه سیستم‌ کامپیوتر خانگی مناسب گیم این روزها کار سختی است. از طرفی خرید لپ‌تاپ مناسب گیمینگ با توجه به انتخاب‌های محدود بازار ایران هم چندان امر ساده‌ای نیست. با توجه به این شرایط، حال اگر شما کاربری باشید که قید کنسول‌های بازی را زده است، کدام یک انتخاب بهتری است؟

تفاوت‌های اساسی کامپیوتر رومیزی و لپ‌تاپ

قابل حمل بودن و حجم کم لپ‌تاپ‌ها در نگاه اول مزیت بزرگی نسبت یه کامپیوترهای خانگی به نظر می‌رسد. کامپیوترهای قابل حمل عملکرد ضعیف‌ترو در نتیجه گرمای کمتری دارند. اما احتمالا همه شما به خوب بدانید که کامپیوترهای خانگی قدرتمند، توان پردازش بالاتر و خروجی بهتری دارند.

هرچند باید در نظر داشت بسیاری از این لپ‌تاپ‌های گیمینگ همچنان وزن نسبتا بالایی نسبتا به سایر لپ‌تاپ‌ها دارند. با این حال انتخاب لپ تاپ برای گیمینگ یک گزینه با راندمان و قیمت پایین‌تر در کنار پرتابل بودن است. اما این کاهش راندمان تا چه حد می‌تواند بر انتخاب شما تاثیر بگذارد؟ در ادامه‌ی این مقاله به بررسی تفاوت‌های اساسی این دو می‌پردازیم.

تفاوت پردازنده مرکزی در لپ‌تاپ و کامپیوتر چقدر است؟

پردازنده مرکزی کامپیوتر (CPU) که به مثابه مغز کامپیوتر عمل می‌کند. در واقع آن بخش از رایانه است که اقدامات، محاسبات و اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد. پردازنده جزو مهم‌ترین قطعات یک سیستم گیمینگ است که عملکرد و راندمان کلی سیستم را تعیین می‌کند. در واقع بار بخش اعظم محاسبات فیزیک پردازنده بر دوش این بخش است.

با این اوصاف نقش پردازنده مرکزی در اجرای روان و بازی‌ها پررنگ به نظر می‌رسد. اما در عمل و برای اجرای بازی‌ها دو پردازنده یکسان در لپتاپ و دسکتاپ می‌توانند کمابیش خروجی یکسانی به ما بدهند. اما باید توجه داشت که اگرچه شما در لپ‌تاپ و کامپیوتر از یک CPU استفاده کنید، باز هم نتیجه نهایی لپ‌تاپ و کامپیوتر دسکتاپ یکسان نخواهد بود. این امر به علت تفاوت در قطعاتی است که از CPU پشتیبانی می‌کنند.

تفاوت‌های اساسی لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ

یک کامپیوتر گیمینگ به حافظه دسترسی تصادفی یا RAM بیشتری را در خود جای می‌دهد، درنتیجه سرعت و حجم اطلاعات در حال پردازش را بالا می‌برد. از طرفی یک کامپیوتر رومیزی می‌تواند کارت‌های گرافیکی با کیفیت بالاتر از لپ تاپ را اجرا کند. این در حالی است بسیاری از لپ‌ تاپ‌ها همچنان از گرافیک‌های یکپارچه و ضعیف بهره می‌برند.

در لپ‌ تاپ‌های گران قیمت و مدرن، وجود پردازنده‌های ویدیویی مستقل و حافظه ویدئویی اختصاصی راندمان اجرا به صورت افزایش یافته است. اما همچنان نمی‌توان پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند کامپیوتر امروزی را با نسخه‌های بهینه‌ی لپ‌ تاپ‌ها مقایسه کرد. اما در مجموع می‌توان گفت که شما قرار نیست در کارهای روزانه یا حت اجرای بازی‌های سبک، متوجه تفاوتی بین لپ‌تاپ و کامپیوتر با سی‌پی‌یو یکسان شوید. اما در پردازش‌های سنگینی چون ویرایش و اجرای بازی‌های سنگین متوجه تغییرات عظیمی خواهیم شد.

تفاوت راندمان پردازنده گرافیکی در لپ‌تاپ و کامپوتر

برخلاف نقش پردازنده‌ مرکزی، پردازنده‌های گرافیکی کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها تفاوت‌های اساسی دارند. نباید انتظار داشت کارت گرافیک‌های حجیم و قدرتمند عملکرد یکسان و یا حتی نزدیکی با پردازنده‌های گرافیکی کوچک لپ‌تاپ‌ها داشته باشند. اما شاید برایتان سوال شده باشد که یک گرافیک یکسان در کامپیوتر و لپ‌تاپ تا چقدر تفاوت راندمان دارند؟

برای مثال پردازنده قدرتمند و جدید RTX 3070 را در نظر بگیرید. پردازنده گرافیکی لپ‌ تاپ در مقایسه با کارت قدرتمند کامپیوتر از ساختاری با هسته‌های کمتر بهره می‌برد. هر دوی این پردازنده‌ها از سیلیکون GA104 استفاده می‌کنند. کارت گرافیک کامپیوتر دارای ۵۸۸۸ هسته کودا (CUDA) است. این در صورتی است که تعداد هسته‌ها در نسخه‌ی لپ‌ تاپ تنها ۵۱۲۰ تاست.

تفاوت‌های اساسی لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ

در بهترین حالت، سرعت کلاک (Boost clock speed) نیز در لپ‌تاپ بیش از ۱۰۰ مگاهرتز کمتر است. در مقابل پیکربندی حافظه ۸ گیگابایتی GDDR6 تنها ویژگی ثابت دو پردازنده است. در تجربه‌ی بازی‌ها، لپ تاپ با کارت گرافیک RTX 3070، تا ۳۰ درصد ضعیف‌تر از هم‌رده دسکتاپ خود ظاهر می‌شود.

خنک سازی پردازنده لپ تاپ و کامپیوتر

پرادزنده لپ‌تاپ RTX 3070 در دو توان حرارتی بسته به متد خنک سازی سیستم، عرضه می‌شود. توان حرارتی بالاتر به معنای گرمای بیشتر، در نتیجه فن‌های بزرگتر و در نهایت حجیم‌تر شدن لپ‌تاپ منتهی می‌شود. با این وجود این سیستم‌های خنک سازی بهینه شده همچنان در مقایسه با کارت گرافیک‌های کامپیوتر با فن‌های مستقل قیاس خنده داری به نظر می‌رسند. در واقع لپ‌تاپ با تراشه RTX 3070 و کامپیوتر با کارت گرافیک RTX 3070 تنها اسم‌های مشابهی دارند اما از نظر عملکرد، راندمان و توان کاملا متفاوت عمل می‌کنند.

در مجموع لپ‌تاپ‌ها امروزه بسیار سریع‌تر، فشرده‌تر و کم صداتر از گذشته هستند. به کارگیری چیپ‌های پیشرفته‌تر در کنار متدهای خنک سازی نوین و همچنین حافظه‌ها پرسرعت‌تر باعث شده تا انقلابی را از حیث گرافیکی در لپ‌تاپ‌های مدرن شاهد باشیم. اما این سیستم‌های پرتابل و فشرده هنوز راه بسیاری تا رقابت با کامپیوترهای دسکتاپ حجیم دارند.

مقایسه‌ی ارتقا پذیری لپ تاپ و کامپیوتر

همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از قطعات در لپ‌تاپ‌ها قابل ارتقا نیستند. به دلیل ساختار یکپارچه یا مجتمع پردازنده‌ها و مادربرد، معمولا ارتقا و یا تعویض این قطعات امکان پذیر نیست. این محدویت‌ها همچنین می‌تواند به تراشه‌ها خاص، رابط‌های متفاوت، ساختار فیزیکی متفاوت و غیره نیز ارتباط داشته باشد. تغییر قطعات این چنینی، به علت هزینه و ریسک بالا نیز معمولا توصیه نمی‌شود.

تفاوت‌های اساسی لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ

اما در مقابل در کامپیوترها توسعه و ارتقا مداوم امری عادی و نرمال است. شما می‌توانید تمامی قطعات سخت افزاری کامپیوتر خود را در طی زمان و با توجه به بودجه خود تغییر دهید. این در حالی است که در لپ‌تاپ‌ها معمولا بیشترین انتخاب در افزودن حافظه‌های SSD و گاها رم است. پس طول عمر مفید لپتاپ گیمینگ نمی‌تواند از چندسال عبور کند. هزینه‌ی خرید لپ تاپ بالاتر است یا کامپیوتر؟

اگر به آمار و ارقام روی کاغذ نگاه کنیم، خرید و اسمبل قطعات کامپیوتر دسکتاپ ارزان‌تر از تهیه یک مدل نزدیک و با راندمان پایین‌تر در لپ‌تاپ‌ها می‌شود. اما از آن جایی که در ایران زندگی می‌کنیم، تهیه قطعات سخت افزاری مناسب این روزها به شدت دشوار و گران تمام می‌شود. پس ممکن است تهیه یک لپ تاپ قدرتمند قدری منطقی‌تر به نظر برسد.

تفاوت‌های اساسی لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ

برخی مدل‌های ارزان‌تر برندهایی چون ایسوس یا لنوو که مختص به منطقه خاورمیانه و یا آفریقا و با متریال بدنه ارزان‌تر تولید شده‌اند نیز می‌تواند قیمت نهایی بسیار ارزان‌تر را در لپ‌تاپ‌های میان‌رده فراهم آورد. از طرفی امکان تهیه لپ‌تاپ‌های استوک با قیمت بسیار عالی نیز انتخابی است که می‌تواند خرید لپ‌تاپ را منطقی‌تر کند.

لپ تاپ گیمینگ بهتر است یا کامپیوتر گیمینگ؟

در نهایت این شما هستید که با توجه به بودجه و انتظارات خود بایستی اقدام به تهیه سیستم کنید. این انتخاب در رده‌های مختلف با توجه به تنوع قطعات، مدل‌ها و راندمان متفاوت است و نمی‌توان یک پلتفرم را بر دیگری الویت داد. اما همواره باید در نظر داشت که یک لپ‌تاپ گیمینگ به هیچ عنوان توان رقابت با کامپیوترهای پیشرفته را ندارد؛ اما برای تجربه لذت بخش در بسیاری از بازی‌ها یک لپ‌تاپ میان رده هم کافی است.

تفاوت‌های اساسی لپ تاپ و کامپیوتر گیمینگ

آیا لپ تاپ گیمینگ قابلیت ارتقا دارد؟

بله؛ لپ تاپ‌ها به صورت محدود قابلیت ارتقای حافظه و رم را دارند.

برای گیمرها لپ تاپ انتخاب بهتری است یا کامپیوتر؟

کامپیوترهای گیمینگ انتخاب بهتری برای گیمرها است.

 

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها