گلکسی A14 ارزش خریدن دارد؟

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 7.7 دقیقه

فرارو نوشت؛ گوشی A14 پادشاه جدید بازار موبایل ایران است که در بازار‌های جهانی با قیمت پایه ۱۳۰ دلار عرضه می‌شود. این یعنی با احتساب دلار ۵۳ هزار تومانی، A14 باید حدود هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته شود. اگر همین حالا به بازار موبایل بروید و دنبال A14 بگردید، با عدد‌هایی بین هفت تا هشت میلیون روبرو می‌شوید.

 A14 علاوه بر مدل ۶۴ گیگابایتی که از چهار گیگ حافظه‌موقت بهره می‌برد، نسخه‌هایی با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت دارد. همچنین اگر خوب بگردید ممکن است یک نسخه ویژه از A14، با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و شش گیگابایت حافظه‌موقت پیدا کنید. قیمت گلکسی A14 با این ویژگی به مرز ۱۰ میلیون می‌رسد.

خرید A14 با قیمت ۱۰ میلیون، عاقلانه نیست، چون گزینه‌هایی مثل گلکسی A۲۳، ردمی نوت 11S و حتی A33 سازگار با 5G هم روی میز قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم براساس نظر و سلیقه عمومی حرکت کنیم، Redmi Note 11S از بیشترین میزان شانس برخوردار است، اما فراموش نکنید که قیمت پایه A14 هفت تا هشت میلیون تومان است.

گلکسی A14 به این ترتیب از نظر قیمت، رقیب محصولاتی مثل نوکیا G21، گوشی Realme 7 5G، آنر X7، هوآوی Y9a، شیائومی Redmi 12C و TCL مدل 40R است، اما نهایتا وقتی در میدان رقابت پای پرداخت پول وسط می‌آید وسط می‌آید، مردم از A14 استقبال می‌کنند. پس بد نیست خریدارانه نگاهی به گلکسی A14 بندازیم.

گوشی A14 در یک نگاه؛ مشخصات و ویژگی‌ها

گوشی A14 با نمایشگری از نوع IPS وارد میدان رقابت شده. ابعاد صفحه معادل ۶.۶ اینچ است که توانایی ارائه تصاویر با دقت تمام HD و نرخ به‌روزرسانی ۹۰ هرتز را دارد. نمایشگر ۸۰ درصد قاب رویی گوشی A14 را به‌خود اختصاص داده که اولین امتیاز منفی در کارنامه گوشی سامسونگ تازه‌وارد به‌حساب می‌آید.

گلکسی A14 علاوه بر مدل پایه که از حافظه‌ذخیره‌سازی ۶۴ گیگ بهره می‌برد، نسخه‌هایی با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت دارد

A14، از تراشه مدیاتک G80 برخوردار است که با کمک فناوری ۱۲ نانومتری ساخته شده. کنارش پردازنده گرافیکی Mali G52 را می‌بینیم. چهار گیگایت حافظه‌موقت به A14 کمک می‌کنند تا عملکردی نرم و روان ارائه دهد، اما اگر خوب بگردید ممکن است A14 با حافظه‌موقت شش گیگابایت پیدا کنید.

گلکسی A14 سازگار با 5G وارد ایران نشده، اما در بازار‌های جهانی موجود است و عوض مدیاتک G80، تراشه اگزینوس را به‌عنوان مغز متفکر خود می‌بیند. در ایران A14 را بیشتر با حافظه‌موقت چهار گیگابایت پیدا می‌کنید و نهایتا دستتان برای انتخاب فضای ذخیره‌سازی در دو نسخه ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت باز است.

A14 به باتری با ظرفیت پنج هزار میلی‌آمپر مجهز است. این باتری در حالت عادی حدود یک روز دوام می‌آورد و برای هر مرتبه شارژ حدود یک‌ساعت و نیم منتظرتان می‌گذارد البته به این شرط که حتما از آدابتور ۱۵ واتی، مشابه نسخه استاندارد موجود در جعبه گلکسی A14 استفاده کنید.

مقایسه A13 و A14؛ بهبود‌ها و به‌روزرسانی‌ها

A14 به‌عنوان نسخه ارتقا یافته گوشی A۱13 باید یک‌سری بهبود‌ها را تجربه کرده باشد. سامسونگ در نتیجه این تغییر و تحولات ناچار شده با افزایش شش گرمی وزن A14 کنار بایید. حالا ما با یک موبایل ۲۰۱ گرمی روبرو هستیم که ۲.۵ میلیمتر بلندتر از نسخه پارسال، ۱.۶ میلیمتر عریض‌تر و سه‌دهم میلمتر ضخیم‌تر است. پس می‌توانیم بگوییم A14 اصطلاحا خوش‌دست‌تر شده.

A14 عوض اندروید نسخه ۱۲، با اندروید ۱۳ کار می‌کند. دوربین سلفی نسخه سال قبل با حسگر هشت مگاپیکسل مجهز با دریچه دیافراگم f/2.2 عرضه شده بود، اما دوربین A۱۴ در بخش سلفی حسگر ۱۳ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.0 دارد. شاید روی کاغذ چشمگیر نباشد، اما برتری کاملا محسوسی را موقع تماشای عکس‌های سلفی احساس خواهید کرد.

حسگر اثرانگشت در  لبه کناری گوشی قرار گرفته و مانند بقیه امکانات از کیفیت متوسطی برخوردار است

دوربین A14 از سه حسگر تشکیل شده و نسبت به دوربین چهارگانه گلکسی A13 عملکرد متواضعانه‌ای از خود به‌نمایش می‌گذارد. حسگر اصلی با دقت ۵۰ مگاپیکسل و دریچه دیافراگم f/1.8 کار می‌کند. کنارش حسگر پنج مگاپیکسل اولتراواید را داریم و سومین حسگر از نوع ماکرو با دقت دو مگاپیکسل انتخاب شده است. گلکسی A14 پارسال یک حسگر دو مگاپیکسل عمق اضافه داشت.

گلکسی A14 مهمترین تغییر را در بخش ظاهری تجربه کرده. جایی که زبان طراحی و استفاده از رنگ‌های جدید کمک می‌کند حداقل در نگاه اول A14 یک موبایل ارزانقیمت نباشد، اما از نظر فنی چی؟

قیمت روز A14 در بازار ایران

قیمت گوشی سامسونگ A14، در نیمه اول اردیبهشت ۱۴۰۲ به حدود هفت میلیون می‌رسد. این عدد به نسخه ۶۴ گیگابایتی اختصاص دارد. قیمت A14 با رنگ مشکی ممکن است تا هفت میلیون و ۱۴۰ هزار تومان پیش برود.

قیمت گلکسی A14 با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت از هشت میلیون شروع می‌شود و تا هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. بعضی هم نسخه‌های محدود A14 با حافظه‌موقت شش گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت دارند و آن را تقریبا ۱۰ میلیون می‌فروشند.

گوشی A14 اولین بار، اسفند پارسال در بازار موبایل آفتابی شد و سعی کرد تاج و تخت A13 را تصاحب کند. در آن موقع گلکسی A13 بین مردم به‌عنوان موبایل پنج میلیونی شهرت داشت. برای همین A14 حداقل در هفته اول ورود به بازار جدی گرفته نشد.

قیمت A14 در یک ماه و نیم اخیر در همین بازه هفت تا هشت میلیون جا خوش کرده. اگر به‌نظرتان گران می‌آید، بهتر است بدانید قیمت جهانی مدل پایه گوشی A14 حدود ۱۳۰ دلار است که با احتساب دلار ۵۳ هزار تومانی (روز دهم اردیبهشت) و بدون احتساب تعرفه و رجیستر و مالیات نزدیک هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود. قیمت A14 در بازار ایران حتی نسبت به روز‌های ابتدای فروردین ۳۰۰ هزار تومان کاهش داشته است.

قاب گوشی A14 و قیمت سایر لوازم جانبی

خریداران گلکسی A14 موقع انتخاب اکسسوری و به‌خصوص قاب، بیشتر سراغ کاور Armor با قیمت ۱۳۵ هزار تومان می‌روند. با همین پول می‌توان کاور بادیگارد که در بازار با نام Batman شناخته می‌شوند هم رفت.

قاب گوشی A14 از جنس سیلیکون در رنگ‌های مختلف که پرطرفدار هستند، حدود ۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود. نمونه‌های باکیفیت قاب سیلیکون، ۱۲۵ هزار تومان قیمت دارند. قیمت قاب گوشی A14 طرح بلکین و نیلکین از جنس پلاستیک سخت و محفظه کشویی مراقبت از حسگر‌ها و لنز دوربین، ۸۰ هزار تومان است. در حالی که ارزش نسخه اصلی قاب بلکین و نیکلین برای A14 تا محدوده ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان بالا می‌رود.

قاب گوشی A14 متفرقه در طرح‌های مختلف با عکس‌های چاپی با قیمت ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. هرچند عمر این دسته محصولات پایین است و زود خراب می‌شوند. محافظ صفحه‌نمایش A14 را می‌توان با پرداخت مبلغی در حدود ۷۰ هزار تومان خرید. اگر خودتان بتوانید از پس نصب محافظ نمایشگر بربیایید، می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین روی خرید نمونه‌های ارزان‌تر با قیمت ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان حساب باز کنید. قیمت محافظ لنز دوربین گوشی A14، با قیمت و کیفیت متوسط تقریبا ۵۰ هزار تومان است.

A14 و هفت رقیب گردن‌کلفت

قیمت A14، باعث می‌شود محصولاتی مانند نوکیا مدل G21، گوشی Realme 7 5G، آنر X7، هوآوی Y9a، شیائومی Redmi 12C و TCL مدل 40R را به‌عنوان رقیب روی میز ببینیم. اگرچه خریداران به‌خاطر برند معتبر و شهرت بیشتر، نهایتا سراغ A14 می‌روند.

گلکسی A14 در مقایسه با رقبا، از سیستم‌عامل به‌روز برخوردار است، اما اگر موقع خرید گوشی نیم‌نگاهی به اجرای بازی دارید یا اجرای سریع برنامه‌ها برایتان اولویت دارد، بدانید آنر X7 به‌لطف پردازنده گرافیکی Adreno 610 و تراشه اسنپدراگون ۶۸۰ قطعا از A۱۴ عملکرد بهتری خواهد داشت.

گوشی جدید سامسونگ

گوشی A14 با نمایشگری از نوع IPS وارد میدان رقابت شده و ابعاد صفحه معادل ۶.۶ اینچ است

A14 در نسخه پایه با ۶۴ گیگابایت حافظه‌موقت عرضه می‌شود و برای داشتن ظرفیت ۱۲۸ گیگ باید بیشتر هزینه کرد. خساست در ذات سامسونگ است. تقریبا بقیه رقبا از همان اول ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت در اختیارتان می‌گذارند و شرمندگی A14 را رقم می‌زنند.

دوربین A14 بهبود پیدا کرده، اما در این بازه قیمت چیز بهتری پیدا نمی‌کنید. پس چشم‌هایتان را ببندید و سطح توقعتان را پایین بیاورید. گلکسی A14 به‌هرحال انتخابی محافظه‌کارانه محسوب می‌شود.

گلکسی A14 بزرگترین شکست فنی را از Realme 7 5G متحمل می‌شود. در بخش تراشه اصلی، پردازنده گرافیکی و میزان حافظه‌موقت، شکست گوشی سامسونگ سروشکلی مفتضحانه به‌خود می‌گیرد. نبود قابلیت سازگاری با نسل پنج موبایل، رسما A14 را تحقیر می‌کند.

A14 در بخش دوربین اصلی و سلفی توان رقابت با Realme 7 5G را ندارد و همین وضعیت را در بخش باتری تجربه می‌کند، چون در آن خبری از آدابتور و توانایی شارژ ۳۰ وات نیست. پس A14 نمی‌تواند ظرف ۶۵ دقیقه به شارژ صفر تا ۱۰۰ برسد. نمایشگر گوشی Realme 7 5G همچنین توانایی ارائه نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتزی را دارد.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها