کیبورد بادی؛ فناوری جدیدی جای کیبورد های فعلی موبایل ها را می گیرد!

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 1.3 دقیقه

همشهری آنلاین نوشت؛ شاید یکی از چیزهایی که مردم بیش از همه در گوشی‌های هوشمند مدرن حسرتش را می‌خورند، صفحه کلید فیزیکی است. به همین دلیل بود که دستگاه‌های بلک‌بری قبلا بسیار محبوب بودند، با آن‌ها می‌توانستید به راحتی تایپ کنید. محققان گروه فیوچر اینترفیسز (Future Interfaces) در ۱۵ سال گذشته روی راه حلی برای مسئله جای خالی کیبوردهای فیزیکی در گوشی‌های هوشمند کار کرده‌اند و به پیشرفت قابل توجهی هم دست یافته‌اند.

این فناوری که فلت پنل هپتیکز (Flat Panel Haptics) نام دارد، با استفاده از دکمه‌های بادی، روی سطح صاف، بازخورد لمسی به کاربر ارائه می‌دهد. فلت پنل هپتیکز یا اف‌پی‌اچ، ۵ میلی‌متر ضخامت دارد و دارای یک پمپ الکترواسمزی است. برای فعال کردن پمپ‌های کوچک از جریان الکتریکی استفاده می‌شود و بعد مایع، روی سطح صفحه نمایش انعطاف‌پذیر فشار می‌آورد و یک دکمه سفت و سخت با ضخامت ۵ میلی‌متر ایجاد می‌کند.

در نمونه اولیه یک سطح سیلیکونی نرم در بالای پنل «OLED» مشابه آنچه در گوشی‌های هوشمند تاشو امروزی استفاده می‌شود، به کار رفته است. از آنجایی که سطح در صورت نیاز برجسته می‌شود، بعد از صفحه‌کلیدهای فیزیکی، شاهد عملکرد بهتری هم خواهیم بود. همچنین نمایشگر می‌تواند نماد برنامه یا یک عنصر رابط کاربری خاص را برای کمک به نابینایان در مسیریابی برجسته کند. 

البته محققان متوجه محدودیت‌و ایرادهای این فناوری شده‌اند. یکی از آنها دوام کم دکمه‌های یاد شده است. انرژی مورد نیاز برای فعال نگه داشتن سیستم و ضخامت آن هم مسئله مهمی است. بنابراین ممکن است ابتدا شاهد پیاده‌سازی فناوری جدید در تبلت‌ها باشیم، زیرا آنها ابعاد بزرگتر و باتری‌های بزرگ‌تری هم دارند.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها