چطور از برنامه سامسونگ Health برای افزایش سلامتی خود استفاده کنیم؟

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 6.3 دقیقه

دیجیاتو نوشت؛ اگر به‌دنبال اپلیکیشنی همه‌کاره برای پایش سلامت و ثبت فعالیت‌های ورزشی با پشتیبانی از ساعت‌ها و مچ‌بندهای مختلف هستید، برنامه سامسونگ Health می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد؛ مخصوصاً اگر از گوشی‌های هوشمند یا گجت‌های پوشیدنی این شرکت بهره می‌برید. در مطلب پیش‌رو به بررسی امکانات و قابلیت‌های اپ مذکور خواهیم پرداخت.

برنامه سامسونگ Health چیست؟

اپلیکیشن Samsung Health جهت پایش فعالیت‌های ورزشی و تشویق کاربر به حفظ عادت‌های مفید مثل رژیم غذایی سالم، طراحی شده است. این اپ به منظور بهره‌مندی از امکانات ساعت‌ها و مچ‌بندهای هوشمند سامسونگ نیز کاربرد دارد؛ اما محصولات سایر برندها نیز در آن مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد. همچنین برای بهره‌گیری از آن، ضرورتی برای داشتن گوشی‌های این شرکت وجود ندارد و تمامی علاقه‌مندان قادر هستند آن را از طریق گوگل‌پلی یا اپ‌استور روی دستگاه‌های خود، نصب نمایند.

برخی از قابلیت‌های پایه برنامه سامسونگ Health نیازی به دستگاه‌های جانبی ندارد و از به‌صورت مستقیم از طریق خود گوشی قابل اندازه‌گیری خواهند بود که از میان آن‌ها می‌توان به گام‌شمار و محاسبه مسافت طی‌شده اشاره کرد. بااین‌حال، متصل‌کردن یک ساعت یا مچ‌بند هوشمند به اپ، می‌تواند امکانات گسترده‌تری مثل ثبت فعالیت فیزیکی، پایش خواب، ضربان قلب و... را در اختیار کاربران بگذارد. همگام‌سازی اطلاعات می‌تواند به دسترسی آسان به آن‌ها از طریق پلتفرم‌های مختلف کمک کند و تجربه کاربری یکپارچه‌ای را فراهم سازد.

امکانات و قابلیت‌های برنامه سامسونگ Health

اپلیکیشن سلامت سامسونگ قادر به ثبت داده‌های پایه از طریق شتاب‌سنج گوشی‌های هوشمند است؛ اما اگر با یک دستگاه سازگار مثل گلکسی واچ، همگام‌سازی شود؛ می‌تواند اطلاعات بسیار بیشتری مثل سطح اکسیژن خون، میزان استرس، کیفیت خواب و حتی فشار خون را به ثبت برساند. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین معیارها و قابلیت‌های این اپ اشاره شده است.

۱. پایش فعالیت فیزیکی و خواب

کاربران بعد از واردکردن برخی اطلاعات پایه مثل قد، وزن، جنسیت و سن، می‌توانند یک هدف روزانه برای میزان فعالیت خود تعیین کنند و سپس سایر موارد مثل زمان‌بندی خواب، میزان کالری دریافتی و... را مشخص کنند. برنامه سامسونگ Health از حسگرهای گوشی و ساعت هوشمند در کنار داده‌های مرتبط با موقعیت مکانی برای جمع‌‌آوری اطلاعات مرتبط با میزان فعالیت کاربر، استفاده می‌کند. درنهایت کاربر قادر خواهد بود گزارش فعالیت‌های خود را در قالب هفتگی یا ماهانه به شکل کلی یا با جزئیات بیشتر، مشاهده نماید.

در صفحه Daily activity اطلاعات مرتبط با مقدار کالری سوزانده‌شده در طی روز همراه با تعداد قدم‌ها و زمان صرف‌شده برای هر فعالیت، ذکر شده است. بااین‌حال برنامه سامسونگ Health این امکان را فراهم ساخته است تا پایش فعالیت فیزیکی را به‌صورت لحظه‌ای نیز در اختیار داشته باشید. به این منظور می‌توانید وارد قسمت Exercise شوید تا داده‌های مرتبط با فعالیت‌های گوناگون را مشاهده کنید.

4

از دیگر ویژگی‌های مهم اپ می‌توان به ارتباط با دیگر کاربران و به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها اشاره کرد. در بخش Together امکان مشاهده اهداف و فعالیت‌های ورزشی دوستان وجود دارد. این امر می‌تواند به افزایش انگیزه کاربر و حفظ چرخه فعالیت‌های ورزشی در بلندمدت، کمک چشمگیری کند.

امکانات پیشرفته اپلیکیشن مورد بحث در زمینه پایش خواب، می‌تواند الگوی خواب کاربر در کنار ضربان قلب و کیفیت خواب را از طریق دستگاه موبایل یا ساعت و مچ‌بند هوشمند به ثبت برساند. در مقایسه با سایر رقبا، برنامه سامسونگ Health عملکرد بهتری در شخصی‌سازی اهداف در نظر گرفته شده برای خواب با توجه به سن و جنسیت کاربر دارد.

اپلیکیشن از طریق حرکات کاربر می‌تواند مدت زمان خواب وی را پیش‌بینی کند و با توجه به میزان ضربان قلب و سطح استرس در حین خواب، کیفیت آن را در قسمت Sleep Score به نمایش می‌گذارد. البته برخی از این امکانات تنها در دستگاه‌ها یا مناطق جغرافیایی خاص در دسترس قرار دارند. همچنین اگر از گجت پوشیدنی قابل اتصال به اپ بهره نمی‌برید، می‌توانید به‌صورت دستی تایم خوابیدن و بیدارشدن خود را جهت ثبت درون اپ، وارد کنید.

۲. پایش تغذیه و رژیم غذایی

برنامه سامسونگ Health با توجه به وزن، سن، قد و میزان فعالیت کاربر، مقدار کالری دریافتی در طی روز را به وی پیشنهاد می‌دهد و می‌تواند ابزار مناسبی برای رعایت‌کردن یک رژیم غذایی خاص باشد. کاربر می‌تواند وعده‌های غذایی روزانه خود را درون اپ وارد نماید و حتی تصویر آن‌ها را بارگذاری کند. همچنین امکان ثبت مقدار آب نوشیده‌شده وجود دارد. پایگاه داده آن از موارد گوناگونی تشکیل شده است که وارد کردن غذاهای مختلف را آسان‌تر می‌کند.

2

یک نوار خلاقانه، میزان کالری دریافتی در یک بازه زمانی مشخص را به کاربر یادآوری می‌کند تا از عملکرد خود بهتر آگاه شوند و در صورت نیاز، اقدام به تغییر وضعیت غذایی خود نمایند. در صورت علاقه، امکان مشاهده ریزمغذی‌ها در برنامه غذایی (پروتئین، چربی و کربوهیدرات) هم وجود دارد. بررسی‌ها نشان داده است که اپلیکیشن مذکور، عملکرد بهتری در مقایسه با رقبای خود در محاسبه ارزش غذایی وعده‌ها دارد و می‌توان تا حد مناسبی روی داده‌های آن، حساب باز کرد.

۳. چالش‌ها و برنامه‌های ورزشی

طیف گسترده‌های برنامه‌های ورزشی قابل‌دسترس در برنامه سامسونگ Health، یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌رود؛ درحالی‌که اغلب گزینه‌های مشابه تنها محدود به کالری سوزانده‌شده و پایش فعالیت‌های فیزیکی هستند. برنامه‌های موجود در سطح‌های مبتدی، متوسط و پیشرفته، دسته‌بندی می‌شوند و کاربر قادر به انتخاب موارد دلخواه با توجه به آمادگی جسمانی، سطح دشواری و مدت زمان مورد نیاز، خواهد بود.

برنامه‌های ورزشی شخصی‌سازی‌شده، برای تمرین متعادل یا با تمرکز روی محوریت خاص مثل افزایش استقامت یا کاهش وزن در نظر گرفته شده‌اند. همچنین برنامه‌های اختصاصی برای خانم‌ها درون این اپلیکیشن یافت می‌شود. شایان ذکر است که تمرین‌هایی برای ریلکس‌کردن، کاهش استرس و افزایش سطح تمرکز نیز درون اپ تعبیه شده‌اند و به همین دلیل می‌توان از آن به عنوان یکی از کامل‌ترین اپلیکیشن‌های سلامت یاد کرد.

درصورت علاقه می‌توانید با دیگر کاربران در سراسر جهان وارد رقابت‌ها و چالش‌های گوناگون شوید تا انگیزه بیشتری برای ادامه تمرینات داشته باشید. شایان ذکر است که تمامی موارد گفته‌شده به شکل رایگان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارند؛ درحالی‌که گزینه‌های مشابه مثل MyFitnessPal و Fitbit مبلغی را به عنوان حق اشتراک ماهانه از کاربران خود دریافت می‌کنند.

3

۴. سازگاری و تعامل با دیگر دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌ها

برنامه سامسونگ Health از مچ‌بند‌ها، ساعت‌های هوشمند، هدفون‌ها و تلویزیون‌های هوشمند خود این شرکت در کنار محصولات سایر برندها پشتیبانی می‌کند. همچنین برخی از ابزارهای سنجش سلامت مثل دستگاه تست قند خون یا ترازوهای هوشمند هم با این اپ سازگار هستند. برای مشاهده لیست دستگاه‌های سازگار می‌توانید از قسمت تنظیمات به بخش Accessories مراجعه نمایید. باید اشاره کرد که اپلیکیشن مذکور بیشتر برای دستگاه‌های سامسونگ طراحی شده و اگر به دنبال پشتیبانی بیشتر از محصولات مرتبط با سلامت هستید، بهتر است نگاهی به برنامه گوگل Fit نیز داشته باشید.

یکی از قابلیت‌های مهم دیگر برنامه سامسونگ Health، همگام‌سازی با سایر اپلیکیشن‌های ورزشی و پایش سلامت است که به لطف همکاری میان گوگل و سامسونگ با ساخت پلتفرم یکپارچه Health Connect فراهم شده است. کاربران با مراجعه به قسمت Connected services می‌توانند از همگام‌سازی داده‌ها با سرویس‌های دیگری مثل گوگل فیت، گارمین Connect، فیت‌بیت و... بهره‌مند شوند. بااین‌حال قابلیت تعامل هم‌زمان تنها برای سرویس Strava در دسترس قرار دارد و نمی‌توان از این ویژگی برای سایر اپ‌ها بهره گرفت.

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها