باورنکردنی و حیرت انگیز؛ هوش مصنوعی خواب‌های ما را به ویدیو تبدیل می‌کند!

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۷ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.6 دقیقه

راهنماتو-محققان دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاهِ چینی هنگ‌کنگ از موفقیتی خارق‌العاده رونمایی کردند که به کمکِ  ترکیبی از تکنولوژیِ مدرن و اسرار ذهنِ انسان ساخته شده است.  

به گزارش راهنماتو، روند بدیع آن‌ها امکان تولیدِ سکانس‌های ویدیوییِ واضح را بر پایه اسکن‌های مغزی فراهم می‌کند که می‌تواند دری را به سوی ثبت و ضبطِ قلمروِ روحانیِ خواب بگشاید.

رمزگشایی از قلمرو خواب

تیمی از محققان با بهره‌گیری از قدرتِ تصویربرداری رزونانسِ مغناطیسیِ کابردی که به‌‌طور مختصر fMRI  نامیده می‌شود و وظیفه‌اش نقشه‌برداری از فعالیت‌های مغزی است، قدم در مأموریتی جسورانه گذاشتند.

هدف آن‌ها رمزگشایی از قلمرو خواب با تمرکز برای ثبت لحظاتِ سیالی بود که اغلب مانند مه از هم می‌پاشند. رویکردِ مبتکرانه آن‌ها شاملِ درهم آمیختنِ قلمروهای هوش مصنوعی و علوم اعصاب بود. محققان مدلِ یادگیری عمیقِ Stable Diffusion  را با داده‌هایی که از اسکن‌های fMRI بازیابی شده بود، تلفیق کردند و به کشفی خارق‌العاده دست پیدا کردند.

درست مانند استادان نقاشی که سکته مغزی‌شان را روی بوم نقاشی ثبت می‌کنند، این محققان نیز توانستند فعالیت مغزی را ماهرانه به تصاویرِ ویدیوییِ شفاف و کیفیت‌بالا تبدیل کنند.

درحالیکه قبلاً نیز گزارش‌هایی در موردِ استفاده از هوش مصنوعی در رمزگشایی از اسکن‌های مغزی وجود داشته است اما ماهیتِ گریزانِ تصاویر بصریِ پیوسته همیشه یک چالشِ بزرگ باقی مانده بود.

تکنیکِ fMRI معمولاً تصاویری Snapshot از فعالیت مغزی را در فواصلِ چند ثانیه‌ای ثبت می‌کند که از استانداردِ 30فریم در ثانیه که برای تهیه ویدیو لازم است، کم‌تر است.

شیاژینگ کینگ، محقق ارشد این مطالعه، می‌گوید: «اطلاعاتی که در فعالیت‌های پیچیده مغزی ما پنهان است، معمایی بزرگ در علوم اعصاب شناختی است. بازتولیدِ دیدِ انسانی از ثبت‌های مغزی، به ویژه با استفاده از ابزار غیرتهاجمی مثلِ fMRI کاری هیجان‌انگیز اما دشوار است.»

خواب

مدلِ ذهن-ویدیو

محققان مدلی با عنوانِ ذهن-ویدیو Mind-Video را تولید کردند؛ یک راه ارتباطیِ دو ظرفیتی که قلمروِ تصاویر و ویدیوهای رمزگشای مغزی را به مهم مرتبط می‌کند. محققان با آموزش‌دادنِ رمزگشای fMRI با استفاده از جمع‌آوری سیگنال‌های مغزی، استخراج بینش‌هایی از پایگاه داده‌های گسترده تصویری و تقویتِ روش‌شناسی‌های‌شان، یک موفقیتِ خارق‌العاده به دست آوردند.

ویدیوی تولید‌شده توسطِ این رویکرد، حرکاتِ واقع‌گرایانه و تغییر وضعیتِ پویا از صحنه‌ای به صحنه دیگر را با سطحی شگفت‌انگیز از دقت و صحتِ 85درصدی نشان می‌دهد

پیامد این ابداعِ خارق‌العاده چیزی فراتر از رمزگشایی صرف خواب است و درواقع ظرفیتی عمیق برای فاش کردنِ فعالیتِ ظریفِ ذهنِ انسان دارد. شینجی نیشیموتو، دانشمند علوم اعصاب در دانشگاه اوساکا، می‌گوید در آینده می‌توان از این تکنیک‌ها برای ثبت افکار و رؤیاها استفاده کرد.

دنیل اولدیس، محقق خواب از دانشگاه آستین در تگزاس، درحالِ توسعه‌دادنِ تکنولوژی ثبت‌ رؤیا بر پایه fMRI است که هدفش رمزگشایی از فعالیت مغزی، تنش‌های عصبی و حتی جزئیاتِ ظریفِ گفتار و حرکت در خواب است.

یک فرد معمولی به‌طور میانگین هر شب 6خواب می‌بیند اما 90درصد از این خواب‌ها بلافاصله بعد از بیدار شدن به حافظه فراموش‌شده عقب رانده می‌شوند.

چشم‌اندازِ جاودانه‌سازی این تجربیات زودگذر از طریقِ ویدیوی ضبط‌شده می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.

 

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها