عروس روستاهای طالقان کجاست؟

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۴ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 3.9 دقیقه

همشهری آنلاین نوشت؛ روستای مهران یکی از روستاهای شهرستان طالقان است. این روستا در بخش بالاطالقان قرار گرفته‌ و بسیار دیدنی و زیباست.

گشت و گذار در طالقان ِ استان البرز را دوست دارم. طبیعتی بکر دارد و سرزمین زیبایی‌هاست. چند سالی است که هروقت فرصتی به دست می‌آید به یکی از روستاهایش سری می‌زنم؛ البته تعداد روستاهای این منطقه آنقدر بالاست که به ۸۸ روستا می‌رسد.

یادم می‌آید چند سال پیش به روستای «مهران» در بالاطالقان رفتم که یکی از زیباترین روستاهای منطقه و به عروس طالقان هم معروف است. به دلایلی مجبور شدیم که شبانه چادر بزنیم؛ چون در این روستا هیج جایی برای اقامت گردشگران وجود نداشت. اما مهرانی‌ها از مهربانی کم نگذاشتند. اصرار می‌کردند که مهمان خانه‌هایشان باشیم. وقتی نپذیرفتیم برایمان پتو، چراغ و هرآنچه را که برای شب ماندن نیاز بود در اختیارمان گذاشتند.

1

این مهمان نوازی و مهربانی سبب شد که سال‌های بعد نیز دوباره سری به روستا بزنم. کوچه پس کوچه‌های مهران آسفالت است و جان می‌دهد برای یک پیاده‌روی میان کوچه باغ‌های زیبایش.

1

مهران روستایی ییلاقی است و زمستان‌های بسیار سردی دارد، این روستا در زمستان پوشیده از برف و سفید روی می‌شود و به دلیل جاده کوهستانی و باریکی که دارد تردد در در این فصل به حداقل می‌رسد، برای همین گردشگران بیشتر در بهار به ویژه تابستان و آخرین جمعه تیرماه مهمان مهرانی‌ها می‌شوند، زیرا در آخرین جمعه تیرماه مراسم عاشورا قدیم برگزار می‌شود که گردشگران زیادی را از شهرهای مختلف ایران به مهران می‌کشاند. این مراسم جزو میراث ناملموس مهرانی‌هاست که به ثبت رسیده است.

این مراسم طبق یک سنت قدیمی برگزار می‌شود؛ مردم مهران براساس گاهشمار ویژه خود، سالروز شهادت امام حسین (ع) را برمبنای تاریخ خورشیدی واقعه عاشورا به سوگواری می‌نشینند و مراسم تعزیه خوانی را برگزار می‌کنند. همچنین در این روز نذری می‌دهند. این مراسم در جذب گردشگر بسیار موثر بوده است؛ به طوری که در این روز تمام مردم روستا میزبان گردشگرانی از نقاط مختلف ایران هستند.

با این حال بهارِ مهران هم آنقدر دیدنی است که حال و هوای هرکسی را تغییر می‌دهد، زیرا مهران روستایی است که باغ‌های فراوانی دارد، اما باید حواسمان باشد که وارد این باغ‌های زیبا نشویم و به محصولات و زحمت کشاورزان آسیب وارد نکنیم. در حین گشت و گذار از کوچه باغ‌های مهران موسیقی طبیعت بیداد می‌کند؛ بی‌شک ترکیبی از صدای رود، آب چشمه‌ها و پرندگان زیباترین موسیقی طبیعت دنیاست.

طالقان آثار تاریخی بی‌نظیری دارد و سرزمین مشاهیر است. به عنوان نمونه نرسیده به این روستا و در سمت راست جاده، بر بالای یک بلندی، بنای یادبود «عبدالمجید طالقانی» بزرگ‌ترین خوشنویس خط شکسته‌نستعلیق در تاریخ خوشنویسی ایران و شاعر و عارف شهیر ایرانی قرار دارد.  

1

جالب است بدانید که در این روستا سالمندان زیادی زندگی می‌کنند که سواد چندانی ندارند، اما خوشنویسی می‌کنند. این موضوع نشان از اهمیت و ارزش عبدالمجید طالقانی بین مهرانی‌ها دارد.

با این توصیفات گشت و گذار در روستای مهران را از دست ندهید. عطر زندگی در کوچه پس کوچه‌هایش به مشام می‌رسد؛ کوچه‌های باریکی که به باغ‌های مهران ختم می‌شوند. جلوی بیشتر خانه‌ها سکوهای گلی قدیمی به چشم می‌خورد که روی آنها زنان و مردان کهنسالی نشسته‌اند که اگر با آنها هم صحبت شوید متوجه می‌شوید که بیشتر آنها به زبان طبری(مازنی) و تاتی سخن می‌گویند و با لهجه شیرین‌ و مهربانی بی‌حدشان شما را به خانه‌هایشان تعارف می‌کنند.

1

1

مسیر دسترسی به مهران

برای دسترسی به مهران باید حدود ۲۳ کیلومتر به سمت شمال شرق شهرک طالقان حرکت کنید و از روستاهای گلیرد (زادگاه آیت الله طالقانی) و جوستان بگذرید. بعد از جوستان یک دوراهی است که مسیر آسفالته شما را به روستای مهران می‌رساند.

1

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها