ناسا رکورد سریع‌ترین انتقال داده از فضا به زمین را شکست

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 1.7 دقیقه

دیجیاتو نوشت؛ یکی از ماهواره‌های ناسا که فقط به‌اندازه یک جعبه دستمال کاغذی است، دستاورد بزرگی را ثبت کرده و با کمک ارتباطات لیزری، داده‌ها را با سرعتی بی‌سابقه و رکوردشکن 200 گیگابیت بر ثانیه از فضا به زمین ارسال کرده است.

طبق بیانیه سازمان فضایی، این ماهواره که سیستم تحویل فروسرخ TeraByte (TBIRD) نام دارد، موفق شده تا داده‌ها را با سرعت 200 گیگابیت در ثانیه از مدار به ایستگاه زمینی مخابره کند و رکورد قبلی خود، 100 گیگابیت بر ثانیه را بشکند. این بالاترین نرخی است که تاکنون توسط فناوری‌های ارتباطات نوری فضا به زمین به‌دست آمده است.

Beth Keer، مدیر مأموریت TBIRD در بیانیه ناسا نوشته است:

«دستیابی به سرعت 100 گیگابیت بر ثانیه در ماه ژوئن برای ما بسیار مهم بود و اکنون ما این سرعت داده را دو برابر کرده‌ایم. این قابلیت، نحوه ارتباط ما در فضا را تغییر خواهد داد.»

ماهواره TBIRD ناسا

6

TBIRD در مه 2022 به فضا پرتاب و توسط ماهواره Pathfinder Technology Demonstrator 3 (PTD-3) ناسا به مدار زمین منتقل شد. این کیوب‌ست برای آزمایش فناوری ارتباط لیزری به‌عنوان راهی برای ارسال داده به زمین (و برعکس) با استفاده از پرتوهای نامرئی که در فضا حرکت می‌کنند، طراحی شده است.

در طول آخرین آزمایش خود، TBIRD داده‌ها را به یک ایستگاه زمینی نوری ناسا ارسال کرد و لیزر خود را دقیقاً به سمت گیرنده زمینی واقع در کوه تیبل، کالیفرنیا، هدف قرار داد.

ناسا درحال‌حاضر برای انتقال داده‌ها به فضاپیماهای درحال گردش خود (و انتقال از آن‌ها) از همان فناوری امواج رادیویی مورد استفاده در رادیوهای اتومبیل یا دکل‌های تلفن همراه استفاده می‌کند. با توجه به اینکه آژانس فضایی به دنبال ارسال انسان‌ها به ماه و فراتر از آن است، نا‌سا درحال بررسی ابزارهای ارتباطی موثرتری است. به گفته ناسا، تفاوت بین انتقال فرکانس رادیویی و ارتباط لیزری چیزی شبیه به اینترنت دایل-آپ و اینترنت پرسرعت است.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها