5 افسانه درباره پریود که بیشتر زنان به آن باور دارند!

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۸ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 3.5 دقیقه

راهنماتو-افسانه‌های بی‌پایه‌ای درباره خون‌ریزی ماهانه زنان وجود دارد که وقتش رسیده دور ریخته و کنار گذاشته شوند زیرا این افسانه‌ها می‌توانند بر کیفیت زندگیِ جسمی و روانی زنان و اطرافیان‌شان اثرات منفی بگذارند.

به گزارش راهنماتو، روز 28ماه مه به نام روز بهداشت قاعدگی نام‌گذاری شده تا انگ‌های مرتبط با این فرایندِ طبیعی شکسته شود و دانشِ بهداشت قاعدگی در جوامع گسترش یابد.  دسترسی به اطلاعات درست درباره خون‌ریزی ماهانه به توان‌مندی زنان و فهمِ بهتر از بهداشتِ قاعدگی کمک می‌کند.

راهنماتو این مقاله را به 5افسانه پیرامون خون‌ریزی ماهانه زنان اختصاص داده است که در ادامه با هم مرور می‌کنیم:

خون ریزی قاعدگی

1.خون پریود کثیف است

حقیقت: این سوء‌تفاهمی بیش نیست که خون قاعدگی، خونی کثیف و آلوده است. خون‌ریزی ماهانه بخشی حیاتی از سیستم تولیدمثل است و بدن زنان را برای باروری آماده می‌کند. خون دوران قاعدگی، محتویِ دیواره رحم است که هر ماه برای حمایت از باروری ساخته می‌شود. اگر لقاح صورت نگیرد، این دیواره دچار ریزش شده و به شکلِ خون دوران قاعدگی از بدن خارج می‌شود. به‌لحاظِ علمی، خونِ پریود به تمیزیِ خونی است که در بدن جریان دارد.

خون قاعدگی

2.قاعدگی به‌طور ثابت هر 28روز تکرار می‌شود

حقیقت: برخلافِ باور عمومی، چرخه سالمِ پریود، صرفاً 28روزه نیست. چرخه قاعدگی هر زنی متفاوت است و می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. درحالیکه چرخه 28روزه، به‌طور میانگین چرخه‌ای سالم دانسته می‌شود، اما زنان بالغ می‌توانند چرخه‌هایی را تجربه کنند که بین 21 تا 35روز طول می‌کشد. در نوجوانان این فواصل می‌تواند بیش‌تر باشد و از 21 تا 45روز متغییر است. عوامل مختلفی از جمله احساسات، مسافرت، برخی داروها، تغییرات ناگهانی در وزن و سبکِ زندگی می‌توانند در طولِ چرخه قاعدگی اثر بگذارند.

خون قاعدگی

3.پریود سالمِ یک‌هفته‌ای است

حقیقت: این نکته که پریود سالم اجباراً یک‌هفته طول می‌کشد، درست نیست. طولِ خون‌ریزی در این دوران در زنان مختلف متفاوت است و نمی‌توان یک چارچوبِ ثابتِ جهانی برای آن عنوان کرد. در بعضی زنان ممک است  از همان ابتدا خون‌ریزی فقط 2روز طول بکشد و هم‌چنان از سیستمِ تولیدمثلِ سالمی برخوردار باشند. عواملی مثلِ سن، سطح استرس، عادات تغذیه‌ای، رژیم غذایی و سبک زندگی می‌توانند در طول دوره خون‌ریزی که از 2 تا 10روز متغیر است، اثر بگذارند.

4.اختلافِ پیش‌قاعدگی یا PMS صرفاً توهمی روانی است

حقیقت: سندرومِ پیش‌قاعدگی یا PMS واقعی است و یک یا دو هفته قبل از خون‌ریزی اتفاع می‌افتد. سندروم پیش‌قاعدگی درواقع واکنشی است که بدن در طی چرخه‌های ماهانه به تغییرات هورمونی نشان می‌دهد. بیش‌از 70درصد از زنان علائمی مثلِ نفخ، سردرد، نوسانات خلقی، خشمِ ناگهانی، گریه‌های دوره‌ای و تحریک‌پذیری را در این دوره تجربه می‌کنند. علائمِ رایج شاملِ خستگی مفرط، سردرد و گرفتگی عضلات است. اگر این علائم خیلی شدید شود و در کارهای روزمره تداخل ایجاد کند، باید کمک پزشکی دریافت شود.

خون قاعدگی

5.درد قاعدگی طبیعی است

حقیقت: این باور که پریودها ذاتاً دردناک هستند و درد بخشی طبیعی از خون‌ریزی ماهانه است، کاملاً گمراه‌کننده است. ممکن است برخی دردهای خفیفی را در این دوره تجربه کنند اما دردهای شدید اصلاً طبیعی نیستند. خون‌ریزی یک فرایندِ فیزیولوژیکی است و باید مثلِ ادرار کردن بی‌درد باشد. اگر در این دوره به مسکن نیاز دارید یا به علتِ درد شدید نمی‌توانید در مدرسه، کالج یا محلِ کار حاضر شوید حتماً باید از مداخلات پزشکی کمک بگیرید.

اتفاقاتِ زیادی در بدنِ زنان رخ می‌دهد. دختران از شروع نخستین قاعدگی قادر به باوری می‌شوند. بنابراین، با درکِ این فرایند، همه باید به اندازه کافی حساس باشند و تابوهایی که این روند طبیعی را احاطه کرده است، دور بریزند.

 

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها