با این روش‌ها بهترین پنکه را بخرید

  • رویا پاک سرشت رویا پاک سرشت
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 5.3 دقیقه

راهنماتو_پنکه به عنوان گردشگر هوا نیز شناخته می شوند، خنک کنندگی بدون زحمتی را در شرایط مختلف ارائه می دهد. پنکه ها ماشین هایی هستند که از طریق چرخش تیغه ها جریان هوا ایجاد می کنند. اما اگر تصور می کنید خرید پنکه کار بسیار ساده ای است، سخت در اشتباهید.

به گزارش راهنماتو، کارکرد پنکه ها چندان پیچیده نیست اما همین کارکرد ساده، کاربرد بسیار زیادی در فضای خانه خواهد داشت.

پنکه چگونه کار می کند؟

همانطور که گفته شد، پنکه ها با گردش هوا در اطراف یک اتاق کار می کنند. آنها از مجموعه ای دوار از پره ها و هاب به نام روتور تشکیل شده اند. روتور در داخل محفظه قرار دارد. محفظه می تواند جریان هوا را هدایت کند و با جلوگیری از تماس پره های پنکه با اجسام، ایمنی را تضمین کند. تهویه هوای محیط یک اتاق به طور طبیعی حرکت جریان هوای سرد و گرم را تحریک می کند.

این تغییر جریان باعث کاهش کلی دما می شود تا احساس خنکی و طراوت ایجاد کند. هر چه حجم هوا بیشتر جابجا شود، احساس خنک شدن بیشتر می شود. حجم بالقوه هوایی که می تواند جابجا شود به اندازه و قدرت فن بستگی دارد. توجه به این نکته مهم است که پنکه ها، حتی با قدرت بالا، قادر به کاهش قابل توجه دمای اتاق و همچنین کولر گازی نیستند.

انواع پنکه ها

پنکه های برجی  – به دلیل شکل بلند و باریکی که دارند برای فضاهای تنگ ایده آل هستند. آنها حالت نوسانی را ارائه می دهند تا هوای خنک در سراسر اتاق یا در یک منطقه به گردش درآید. آنها برای خانواده هایی که کودکان خردسال و حیوانات خانگی دارند ایمن تر هستند، زیرا تیغه ها به طور ایمن پنهان هستند. آنها قوی و مستحکم هستند، قادر به خروجی هوای قوی هستند و برای عملکرد صدای بی صدا مورد علاقه هستند.

پنکه های رومیزی  –این نوع پنکه ها برای استفاده فردی در دفتر یا خانه در مواقعی که نیاز به خنک کننده سریع کارآمد است، عالی هستند. آنها همچنین دارای ویژگی نوسانی برای پخش هوای خنک در اطراف اتاق هستند. آنها را می توان به سادگی روشن کرد و جریان هوای با طراوت بلافاصله متوجه می شود.

پنکه های پایه -این نوع پنکه ها بزرگتر از پنکه های رومیزی هستند و برای پوشش اتاق های بزرگتر بهتر هستند. این پنکه ها از یک تیغه بزرگ در داخل یک واحد مسکونی تشکیل شده اند که در بالای پایه قرار می گیرد و به طیف وسیع تری از نوسان اجازه می دهد تا هوای خنک را پخش کند. بسیاری از فن های پایه دار قابلیت تنظیم ارتفاع دارند و برای طیف وسیعی از کاربردها مناسب هستند.

پنکه های طبقه ای  – بزرگتر از پنکه های رومیزی هستند اما کوچکتر از پنکه های پایه هستند و می توانند اتاق ها را در هر اندازه ای خنک کنند. اکثر پنکه های کفی شبیه یک پنکه پایه منهای پایه هستند، با طراحی باز که اجازه می دهد هوای بیشتری از طریق فن کشیده شود. آنها دارای موتورهای قدرتمندتر با سرعت متغیر هستند تا اتاق را سریعتر خنک کنند.

پنکه های سقفی  – همانطور که از نام آنها پیداست، از سقف آویزان می شوند و توانایی خنک کردن کل اتاق ها را دارند و آنها را جایگزین بسیار خوبی برای سیستم های تهویه مطبوع می کند.

طرفداران پنکه های برجی در مقابل هواداران پنکه های پایه دار 

به طور کلی پنکه های برجی در مقایسه با پنکه های پایه دار دارای امکانات بیشتر و بهتری مانند چراغ های شب و تصفیه کننده هستند. آنها همچنین در انواع سبک ها، اندازه ها هستند و معمولاً بسیار کم صداتر هستند. با این حال، پنکه های برجی به طور کلی قدرت کمتری نسبت به پنکه های پایه دار دارند و اندازه خروجی کمتری دارند. 

پنکه های پایه دار، قوی تر از پنکه های برجی هستند زیرا پره های بسیار بزرگتری دارند که جریان هوای بیشتری را به آنها می دهد. این باعث می شود که آنها یک انتخاب ایده آل برای اتاق های بزرگتر باشند. جهت جریان هوا را نیز می توان به راحتی بدون نیاز به حرکت فیزیکی دستگاه کنترل کرد. با این حال، هواداران پایه بسیار بلندتر از فن های برج هستند. آنها همچنین دارای ویژگی ها و تغییرات محدودی از نظر سبک و اندازه هستند.

ملاحظات کلیدی برای پنکه شما

قدرت فن  - ترکیبی از دو عامل کلیدی قدرت فن را تعیین می کند: اندازه فن و تنظیمات سرعت آن. هرچه توان خروجی پنکه شما بیشتر باشد، جریان هوا نیز بالاتر خواهد بود. پنکه های رومیزی کمترین جریان هوا را دارند، پنکه های برجی و پنکه های طبقه ای در وسط قرار دارند و پنکه های پایه دار بیشترین جریان هوا را دارند.

پنکه بر اساس اندازه اتاق  - یک پنکه کوچک برای فضای کوچک مناسب است، در حالی که یک پنکه بزرگتر برای فضای بزرگتر مناسب است. اگر یک راه حل خنک کننده سریع و قابل حمل در اتاق خواب مورد نیاز است، پنکه های پایه به خوبی کار می کنند زیرا ارتفاع را می توان تنظیم و زاویه داد تا دستگاه رو به تخت باشد (با پنکه رو به یک جهت یا نوسان در اطراف). از طرف دیگر، پنکه‌های برج معمولاً برای فضای اتاق نشیمن مناسب هستند، زیرا جمع‌وجورتر هستند و می‌توانند خارج از مسیر قرار بگیرند.

اگر چیزی دائمی تر برای خانه مورد نیاز است، یک پنکه سقفی یک راه مقرون به صرفه برای خنک کردن اتاق خواب و اتاق نشیمن است. پنکه های سقفی برای عملکرد بهتر به ارتفاع سقف حداقل 2.1 - 2.4 متر نیاز دارند و اگر سقف بالاتر باشد ممکن است نیاز به پایین آوردن فن باشد. پنکه های سقفی نیز نسبت به سیستم های تهویه مطبوع و اکثر پنکه های پایه و تاور فن ها (بسته به سرعت فن که استفاده می کنند) برق کمتری مصرف می کنند. فن هایی که دارای موتور DC هستند کارآمدترین فن هایی هستند که کار می کنند.

سرعت پنکه  - یک پنکه با تنظیمات سرعت بالاتر و وات بالاتر قدرت و جریان هوای بیشتری را فراهم می کند.

سطوح صدای پنکه - توجه به سطح صدایی که یک پنکه هنگام کار تولید می کند بسیار مهم است. یک پنکه رومیزی با صدای بلند می تواند تمرکز شما را در حین کار از بین ببرد و نزدیک بودن به پنکه باعث می شود که صدا بیشتر به چشم بیاید. نگاه کردن به یک پنکه رومیزی با سطح صدای اندک، ضروری است. اگر به دنبال خنک کردن اتاق خواب خود هستید تا بتوانید در شب با آرامش بخوابید، پنکه برجی بهترین گزینه است زیرا ساکت ترین مدل ها هستند. پنکه‌های برج معمولاً ساکت‌تر از پنکه های پایه هستند و حالت‌های شبانه زیادی دارند.

رویا پاک سرشت
رویا پاک سرشت

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها