چه نوع طلایی برای سرمایه گذاری مناسب تر است؟

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 6.5 دقیقه

راهنماتو- تا حالا شده بخواهید با خرید طلا سرمایه گذاری کنید، اما نگرانی هایی مانند اصالت، نیاز به سرمایه زیاد، نگهداری امن و سوددهی داشته باشید؟ البته این ها فقط دغدغه شما نیست. خیلی ها زمانی که به فکر خرید طلا می افتند، این نگرانی ها را دارند.

به گزارش راهنماتو، طلا یکی از بازارهای همیشه فعال و پر سود در تمام دنیا است که در چند سال اخیر به دلیل نوسانات بالای بازار سوددهی چشمگیری نیز داشته است. روش های مختلفی برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد. خرید طلای زینتی، طلای آب شده، طلای دست دوم، سکه، گواهی سپرده و صندوق های اعتباری از جمله روش های سرمایه گذاری در طلا هستند. اما کدام یک از این ها برای سرمایه گذاری مناسب ترند؟ در ادامه قصد داریم به بررسی مزایا و معایب خرید هر کدام از این طلاها بپردازیم:

1- طلای زینتی

خرید طلای زینتی نو بدترین روش سرمایه گذاری در طلا است. برخلاف باورعموم که می گویند طلای زینتی خریداری می کنیم و علاوه بر استفاده، سرمایه گذاری نیز خواهیم کرد، اصلا اینطور نیست. زیرا در هنگام خرید باید علاوه بر قیمت اصلی طلا اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات بر ارزش افزوده را نیز بپردازید. اگر بخواهید همان طلا را چند روز بعد بفروشید، خریدار تنها قیمت طلا را به شما پرداخت خواهد کرد و اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات از قیمت طلا حذف خواهد شد. بنابراین خرید طلای زینتی با هدف سرمایه گذاری به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

طلا

2- طلای دست دوم

 در خرید طلای دست دوم، شما اجرت ساخت را نمی پردازید. در این روش قیمت طلا، سود فروشنده و مالیات در نظر گرفته می شود. این نوع طلا نسبت به طلای زینتی برای سرمایه گذاری بهتر است. اما از آنجایی که این نوع طلا دست دوم است، احتمال تقلب، دزدی بودن و حتی قاچاق در آن زیاد است. امروزه آنقدر زیورآلات بدلی پیشرفته و زیبا شده اند که تشخیص آنها از طلا بسیار دشوار است. همین موضوع باعث شده تا به بهانه گم شدن فاکتور طلا، زیورآلات تقلبی را با نام طلای دست دوم و کم اجرت به شما بفروشند. پس اگر قصد خرید طلای دست دوم را دارید، حتما آن را از مراکز معتبر و آشنا خریداری کنید و در هنگام خرید نیز فاکتور دریافت کنید.

طلا

3- طلای آب شده

خرید طلای آب شده یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در طلا است. این روش سوددهی بیشتری نسبت به دو روش قبل دارد. زیرا در این صورت شما تنها قیمت طلا را به فروشنده می پردازید و هیچ هزینه ای بابت اجرت، سود و مالیات پرداخت نخواهید کرد. اما امکان تقلب در عیار و وزن این نوع طلا خیلی بالا است .همچنین ممکن است عیار طلایی که خریداری می کنید پایین بوده و یا به طور کلی از طلای خالص تشکیل نشده باشد. همین موضوع ریسک تقلبی بودن طلای آب شده را بالا می برد. بنابراین توصیه می شود حتما این نوع طلا را از مراکز معتبر و آشنا خریداری کرده و در هنگام خرید از فروشنده فاکتور بگیرید. از فروشنده بخواهید وزن، عیار و قیمت طلا را به طور دقیق در فاکتور ذکر کند. وزن و عیار طلای آب شده باید روی قطعه طلا نوشته شده باشد. توصیه می شود برای اطمینان از عیار وصحت اطلاعات درج شده بر روی آن با اتحادیه شهر خود تماس گرفته و آن کد را استعلام بگیرید. شماره تلفن گویای اتحادیه طلا تهران 02188931833 می باشد.

طلا

4- سکه

سرمایه گذاری در سکه یکی از محبوب ترین روش های سرمایه گذاری در طلا است. سکه طلا در سال های اخیر همواره روند صعودی داشته و یکی از پربازده ترین بازارها است. در سکه مانند طلای زینتی چیزی به عنوان اجرت ساخت نداریم. یکی از مزایای سکه نسبت به طلای زینتی یکسان بودن قیمت خرید و فروش آن در صورت ثبات قیمت طلا در بازار است. یکی دیگر از مزایای سکه امنیت بیشتر آن است. سکه جنبه زینتی ندارد و در معرض دید افراد قرار نمی گیرد. همین موضوع احتمال به سرقت رفتن آن را کاهش می دهد. توجه داشته باشید که گاه به علت بالا بودن حباب سکه و اختلاف قیمت بین ارزش ذاتی سکه و قیمت خرید و فروش در بازار، ممکن است شما در حین خرید، سکه را گران تر از ارزش واقعی آن خریداری کنید. بنابراین می توان گفت حباب سکه رابطه نسبتا مستقیمی با میزان خرید و فروش آن در بازار دارد. به عنوان مثال، بسیاری از افراد که هزینه خرید سکه تمام را ندارند، به خرید نیم سکه و ربع سکه روی می آورند. همین موضوع سبب بالا رفتن حباب این دو نوع سکه شده و باعث می شود در بازار بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله شوند.

طلا

5- گواهی سپرده سکه

با استفاده از گواهی سپرده سکه می توانید سکه طلا را به صورت اوراق بهادار در بورس خرید و فروش کنید. این نوع گواهی از سال 94 با هدف ایمن کردن سرمایه گذاری در بازار طلا، مهار بازار سیاه طلا و ساده کردن کشف قیمت رسمی سکه ارائه می شود. این گواهی ها از نوع ناپیوسته بوده و قابل انتقال به غیر نمی باشند. بنابراین یکی از مزایای آن این است که  این نوع ­­­­گواهی ها در صورت به سرقت رفتن هیچ گونه ارزشی ندارند. در صورت خرید گواهی سکه طلا شما به صورت فیزیکی سکه‌ها را دریافت نمی‌کنید و به جای آن یک رسید معتبر از انبار دریافت می کنید. خرید سپرده کالایی سکه طلا به دو روش حضوری و غیر حضوری (آنلاین) انجام می شود. در هر دو حالت به کد بورسی نیاز خواهید داشت. با خرید گواهی سپرده سکه دیگر شاهد مشکلاتی مانند گم شدن و به سرقت رفتن سکه و تقلبی بودن نخواهید بود. خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا سریع و آسان انجام می شود و قابلیت نقد شوندگی بالایی دارد. همچنین کارمزد پایین تری نسبت به خرید سکه فیزیکی دارد و معاف از مالیات است.

طلا

6- صندوق های اعتباری طلا

صندوق طلا نوعی صندوق سرمایه گذاری کالایی قابل معامله در بورس است که حداقل 70 درصد سرمایه افراد را در گواهی سپرده سکه طلا و حداکثر 20 درصد آن را در اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه گذاری می کنند. مدیران این صندوق‌ها می کوشند با پشتوانه مالی که در اختیارشان قرار می گیرد، بازدهی مناسبی را از سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا کسب کنند. این نوع صندوق ها امکان سرمایه‌گذاری در طلا را بدون خرید فیزیکی در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهند. سرمایه گذاری در این صندوق ها با مبالغ بسیار کمتر از یک سکه طلا قابل انجام است. همچنین برای صدور و ابطال (خرید و فروش) واحدهای این صندوق ها نیاز به مراجعه حضوری به مدیر صندوق نیست و از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین متعلق به‌تمامی کارگزاران عضو بورس کالا می توان این نمادها را خرید و فروش کرد.

طلا

 

 

 

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها