(تصاویر) کشفِ شگفت انگیز سلاح های ماقبل از تاریخ با تکنولوژیِ پیشرفته و باورنکردنی!

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۵ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.4 دقیقه

راهنماتو-باستان‌شناسان وقتی به گروهی از اشیاء تاریخی حیرت‌انگیز که از محوطه‌های باستانی مختلف در فرانسه به دست آمده‌ بودند، نگاه کردند، فکر کردند که آن‌ها احتمالاً اشیاء زینتی یا بخشی از لباس بوده‌اند. اما جاستین گارنت، دانشجوی دکترا در رشته انسان‌شناسی در دانشگاه کانزاس آن‌ها را چیزهای دیگری دیده است.

به گزارش راهنماتو، او می‌گوید: «آن‌ها شبیه به حلقه‌های انگشت هستند که نیزه‌داران آمریکای شمالی و جنوبی استفاده می‌کردند.»

مشاهدات گارنت منجر به مقاله‌ای با عنوانِ «اکتشافِ کارکردِ احتمالیِ حلقه‌های دوره پارینه‌سنگی به عنوانِ حلقه‌های انگشت شد.» این مطالعه اشیائی با حلقه‌های باز را بررسی کرده که در اواخر قرن نوزدهم در محوطه‌های باستانی مختلف در فرانسه پیدا شدند. تحقیق گارنت این فرضیه را مطرح می‌کند که این حلقه‌ها (که از جنسِ شاخ گوزن درست شده‌اند) حلقه‌های انگشت و بخشی از سیستمِ سلاح‌های ماقبل‌تاریخ بوده‌اند.

او می‌گوید: «اگر با کار نیزه‌داران آشنایی داشته باشید، شکل این نیزه‌ها به سرعت به ذهن‌تان می‌رسد. بنابراین لحظه دیدنِ تصاویر این اشیاء برای من، لحظۀ «آها متوجه شدم»، بود. درست در مقابلِ چشم‌مان‌مان بودند و آن‌ها را نمی‌دیدیم.»

نیزه

این ابزارهای خاص شبیه به حرفِ اومگا در یونانی، با زبانه‌های نوک‌تیز در هر دو سمت و دهانه داخلی به قطرِ 2سانتی‌متر، هستند. ازآنجایی که گارنت نمی‌توانست هیچ‌کدام از این ده‌ها شیء باستانی را برای آزمایش تاریخی استفاده کند، تصمیم گرفت آن‌ها را یک‌بار دیگر خلق کند.

اشیائی با حلقه انگشت در دوران پارینه‌سنگیِ فوقانی در اروپا بسیار رایج بودند. گارنت توضیح می‌دهد: «مردم همیشه علاقه دارند بدانند که یک تکنولوژیِ خاص چه زمانی نخستین‌بار به وجود آمده است. این تکنولوژی سیستمِ پرتاب نیزه را بین 5000 تا 6000سال به عقب می‌برد.»

گارنت چقدر مطمئن است که این حلقه‌ها، جای انگشت در هنگامِ پرتاب نیزه بوده‌اند؟

او پاسخ می‌دهد: «خوب شکلِ آن‌ها نسبتاً ساده است. آن‌ها می‌توانستند برای اهداف متفاوتی استفاده شوند. حتی ممکن است تصور اینکه هر 12شیء یکسان هستند اشتباه باشد. اما من 90درصد به بالا مطمئن هستم که آن‌ها حلقه‌های انگشت هستند. این حلقه‌ها دقیقاً شبیه آن‌چیزی هستند که انتظار داشتم یک سازنده حلقه انگشت روی نیزه‌ای از جنسِ شاخِ گوزن درست کند. و از حفاری‌هایی به دست آمده‌اند که سایر اشیاء مرتبط با پرتاب نیزه نیز در آن‌ها پیدا شده است. بنابراین این توضیح بر مبنای شواهد است.»

گارنت توضیح می‌دهد: «یکی از سوءتفاهم‌ها درباره سیستم سلاح‌های ماقبل‌تاریخ آن است که تصور می‌کنیم که این سلاح‌ها فاقد پیچیدگی  یا اشیائی خام با طراحی‌هایی ضعیف بوده‌اند. من گمان می‌کنم که تحقیقاتم به دنیای امروز بسیار مرتبط است زیرا نشان می‌دهد که مردم در سراسر جهان در موقعیت‌های مشابه به چیزهای مشابه می‌رسند. و مردمان ماقبل‌تاریخ و تکنولوژی‌های‌شان به شکل‌هایی که ممکن است در ابتدا به نظرمان نیاید، پیچیده بودند.»  

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها