شش پرده از مقایسه A54 و A73؛ نبرد بهترین میان‌رده‌های سامسونگ

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 4.9 دقیقه

فرارو نوشت؛ مقایسه A54 و A73 حکم نبرد تن‌به‌تن بهترین میان‌رده‌های سامسونگ را دارد. نمایشگر‌های سوپر AMOLED، باتری‌های پنج هزارمیلی‌آمپر و دوربین‌ها و تراشه‌های اصلی قدرتمند فقط بخشی از توانایی‌های A54 و A73 به‌حساب می‌آیند و باعث شدند نسخه‌های ۲۵۶ گیگ آن‌ها حول‌وحوش ۲۰ میلیون قیمت داشته باشند. A54 جزو جدید‌ترین گوشی‌های سامسونگ محسوب می‌شود و A73 که تقریبا یک سال قبل راهی بازار شده، قرار است آخرین سری از نسل گوشی‌های A7X سامسونگ باشد. همه این حرف‌ها باعث می‌شوند با وسواس بیشتری سراغ مقایسه A54 و A73 برویم.

۱- مقایسه A54 و A73؛ تفاوت ظاهری

گلکسی A54 گوشی جدید‌تری نسبت به A73 است و در طراحی آن تفاوت‌هایی با میان‌رده‌های قدیمی سامسونگ دیده می‌شود. طوری که لنز اصلی و بقیه حسگر‌ها به بدنه گوشی چسبیدند و به‌همین خاطر قطر آن نسبت به A73 کمی بیشتر است. از طرفی بالاخره سامسونگ برای گوشی میان‌رده خودش دست از خساست برداشت و در طراحی A54 از شیشه استفاده کرده درحالی A73 ، A۵۳ و الباقی میان‌رده‌های قدیمی سامسونگ با بدنه پلاستیکی راهی بازار شدند. البته همین تبدیل‌شدن بدنه پلاستیکی به بدنه شیشه‌ای نهایتا باعث شده وزن A54 سامسونگ حدود ۲۰ گرم بیشتر از A73 باشد. اگر شما هم مثل ماه بدنه شیشه‌ای را یکجور مزیت برای گوشی تلقی می‌کنید، می‌توانید A54 را برنده راند اول بدانید. در مشخصات گلکسی A54 ابعاد آن به‌ترتیب ۱۵۸.۲ در ۷۶.۷ و ۸.۲ میلیمتر است و آن طرف سامسونگ A73 را اسفند ۱۴۰۰ با ابعاد ۱۶۳.۷ در ۷۶.۱ در ۷.۶ میلیمتر به بازار فرستاد.

۲- مقایسه A54 و A73؛ تفاوت نمایشگر‌ها

مقایسه A54 و A73 در بخش نمایشگر تقریبا بدون برنده به‌پایان می‌رسد. هر دو مدل با نمایشگر‌های سوپر AMOLED، رزولوشن ۱۰۸۰ و نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز معرفی شدند که الحق‌والانصاف برای یک میان‌رده ترکیب قابل قبولی هستند، اما الان می‌خواهیم با وسواس بیشتری مقایسه A54 و A73 را در آیتم صفحه‌نمایش پیش ببریم. جایی که در نمایشگر A54 حداکثر روشنایی به‌شکل خودکار تا هزار نیت افزایش پیدا می‌کند و این عدد برای گلکسی A73 سامسونگ ۸۰۰ نیت است و اینطوری در نور آفتاب دید بهتری به نمایشگر A54 داریم. با این حال اگر بخواهیم حتما یک ایرادی در نمایشگر ۶.۴ اینچی A54 پیدا کنیم، باید به کوچکتر بودن آن نسبت به نمایشگر ۶.۷ اینچ A73 اشاره کنیم که همین موضوع می‌تواند برای آن‌هایی که از گوشی برای دیدن فیلم و سریال استفاده می‌کنند، مهم باشد.

۳- مقایسه A54 و A73؛ تفاوت دوربین‌ها

گلکسی A54 با حسگر اصلی ۵۰ مگاپیکسل معرفی شده و سامسونگ برای A73 از حسگر اصلی ۱۰۸ مگاپیکسل استفاده کرده است. حتما پیش خودتان تصور می‌کنید A73 از حیث دوربین یک سرو‌گردن بهتر از A54 است، اما اشتباه می‌کنید. چون سنسور‌های دوربین اصلی گلکسی A54 جوری پیشرفت کردند که در برخی مواقع عکس‌های بهتری از A73 ثبت می‌کنند. کنار حسگر اصلی ۵۰ مگاپیکسل گلکسی A54 حسگر‌های ۱۲ مگاپیکسل اولتراواید و پنج مگاپیکسل ماکرو هم دیده می‌شود و برخلاف A73 دیگر خبری از حسگر تشخیص عمق نیست که خب بود و نبود همچین حسگری در گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده اصلا فرقی ندارد. حسگر ۳۲ مگاپیکسل سلفی هم در هر دو گوشی مشترک است و نمی‌توانیم تفاوت زیادی در کیفیت عکس‌های دوربین سلفی آن‌ها پیدا کنیم.

۴- مقایسه A54 و A73؛ تفاوت پردازنده‌ها

گلکسی A54 با تراشه مخصوص شش نانومتری سامسونگ یعنی اگزینوس ۱۳۸۰ راهی بازار شده و A73 به تراشه پنج نانومتری اسنپدراگون ۷۷۸ مجهر شده است. اگر مته به خشخاش نگذاریم فرق زیادی در عملکرد این دوتا تراشه نیست، اما همانطور که در آیتم نمایشگر و دوربین، A54 را به شکل میلیمتری برنده اعلام کردیم، اجازه بدهید اینجا هم A73 را برنده بدانیم. چون وقتی در بنچمارک‌های معروف تراشه اگزینوس ۱۳۸۰ و اسنپدراگون ۷۷۸ را با هم مقایسه می‌کنیم تاحدودی کفه ترازو به سمت تراشه اسنپدراگون ۷۷۸ سنگینی می‌کند. از طرفی همین تراشه باعث می‌شود موقع بازی کردن، گلکسی A73 به قول معروف کمتر لگ داشته باشد.

۵- مقایسه A54 و A73؛ تفاوت باتری‌ها

گلکسی A54 با باتری پنج هزارمیلی‌آمپرساعت معرفی شده و همین باتری در A73 دیده می‌شود. با همین جمله می‌توانیم عملکرد باتری‌های A54 و A73 برابر بدانیم، اما فراموش نکنید که تراشه اگزینوس ۱۳۸۰ باعث می‌شود باتری A54 دوام بیشتری داشته باشد و از این حیث تاحدودی (تاکید می‌کنیم تاحدودی) باتری بهتری دارد. در جعبه هر دوتا گوشی خبری از آداپتور نیست، اما هر دو مدل را می‌شود با آداپتور‌های سریع ۲۵ وات شارژ کرد. گفته می‌شود ظرفیت باتری A54 در حدود یک ساعت تکمیل می‌شود و این زمان برای A73 به حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه می‌رسد. با این اوصاف احتمالا شما هم با ما موافق هستید که A54 در آیتم باتری وضعیت بهتری دارد.

۶- مقایسه A54 و A73؛ تفاوت قیمت

قیمت گلکسی A54 الان که به آخرین روز‌های اردیبهشت رسیدیم و یک ماهی از عرضه آن می‌گذرد، بین ۱۷ تا ۱۹ میلیون است و فروشنده‌های موبایل A73 را یک سال بعد از ورود به بازار ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشند. ارزان‌ترین نسخه A54 که ۱۲۸ گیگ فضای ذخیره‌سازی در اختیار می‌گذارد و هشت گیگ حافظه‌موقت دارد، ۱۷ میلیون تومان فروخته می‌شود و اگر روی نسخه ۲۵۶ گیگ با حافظه‌موقت هشت گیگ دست بگذاریم، باید حول‌وحوش ۱۹ میلیون تومان بپردازیم. آن طرف کف قیمت A73 درحالی ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که با این پول امکان خرید گوشی A73 نسخه ۱۲۸ گیگ با هشت گیگ حافظه‌موقت وجود دارد. نسخه ۲۵۶ گیگ با حافظه‌موقت هشت گیگ A73 هم ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

مقایسه گلکسی A54 و A73 در یک نگاه

مشخصات

گلکسی A54

گلکسی A73

ابعاد

158.2 در 76.7 در 8.2 میلیمتر

163.7 در 76.1 در 7.6 میلیمتر

وزن

202 گرم

181 گرم

نوع نمایشگر

سوپر AMOLED

سوپر AMOLED

سایز نمایشگر

6.4 اینچ

6.7 اینچ

حسگر اصلی

50 مگاپیکسل

108 مگاپیکسل

دوربین سلفی

32 مگاپیکسل

32 مگاپیکسل

تراشه اصلی

اگزینوس 1380

اسنپدراگون 778

ظرفیت باتری

پنج هزارمیلی‌آمپرساعت + شارژر 25 وات

پنج هزارمیلی‌آمپرساعت + شارژر 25 وات

قیمت

17 تا 19 میلیون

17.8 تا 19.2 میلیون

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها