۳ راه برای نجات اطلاعات شخصی از دست ChatGPT

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.2 دقیقه

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ نحوه استفاده از داده‌های خود را کنترل کنید؛ بیشتر فناوری‌های جدید مسائل حریم خصوصی و امنیتی جدیدی را به همراه دارند و ChatGPT OpenAI نیز از این قاعده مستثنی نیست. مولد متن واقعا چشمگیر است حداقل برای برخی، اما همچنین سؤالاتی در مورد نحوه جمع آوری و پردازش داده‌های ما ایجاد می‌کند.

توسعه دهندگان ChatGPT مدل زبان بزرگ را بر روی مقادیر زیادی متن در دسترس عموم در وب آموزش دادند، اما ربات چت همچنین از مکالمات شما با آن برای یادگیری استفاده می‌کند، بنابراین اگر تمایل دارید از حریم خصوصی خود محافظت کنید، باید بدانید که چه گزینه‌هایی وجود دارد.

حالت ناشناس را در ChatGPT فعال کنید

به‌طور پیش‌فرض، OpenAI از پیام‌هایی که به ChatGPT ارسال می‌کنید برای «آموزش و بهبود» مدل‌های خود استفاده می‌کند، اما کاربران این قدرت را دارند که با استفاده از حالت ناشناس پلتفرم‌ها از این اتفاق جلوگیری کنند. برای فعال کردن آن، ChatGPT را در مرورگر خود باز کنید، روی نام کاربری خود در سمت چپ کلیک کنید، به تنظیمات بروید و در کنار Data Controls روی Show کلیک کنید. پس از رسیدن به آنجا، سوئیچ تاریخچه و آموزش چت را خاموش کنید.

از آن نقطه به بعد، هر بار که صفحه مرورگر را ببندید، گزارش مکالمه شما با ChatGPT از حساب شما ناپدید می‌شود، اما این بدان معنا نیست که کاملا از بین رفته است، پشت صحنه OpenAI به مدت ۳۰ روز در تاریخچه چت شما قرار می‌گیرد تا قبل از حذف دائم آن را مورد سوءاستفاده قرار دهد. 

در منوی Data Controls، یک گزینه Export data وجود دارد. این بر نحوه استفاده OpenAI از اطلاعات شما یا حذف آنچه قبلا جمع آوری کرده است، تاثیر نمی‌گذارد، اما به شما ایده بهتری از آنچه OpenAI روی شما دارد می‌دهد. ممکن است شامل چت‌هایی باشد که پاک نکرده‌اید و بازخوردی که به پاسخ‌های ChatGPT داده‌اید.

اگر چیزی در آن وجود دارد که با آن راحت نیستید، می‌توانید به صورت دستی سابقه چت خود را پاک کنید. به رابط ChatGPT برگردید، روی نام کاربری خود و سپس پاک کردن مکالمات کلیک کنید تا کل گزارش خود را به یکباره پاک کنید، یا روی نماد سطل زباله در کنار هر چت خاصی کلیک کنید تا آن را پاک کنید. ChatGPT نمی‌تواند از مکالمات حذف شده برای آموزش استفاده کند، اما بسته به مدت زمانی که سابقه چت شما وجود داشته است، ربات چت ممکن است قبل از شما به آن دسترسی داشته باشد. برای جلوگیری از این اتفاق در آینده یا فقط در صورتی که شخصی به رایانه شما دسترسی پیدا کند و بخواهد نگاهی به مکالمات شما بیاندازد، ایده خوبی است که هر چند وقت یکبار ثبت نام چت خود را مرتب کنید.

در نهایت، اگر دیگر نمی‌خواهید با ChatGPT صحبت کنید، همیشه می‌توانید اکانت خود را حذف کنید، برای این منظور می‌توانید از پنل Data Controls این کار را انجام دهید.

مراقب آنچه به ChatGPT می‌گویید باشید

ChatGPT ممکن است متن را به روشی طبیعی و واقعی تولید کند، اما به عنوان یک دوست یا مشاور به آن اعتماد نکنید. اسناد پشتیبانی رسمی این پلتفرم به کاربران می‌گوید که هیچ اطلاعات حساسی را با چت بات به اشتراک نگذارند و این به این دلیل است که مطمئن شدن از نحوه استفاده و تجزیه و تحلیل داده‌های شما در آینده دشوار است.

خط‌مشی رازداری چت‌بات می‌گوید OpenAI داده‌هایی مانند مکالمات شما و ویژگی‌هایی را که با آن‌ها درگیر می‌شوید ثبت می‌کند و ممکن است «اطلاعات جمع‌آوری شده» مانند آمار کاربران را با اشخاص ثالث به اشتراک بگذارد؛ به عنوان مثال در پاسخ به درخواست‌های قانونی مجریان قانون، این شرکت ممکن است اطلاعات شخصی کاربران مانند آدرس‌های ایمیل و داده‌های مکان را نیز با «شرکت‌های وابسته» به اشتراک بگذارد، اما این سند مبهم است و مشخص نمی‌کند که این شرکت‌های وابسته دقیقا چه کسانی هستند.

این یک خط مشی رازداری استاندارد است، اما قانون به وضوح مانند اکثر پلتفرم‌های آنلاین است: هرچه کمتر درباره خود به اشتراک بگذارید، بهتر است. این نه تنها از شما در برابر اقدامات مشکوک حریم خصوصی که OpenAI ممکن است در آینده داشته باشد، محافظت می‌کند، بلکه از اشکالات و هک‌ها نیز جلوگیری می‌کند؛ به عنوان مثال، قطعی اخیر ChatGPT منجر به مشاهده عناوین از تاریخچه چت سایر کاربران فعال شد.

اگر اطلاعات عمومی در مورد شما در اینترنت وجود دارد، ChatGPT ممکن است بتواند به سایر کاربران درباره شما بگوید و اگر این به اندازه کافی ترسناک نیست، به این فکر کنید که در صورت بروز اشتباه چه اتفاقی می‌افتد. اگر می‌خواهید نادرستی‌ها را تصحیح کنید یا فقط از فراگیری ChatGPT در مورد خودتان جلوگیری کنید، می‌توانید این فرم را پر کنید یا از طریق dsar@openai.com با OpenAI در تماس باشید. می‌توانید درباره داده‌هایی که ChatGPT روی آن‌ها آموزش داده شده است، در صفحه پشتیبانی پلتفرم اطلاعات بیشتری کسب کنید.

با برنامه‌های شخص ثالث ChatGPT بسیار محتاط باشید

ما آنچه را باید هنگام استفاده از پلتفرم ChatGPT بدانید، پوشش داده‌ایم، اما این تنها جایی نیست که با ربات چت مواجه می‌شوید. این ابزار در همه جا ظاهر می‌شود، زیرا OpenAI به برنامه‌ها و پلاگین‌های شخص ثالث اجازه می‌دهد تا در بالای آن ساخته شوند و اگر از هر یک از آن‌ها استفاده می‌کنید، مجموعه جدیدی از مسائل حریم خصوصی و امنیتی وجود دارد که باید در مورد آن‌ها فکر کنید.

وقتی صحبت از استفاده از یک برنامه افزودنی یا برنامه افزودنی مرورگر ساخته شده در بالای ChatGPT می‌شود، باید همان احتیاط را در مورد هر ابزار شخص ثالث دیگر اعمال کنید: مجوز‌های مورد نیاز را بررسی کنید، خط مشی رازداری و شرایط و ضوابط را مطالعه کنید و در مورد هزینه‌های مرتبط با آن، چه هزینه اشتراک یا پرداخت‌های درون برنامه‌ای، مطلع شوید.

به محض اینکه چیزی به اندازه ChatGPT محبوب شد، کلاهبرداران و هکر‌ها نیز مایل به ورود به آن هستند، بنابراین ما همچنین توصیه می‌کنیم درباره پیشینه توسعه‌دهنده پشت هر ابزار ChatGPT که استفاده می‌کنید، تحقیق کنید.

قابل اعتمادترین برنامه‌ها تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی خود را دارند که می‌توانید پیکربندی کنید؛ برای مثال، وقتی صحبت از چت ربات Bing AI مجهز به ChatGPT می‌شود که توسط مایکروسافت اجرا می‌شود، روی سه خط افقی در گوشه سمت راست بالای رابط Bing کلیک کنید، سپس تاریخچه جستجو را انتخاب کنید تا چت‌هایی را که با هوش مصنوعی داشته‌اید، برای پاک کردن این نتایج در صورت نیاز مشاهده کنید.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها