(ویدئو) لحظه هولناک تست گرانشی خلبانان که روح را از تن جدا می‌کند‍

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 1.7 دقیقه

خبر آنلاین نوشت؛ فیلم آزمایش تحمل فشار ۹G یا ۹ برابر گرانش زمین یک دانشجوی خلبانی جنگنده این روزها بسیار مشهور شده است. در بخشی از این فیلم خلبان برای ۱۰ ثانیه ممتد فشار ۹ جی را تحمل می‌کند.

در این فیلم فردی که برای هدایت جنگنده آموزش می‌بیند در دستگاه آزمایشی سانتریفیوژ یا گریز از مرکز فشار ۹ جی را تحمل می‌کند. مشاهده این فیلم هر چند باعث خنده بعضی‌ها به خاطر حالت صورت خلبان شده اما اوج سختی هدایت جنگنده را نشان می‌دهد. آزمایش ۹ جی بر روی خلبان‌های جنگنده و فضانوردها برای آمادگی آنها در شرایط سخت صورت می‌گیرد.

خلبان‌ها هنگام مانورهای سنگین فشار تا ۹ جی را تحمل می‌کنند که تحمل فشار وزنی حدود ۵۴۰ کیوگرم بر روی قفسه سینه و اندام های خلبان به حساب می‌آید. در یکی از بخش‌های این فیلم دانشجوی خلبانی فشار ۹ جی را برای ۱۰ ثانیه تحمل می‌کند اما بیهوش نمی‌شود که در نوع خود یک موفقیت به حساب می‌آید. وقتی هواپیمایی دماغه خود را برای صعود بالا می دهد، در حقیقت در مخالف جهت گرانشی زمین در حال حرکت بوده در نتیجه شتاب جی مثبت می‌شود.

در اثر ایجاد شتاب جی مثبت و سنگین تر شدن نسبی، خون بدن انسان نیز سنگین شده و توانایی بالا رفتن و رسیدن به مغز را ندارد. در نتیجه طی حالتی که به آن بلک اوت گفته می شود، چشمان خلبان سیاهی رفته و چنانچه این عمل ادامه یابد، امکان بیهوش شدن او هم وجود دارد. اما در صورت ایجاد شتاب جی منفی( در زمان شیرجه جنگنده) خون سبک شده و به مغز فشار می آورد و طی حالتی به نام رد اوت، چشمان خلبان سرخی رفته و سرش گیج می رود. حرکت گرئن و خم نمودن آن در ۹ جی بسیار سخت می‌شود به خصوص در شرایط واقعی که خلبان از کلاهی به وزن حدود ۲ کیلوگرم هم استفاده می‌کند. این فشار به قدری است که احتمال فشار به مهره‌های کمر و آسیب ستون فقرات هم وجود دارد. به همین خاطر خلبان‌های زبده نیاز به ورزش ممتد و آمادگی جسمانی بالا دارند.

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها