ترفندهای ضروری برای بالا بردن امنیت تلگرام

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۲ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 3.5 دقیقه

راهنماتو- تلگرام یکی از محبوب ترین اپلیکیشن های پیام رسان است که طیف وسیعی از ویژگی های امنیتی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. با این حال، با شیوع روزافزون حملات سایبری لازم است همه ما از خطرات امنیتی مربوط به پیام رسان ها آگاه باشیم و اقداماتی برای بالا بردن امنیت آنها انجام دهیم. در ادامه قصد داریم چند ترفند ضروری برای بالا بردن امنیت تلگرام را به شما آموزش دهیم:

1- فعال کردن تایید دو مرحله ای

به گزارش راهنماتو، با فعال کردن ویژگی تایید دو مرحله ای علاوه بر رمز عبور ارسالی توسط تلگرام، کاربر نیز یک رمز عبور برای حساب کاربری خود تعریف می کند. توجه داشته باشید که این رمز را حتما در جای امنی نگهداری کنید. برای فعال کردن قابلیت تایید دو مرحله ای تلگرام مسیر Settings > Privacy and Security > Two-Step Verification را دنبال کرده و ایمیل پشتیبان و رمز عبور دو مرحله ای خود را وارد نمایید. با فعال کردن این ویژگی خطر دسترسی غیرمجاز به حساب تلگرام شما تا حد زیادی کاهش می یابد.

2- آپدیت بودن برنامه تلگرام و دستگاه

به روز نگه داشتن برنامه تلگرام و سیستم عامل دستگاه برای حفظ امنیت حساب تلگرام شما ضروری است. تلگرام اغلب به‌روزرسانی‌هایی به منظور رفع اشکالات امنیتی منتشر می کند.  می توانید با فعال کردن ویژگی بروزرسانی خودکار تلگرام و یا دانلود بروزرسانی ها از فروشگاه رسمی تلفن همراه خود، این اپلیکیشن را بروز نگه دارید. آپدیت دستگاه و برنامه تلگرام می تواند تا حد زیادی از خطردسترسی غیرمجاز به حساب تلگرام جلوگیری کند.

3- مدیریت تنظیمات حریم خصوصی

تلگرام با ارائه انواع تنظیمات حریم خصوصی این امکان را به شما می دهد که مشخص کنید چه کسانی می توانند پیام ها، نمایه ها و وضعیت آنلاین بودن شما را مشاهده کنند. بررسی این تنظیمات برای حفاظت از اطلاعات حساس شما ضروری است. برای دسترسی به تنظیمات حریم خصوصی خود می توانید مسیر Settings > Privacy and Security را دنبال کنید. در این قسمت می توانید مشخص کنید چه کسی می تواند شماره تلفن شما را ببیند، چه کسی می تواند شما را به گروه‌ها اضافه کند و چه کسی می‌تواند آخرین بازدید شما را مشاهده کند. با مدیریت تنظیمات حریم خصوصی خود، می توانید از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات خود جلوگیری کنید.

تلگرام

4- جلوگیری از کلاهبرداری و تلاش های فیشینگ

کلاهبرداران اغلب از برنامه‌های پیام‌رسانی مانند تلگرام برای دسترسی به اطلاعات حساس و حساب های کاربران استفاده می کنند. برخی از کلاهبرداری های رایج در تلگرام شامل پیام هایی از حساب های پشتیبانی مشتری جعلی، فرصت های سرمایه گذاری جعلی و درخواست اطلاعات شخصی است. این پیام ها اغلب حاوی لینک هایی هستند که در نهایت منجر به کلاهبرداری می شوند. برای اینکه گرفتار این گونه کلاهبرداری ها نشوید، همیشه مراقب پیام های ارسال شده از حساب های مشکوک و ناشناس باشید.

5- استفاده از ربات ها و برنامه های شخص ثالث مطمئن

تلگرام طیف گسترده‌ای از ربات‌ها و برنامه های شخص ثالث را به منظور بهبود عملکرد این اپلیکیشن ارائه می دهد. استفاده از ربات ها و برنامه های ناشناس و تایید نشده می تواند حساب شما را در معرض خطر دسترسی غیرمجاز قرار دهد. این ربات ها و اپلیکیشن ها ممکن است به منظور سرقت اطلاعات شخصی و انجام اقدامات مخرب بر روی حساب کاربری شما طراحی شده باشند.

6- ایمن نگه داشتن دستگاه

ایمن نگه داشتن دستگاه به اندازه محافظت از حساب تلگرام و پیام ها مهم است. اگر شخصی به تلفن، رایانه یا تبلت قفل نشده شما دسترسی پیدا کند، می تواند به پیام ها و داده های خصوصی موجود در حساب تلگرام شما دسترسی پیدا کند. برای جلوگیری از این اتفاق حتما یک رمز عبور قوی برای دستگاه خود تعریف کنید و از به اشتراک گذاشتن آن با دیگران خودداری نمایید. اگر دستگاه شما به حسگر اثر انگشت و یا تشخیص چهره مجهز است، از این اقدامات بیومتریک برای افزودن یک لایه امنیتی اضافی استفاده کنید. همچنین از اتصال به شبکه های وایفای باز و عمومی خودداری نمایید. این گونه شبکه ها در برابر هکرها آسیب پذیرتر هستند.

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها