دردسرهای نقاشی «بنکسی» برای یک صاحبخانه!

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۷ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.5 دقیقه

فرادید نوشت؛ بیشتر مردم آرزو دارند دیوار ساختمان‌شان منقوش به یکی از آثار بنکسی شود اما از عواقب احتمالی این آرزو بی خبرند!

ماه آگوست ۲۰۲۱، گَری و گوکین کیتس دو صاحبخانه‌ی بی‌خبر از مستاجران‌شان شنیدند که ساختمان‌شان در لوئستافت بریتانیا مورد لطف هنرمند مرموز، بنکسی قرار گرفته و مضمون این اثر جدید یک پرنده است. آن‌ها متوجه داربست‌های بی‌نام و نشان شده بودند، اما فکر می‌کردند این داربست‌ها برای تعمیرات دودکش خانه از سوی شهرداری نصب شده است. 

این اثر هنری موجب بالا رفتن قیمت این ملک شد، اما به همان اندازه هم موجب عذاب صاحبان آن شد. شورای شهر لوئستافت که مشتاق محافظت از این جاذبه‌ی توریستی جدید بود، به مالکین خانه اطلاع داد که این اثر دستور حفاظت گرفته است و خرج نگهداری آن، سالانه ۴۹ هزار دلار خواهد بود. 

1

طرفداران هنر برای دیدن این دیوارنما صف می‌کشیدند. آقای کیتس به دِیلی مِیل گفته است: «مجبور شدم یک نگهبان شب استخدام کنم تا مراقب آن باشد چون یک نفر بخشی از آن را دزدیده و سعی کرده بود آن را در فیس‌بوک بفروشد.» 

فرد دیگری هم تلاش کرده بود داربست را ببرد. جلوی خرابکارهای دیگری که مجهز به رنگ بودند و می‌خواستند آن را با رنگ بپوشانند هم گرفته شد. 
کیتس می‌گوید: «اوایل، از این اثر هنری لذت وافر بردیم اما به مرور نگهداری از آن به شدت استرس‌زا شد. من شک دارم خود بنکسی متوجه عواقب غیرعمد آثارش برای مالکان باشد.» 
شورای شهر لوئستافت درباره مسئولیتش در کمک به حفظ این اثر هنری، نظری اظهار نکرده است. برای کسانی که در این زمینه برایشان سوال پیش آمده، دیوید سوبون مستقر در ساکرامنتو که از سال ۲۰۱۶ برای نمایش فستیوال‌ دیوارنماهای باز با شهر خود همکاری کرده می‌گوید: «تجربه به من می‌گوید بیشتر شهرها نمی‌توانند در یک چشم‌بهم‌زدن تصمیم بگیرند. تشریفات اداری بیش از حد زیاد است.» 

ماه آوریل، این زوج برای پاک کردن دیوار ۵۰ هزار پوندی خانه‌شان، یک جرثقیل ۵۰ فوتی اجاره کردند و برای انجام این کار ۲۴۶۳۰۰ دلار هزینه کردند در حالی که رهگذارن از این اقدام ناراحت بودند. 

1

دلال هنری محلی؛ جان برندلر قصد داشت این اثر هنری را در یک نمایشگاه یا موزه هنری حفظ کند. او به دیلی میل گفته است: «بنکسی باارزش‌ترین هدیه را به شهر داده است. ارزش این اثر هنری صدها هزار پوند است.» 

خانواده کیتس برای جبران خسارت‌هایشان قصد فروش این اثر هنری را دارند و قول دادند جای آن را با یک نسخه‌ی کپی پر کنند. 

شورای شهر تصدیق کرده است که این زوج حق برداشتن این اثر هنری را از دیوار خانه‌شان دارند.

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها