(تصاویر) کشف کلیسایی که ۷۰۰ سال قبل گم شده بود!

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۷ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.7 دقیقه

فرادید نوشت؛ باستان‌شناسانی که زمین‌های گلی اطراف Hallig Südfall را بررسی می‌کردند، ردیفی از ۵۴ تپه قرون وسطایی را کشف کردند که امتداد آن‌ها بیش از یک مایل بود.

طوفان در امتداد افق آبی-خاکستری شکل گرفت و شروع به نزدیک شدن کرد و مانند دیواری از سرنوشت قریب‌الوقوع، به سمت شهر قرون وسطایی تشکیل موج داد. برخورد ویرانگری بود. خانه‌ها از هم پاشیدند، جاده‌ها را آب گرفت و جان مردم گرفته شد. 

 کل مرکز تجاری قرون وسطایی رانگهولت در جریان موج طوفانی که به «غرق شدن بزرگ مردان» معروف است، در سال ۱۳۶۲ میلادی از بین رفت. روزنامه آلمانی فوکوس آنلاین گزارش داد که خاطره رانگهولت در افسانه‌ها، شعرها و نوشته‌های محلی زنده ماند. برخی اعتقاد داشتند این شهر ثروتمند فاسد شده بود و ویرانی آن، مجازاتی از سوی خداوند بود.
برخی هم معتقدند در روزهای آرام، صدای زنگ‌های کلیساهای شهر هنوز در میان پهنه‌های گلی شنیده می‌شود! شهر گمشده‌ی رانگهولت به آتلانتیس دریای شمال معروف شده است.

1

بر اساس مطالعه‌ای که سال ۲۰۲۲ انجام شد، باستان‌شناسان بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی و نقشه‌های تاریخی، موقعیت رانگهولت را جایی در گل و لای دریای وادن، اطراف Hallig Südfall، جزیره کوچکی در سواحل منطقه فریسیای شمالی آلمان مشخص کردند. 

باستان‌شناسان در این منطقه، نشانه‌هایی از یک سکونتگاه مهم قرون وسطایی یافتند. در این مطالعه آمده است که «کالاهای وارداتی از راینلند، فلاندر و حتی اسپانیا، از جمله سفال، ظروف فلزی، زیور آلات فلزی و اسلحه، در حفاری‌ها کشف شدند». بقایای یک سیستم کنترل آب قرون وسطایی هم پیدا شده است. 

محققان هنوز مرکز شهر را پیدا نکردند، چون سطوح گلی که مکرراً در معرض سیل هستند، کار مطالعه منطقه را سخت می‌کنند. اما این سختی با ظهور مجدد یک کلیسای غرق‌شده پایان یافت. 

1

 این تپه‌ها دارای سیستم زهکشی، دیوار دریایی با بندرگار جزر و مدی و ویرانه‌های دو کلیسای کوچکتر و یک کلیسای بزرگ بودند. به گفته باستان‌شناسان، ویرانه‌های پی کلیسای بزرگ نشان می‌دهد اندازه آن حدود ۱۳۰ فوت در حدود ۵۰ فوت بوده است. 

روث بلانکنفلد باستان‌شناس می‌گوید: «ویژگی خاص این یافته در اهمیت کلیسا به عنوان مرکز یک ساختار سکونتگاهی است که از نظر اندازه باید آن را یک قمروی کلیسایی با عملکرد عالی تلقی کرد. 

هانا هادلر، یکی از کارشناسان شرکت کننده در حفاری‌ها به دانشگاه کیل گفته است که اگرچه در نهایت بقایای رانگهولت پیدا شدند، اما از امنیت به دور هستند. اطراف Hallig Südfall و در دیگر دشت‌های گلی، بقایای سکونتگاه‌های قرون وسطایی به شدت دچار فرسایش شدند و تنها آثار نگاتیو آن‌ها قابل‌تشخیص است. این موضوع در اطراف مکان کلیسا بسیار مشهود است، پس ما نیز باید مطالعات‌مان را در این مکان بیشتر کنیم. 

در اخبار به مراحل بعدی کاوش‌های رانگهولت اشاره نشده است. منطقه فریسیای شمالی آلمان، شمالی‌ترین منطقه این کشور است که در ۲۵۵ مایلی شمال غربی برلین و نزدیک مرز آلمان و دانمارک قرار دارد.

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها