خرابکاری ناجوانمردانه مایکروسافت برای بدنام کردن گوگل کروم

  • فریبا شاه نوری فریبا شاه نوری
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.2 دقیقه

خبرآنلاین نوشت؛ مایکروسافت در جدیدترین به‌روزرسانی ویندوز، یکی از قابلیت‌های گوگل کروم را تخریب کرده است تا تغییر مرورگر پیش‌فرض سخت‌تر شود. به‌روزرسانی جدید ویندوز، پنجره‌های شناور (پاپ‌آپ) را به‌طور مداوم به کاربران کروم نشان می‌دهد و آن‌ها را عصبی می‌کند.

به‌روزرسانی ویندوز عملکرد یکی از گزینه‌های کروم (محبوب‌ترین مرورگر وب در دنیا) را مختل می‌کند. دکمه‌ی مورد بحث به کاربران کروم امکان می‌دهد با صرفا یک کلیک، مرورگر پیش‌فرض سیستم را تغییر دهند.

گیزمودو در گزارشی اختصاصی می‌نویسد به‌روزرسانی جدید ویندوز، در وهله‌ی اول کاربران سازمانی را هدف قرار داده است. هفته‌ها است که کاربران سازمانی به هنگام باز کردن کروم با صفحه‌ی تنظیمات (بخش اپلیکیشن‌های پیش‌فرض) مواجه می‌شوند. هیچ راهی برای جلوگیری از نمایش صفحه‌ی تنظیمات وجود ندارد،‌ مگر این‌که به‌روزرسانی را حذف کنید. تغییر موردبحث، گوگل را مجبور به غیرفعال‌سازی دکمه‌ی کروم کرد.

این بخش عجیب از جنگ مرورگرها در سال ۲۰۲۲ شروع شد،‌ زمانی که گوگل در سکوت خبری دکمه‌ی جدیدی به نسخه‌ی ویندوزی کروم اضافه کرد. این دکمه در بالای صفحه ظاهر می‌شود و به شما امکان می‌دهد بدون باز کردن منوی تنظیمات ویندوز، مرورگر پیش‌فرض را تغییر دهید. به‌مدت هشت ماه همه‌چیز طبق برنامه‌ی گوگل پیش رفت،‌ تا این‌که به‌روزرسانی KB۵۰۲۵۲۲۱ منتشر شد و شرایط تغییر کرد.

شماری از مدیران IT در انجمن‌های آنلاین مایکروسافت اعتراض کرده‌اند. همچنین کاربری در ردیت می‌گوید اگر کروم مرورگر پیش‌فرض باشد،‌ هر بار که روی لینک کلیک کنید صفحه‌ی تنظیمات بالا می‌آید. اگر مرورگر پیش‌فرض را به اج تغییر دهید، شاهد نمایش صفحه‌ی تنظیمات نخواهید بود. گروه دیگری از کاربران در انجمن‌های آنلاین گوگل سیاست مایکروسافت را زیر سؤال برده‌اند.

کاربرانی که از نسخه‌ی عادی ویندوز استفاده می‌کنند، چندان به مشکل نخورده‌اند. گزینه‌ی Make Default برای این کاربران به‌کلی از کار افتاده است. گیزمودو می‌گوید ازطریق تغییر نام اپلیکیشن کروم در دسکتاپ ویندوز، توانسته است مشکل را دور بزند و Make Default را مجددا فعال کند. مشخصا مایکروسافت مرورگر کروم را به‌طور مستقیم هدف قرار داده است.

موزیلا فایرفاکس نیز دکمه‌ی مشابهی دارد که بدون مشکل کار می‌کند. مدیرعامل موزیلا می‌گوید این نخستین رفتار ضدرقابتی مایکروسافت در سال‌های اخیر نیست. او می‌گوید فایرفاکس به‌طور معمول با محدودیت‌های این چنینی در ویندوز روبه‌رو می‌شود.

گوگل کروم ۶۶ درصد از سهم بازار مرورگرها را در اختیار دارد و با اختلاف قابل‌توجه، محبوب‌ترین مرورگر دنیا است. تعداد بسیار زیادی از کاربران ویندوز مشغول استفاده از کروم هستند و مایکروسافت با اقدام جدیدش کاربرانی را که به استفاده از کروم علاقه دارند به دردسر انداخته.

مایکروسافت اوایل سال جاری میلادی بنرهای تبلیغاتی بزرگی را وارد صفحه‌ی نتایج جست‌وجو گوگل کروم کرد که اعلام می‌کردند «هیچ نیازی به تغییر مرورگر پیش‌فرض نیست.» مایکروسافت همچنین تبلیغات اج را به صفحه‌ی دانلود کروم اضافه کرد.

فریبا شاه نوری
فریبا شاه نوری

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها