(تصاویر) گنج خیره کننده ای که با یک فلزیاب معمولی پیدا شد!

  • مصطفی  جرفی مصطفی جرفی
  • ۵ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.2 دقیقه

ایسنا نوشت؛ یک مورخ هلندی با استفاده از دستگاه فلزیباب، گنجینه‌ای تاریخی از جنس طلا و ده‌ها سکه را کشف کرد.

موزه ملی آثار تاریخی هلند از کشف گنجینه بی‌نظیر یک‌هزار ساله متشکل از چهار گوشواره طلا، ‌ دو تکه ورقه طلا و ۳۹ سکه نقره توسط یک مورخ هلندی خبر داد.

«لورنزو» ‌ (Lorenzo Ruijter) که ۲۷ساله است در گفت‌وگو با رویترز بیان کرد: از ۱۰سالگی جویندگی گنج را آغاز کرده و این گنجینه طلا را در سال ۲۰۲۱ با استفاده از دستگاه فلزیاب در شهر کوچک «هوخ‌واد» واقع در شمال هلند کشف کرده است.

1

«لورنزو» با اشاره به این‌که مخفی نگه داشتن کشف این گنجینه به مدت دو سال کار بسیار دشواری بود، به رویترز گفت:‌ کشف چنین آثار با ارزشی بسیار خاص بود، واقعا نمی‌توانم آن را توصیف کنم. هرگز انتظار نداشتم چنین چیزی را کشف کنم.

2

هرچند این گنجینه دو سال پیش کشف شده، ‌ اما کارشناسان موزه ملی آثار تاریخی هلند برای پاکسازی، ‌ تحقیق و تعیین قدمت این گنجینه به زمان نیاز داشتند و اکنون دریافته‌اند که کم‌قدمت‌ترین این سکه‌ها به حوالی ۱۲۵۰ میلادی تعلق دارد. جواهراتی که به همراه این سکه‌ها دفن شده‌اند، دو قرن قدمت دارند که در همان مقطع نیز اشیائی گران‌قیمت و ارزشمند محسوب می‌شدند.

3

با این‌که هنوز علت دقیق دفن شدن این گنجینه مشخص نیست، ‌ اما کارشناسان موزه هلند به این نکته اشاره کرده‌اند که در اواسط قرن سیزدهم میلادی جنگی بین دو منطقه هلند شکل گرفت و «هوخ‌واد» ‌ در کانون این نزاع بود.

به گفته «لورنزو»، مورخ هلندی و کاشف این گنجینه، این احتمال وجود دارد که فردی قدرتمند این اشیاء را برای حفاظت از آن‌ها و به امید به دست‌آوردن دوباره آن‌ها پس از پایان جنگ، دفن کرده باشد.

با توجه به اهمیت تاریخی این گنجینه، این مجموعه اشیاء به عنوان امانت در موزه به نمایش گذاشته خواهند شد، ‌ اما همچنان به طور رسمی جزوی از اموال «لورنزو» خواهند بود که آن‌ها را کشف کرده است.

مصطفی  جرفی
مصطفی جرفی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها