گیاه برگ انجیری؛ یک هیولای سبز برای لوکس کردن خانه شما!

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.8 دقیقه

همشهری آنلاین نوشت؛ گیاه برگ انجیری یا مانسترا از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است. این گیاه به دلیل داشتن برگ‌های بزرگ و شکافدارش بین دوستداران گل و گیاه طرفداران زیادی دارد.

گیاه مانسترا طرفداران بسیاری بین آپارتمان‌نشین‌ها دارد. این گیاه با برگ‌های پهن و شکاف‌های زیبایش چشم حتی کسانی را که عاشق گل و گیاه نیستند نیز به سمت خود جذب می‌کند. البته این را هم باید بدانید که مانسترا یک گیاه لوکس محسوب می‌شود و قیمت آن نسبتا بالا است.

مانسترا بومی جنگل‌های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا است و نگهداری آن در آپارتمان خیلی سخت نیست. به شراطی که نکات زیر را در نگهداری آن رعایت کنید: 

1

نور و دما

مانتسرا، حساسیت چندانی به تغییرات دمایی  ندارد، اما دمای مناسب برای این گونه گیاهی بین ۱۷ الی ۲۸ درجه سانتی‌گراد است. در کل برای جلوگیری از گرما زده شدن گیاه برگ انجیری به برگ‌های آن آب اسپری کنید.

این گیاه همیشه‌ سبز نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشد، زیرا اگر برگ ‌انجیری مانسترا در معرض نور مستقیم قرار داده شود، دچار سوختگی برگ‌ها می‌شود. همچنین هر چه گیاه نور بیشتری دریافت کند برگ‌هایی بزرگ‌تر با شکاف‌های بیشتر خواهد داشت.

1

آبیاری برگ انجیری

گیاه مانسترا یا گل برگ انجیری نسبت به آبیاری زیاد حساس است. قبل از آبیاری باید حدود ۲ تا ۳ سانت از سطح خاک آن خشک شده باشد. می‌توانید با کمک سیخ چوبی یا خلال دندان اندازه خشک بودن سطح خاک را بررسی کنید. فقط حواستان باشد که سیخ را در نزدیکی ساقه گیاه، وارد نکنید تا به غده یا ریزوم‌های آن آسیب برسد.

در پاییز و زمستان دفعات آبیاری را کاهش دهید. برای افزایش رطوبت در فضاهای بسته، گیاه را غبارپاشی کنید. برای غبارپاشی برگ‌انجیری از آب مقطر یا آب جوشیده سرد شده استفاده کنید. گاهی نیز برگ‌های آن را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. 

1

کوددهی و حفظ سرسبزی برگ‌های مانسترا

برای کوددهی مانسترا از کود ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کنید و هر دوهفته یک بار کوددهی را انجام دهید. برای حفظ سرسبزی برگ‌ها نیز هر دو ماه به آن کود آهن بدهید. 

قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها

قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها نشان می‌دهد که خاک گیاه کاملاً خشک شده است و به صورت منظم آبیاری نشده است تا رطوبت خاک حفظ شود.  

اگر در اطراف قسمت‌های قهوه‌ای نوک برگ‌ها هاله زرد وجود دارد، یعنی گیاه به بیماری قارچی مبتلا شده است. بیماری قارچی معمولاً به دلیل آبیاری بیش از حد یا باقی ماندن رطوبت زیاد خاک ایجاد می‌شود. در این شرایط برگ‌های آسیب‌دیده را جدا کنید و قبل از آبیاری مجدد صبر کنید تا رطوبت خاک مقداری خشک شود.

1

تکثیر و قلمه زدن برگ انجیری

بای بدانید که گیاه برگ انجیری به سرعت رشد می‌کند، بنابراین حواستان باشد آن را در فضای بازتری قرار دهید. اگر گیاه شروع به تسخیر فضای شما کرده است، باید چند برش برای کنترل اندازه و حفظ ظاهر آن بزنید. ما در این مطلب چگونگی اصلاح مانسترا را به شما آموزش می‌دهیم.

۱. قبل از فصل رشد هرس کنید

برای هرس مانسترا یا هیولای خود بهتر است قبل از فصل رشد یعنی بهار برنامه‌ریزی کنید. اگر گیاه را برای کنترل اندازه آن یا فقط برای حفظ شکل زیبای آن هرس می‌کنید، سعی کنید قبل از فصل رشد بهار این کار را انجام دهید. این کار به گیاه کمک می‌کند تا سریع‌تر با شرایط جدید سازگار شود.

۲. قیچی را ضدعفونی کنید

قیچی تیز یا قیچی باغبانی را با الکل ضدعفونی کنید. اگر قیچی کثیف یا آلوده باشد بیماری را به مانسترای شما منتقل می‌کند، بنابراین قیچی را با پارچه‌ای آغشته به الکل پاک کنید. اگر الکل هم ندارید ۹ قسمت آب را با ۱ قسمت سفید کننده مخلوط کنید.

۳. دستکش بپوشید

برای محافظت از دستان خود برابر شیره تحریک کننده گیاه دستکش بپوشید. شیره مانسترا اگزالات کلسیم دارد که می‌تواند پوست شما را تحریک کند و باعث ایجاد جوش شود. قبل از هرس کردن، یک جفت دستکش بپوشید تا از مشکلات پوستی جلوگیری کنید. اگر دتر خانه کودک یا حیوان خانگی دارید، بهتر است گیاه خود را از آنها موقع هرس کردن دور کنید.

۴. برگ‌های زرد را اصلاح کنید

برگ‌های زرد، خشک یا مرده را در نزدیکی پایه ساقه جدا کنید. برای جدا کردن برگ‌های آسیب دیده هم از قیچی ضدعفونی شده استفاده کنید. نزدیک به پایه ساقه برش دهید تا ساقه‌های بلند و نازک روی گیاه باقی نگذارید. ساقه‌های نزدیک شاخه اصلی را برای کنترل اندازه گیاه قطع کنید. بهتر است دنبال شاخه‌هایی باشید که به طرز نامناسبی بیرون زده‌اند یا برگ‌های زیادی ندارند.

۵. سالم‌ترین شاخه را برای تکثیر انتخاب کنید

حتما یک شاخه سالم و گره را پیدا کنید با این روش آسان یک مانسترای کاملاً جدید را از گیاهی که قبلاً دارید تکثیر می‌کنید. به دنبال شاخه‌ای سالم باشید که برگ‌های سبز روشن داشته باشد. گره یک برآمدگی یا حلقه است که درست زیر برگ یا ساقه روی شاخه قرار دارد. مستقیماً زیر گره یک قلمه سالم برش دهید.  

1

۶. قلمه را در آب قرار دهید

آب خنک را در یک لیوان یا گلدان بلند بریزید و قلمه را در آن قرار دهید حدود ۵ سانتی‌متر از پایین قلمه در آب فرو برود. بهتر است از یک گلدان یا شیشه شفاف استفاده کنید تا بتوانید به راحتی ریشه‌ها را بررسی کنید.

۷. هر هفته آب را تعویض کنید

آب را هر چند روز یک بار به مدت چند هفته یا تا زمانی که ریشه‌ها تشکیل شوند، تعویض کنید تا قلمه پوسیده نشود. به قلمه باید نور غیرمستقیم برسد.   

۸. خاک خوب برای کاشت انتخاب کنید

بعد از ریشه زدن قلمه باید آن را بکارید، یک گلدان را با مخلوط خاک با زهکشی خوب پر کنید. خاک گل برگ انجیری باید مانند همه گل‌های آپارتمانی سبک باشد. ترکیبی از ماسه و خاک باغچه و خاک پیت و خاک برگ. گلدانی را انتخاب کنید که حداقل ۱۵ سانتی‌مترعرض داشته و دارای سوراخ‌های زهکشی در پایین باشد. این کار از جمع شدن آب در نزدیکی ریشه گیاه و پوسیدگی جلوگیری می‌کند. قلمه را داخل گلدان بگذارید و دور آن را با خاک بپوشانید. سپس آبیاری کنید.  

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها