برای بازی کردن چه مقدار حافظه ویدئویی یا VRAM نیاز داریم؟

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.5 دقیقه

ویجیاتو نوشت؛ زمانی که از کارت گرافیک صحبت می‌کنیم، حافظه‌ ویدئویی کارت گرافیک یا VRAM(مخفف Video Random access memory) را به عنوان یکی از المان‌های تعیین کننده در توانایی کارت گرافیک شناخته می‌شود.

این المان در تعیین قیمت کارت گرافیک نیز نقشی حیاتی دارد. در این مقاله از ویجیاتو بررسی می‌کنیم که این المان چقدر مهم است.

حافظه ویدئویی کارت گرافیک یا VRAM چیست؟

حافظه ویدئویی کارت گرافیک یا VRAM یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که در هنگام خرید کارت گرافیک به آن اشاره می‌شود. این حافظه وظیفه نگهداری از اطلاعات مورد نیاز پردازنده‌ی گرافیکی نظیر تکسچرها و افکت‌های بازی را بر عهده دارد. مهم‌ترین عاملی در مصرف حافظه ویدئویی نقش اساسی دارد، میزان وضوح صفحه نمایش می‌باشد.

1

کاربرد حافظه‌ی ویدئوی در واقع به مثابه رم یا حافظه موقت کامپیوتر است. با این تفاوت که حافظه ویدئویی در واقع به پردازش‌های داخلی تراشه‌ی گرافیکی رو انجام می‌دهد و به شکل یک ماژول مجتمع در معماری کارت گرافیک تعبیه شده است.

حافظه کارت گرافیک‌ها امروزه به صورت معمول در حجم‌های ۴، ۶ و ۸ در دسترس هستند. شما همواره می‌توانید کارت‌هایی با حافظه گرافیکی بالاتر و یا پایین‌تر نیز پیدا کنید. با این حال مادامی که در حال انتخاب کارت گرافیک برای کامپیوترهای گیمینگ خانگی هستیم، حجم‌های بالا و یا پایین‌تر مورد بحث ما نخواهد بود.


برای بازی کردن چه مقدار حافظه ویدئویی نیاز داریم؟

با وجود اینکه حافظه ویدئویی کارت گرافیک از عوامل تاثیر گذار در توانایی و قیمت کارت خواهد بود، با این حال همواره تهیه یک کارت گرافیک با حافظه ویدئویی بالا به معنی توانایی مطلق بالای کارت نخواهد بود. برای مثال دو کارت RTX 2080 SUPER و GTX 1070 را در نظر بگیرید. هردوی این کارت‌ها با حجم حافظه ۸ گیگابایتی در دسترس‌ند، اما در بحث عملکرد بسیار متفاوت خواهند بود.

1

حال اینکه کارت گرافیک با چه حجم حافظه‌ای مناسب شماست، بستگی به نیاز و بودجه‌ی شما دارد. برای مثال اگر به دنبال تجربه‌ی بازی‌ها در رزولوشن ۱۰۸۰p باشید، احتمالا یک کارت گرافیک ۴ یا ۶ گیگابایتی تمام نیازهای شما را مرتفع نماید. اگر قصد تجربه بازی در رزولوشن‌های بالاتر نظیر ۴K را دارید، بایستی حداقل یک مدل ۸ گیگابایتی را در نظر داشته باشید.


نتیجه گیری

با وجود اینکه حافظه ویدئوی از عوامل تعیین کننده در توانایی کارت گرافیک است، با این حال VRAM بالا به تنهایی نمی‌تواند تجربه بصری شما از بازی‌ها را بهبود بخشد. از این رو هزینه کردن بابت کارت گرافیک‌ها با حافظه گرافیکی بالا، چندان منطقی به نظر نمیرسد. بنابراین اگر بازی کردن تنها مقصود شما از تهیه کارت گرافیک است، ۸ گیگابایت عددی منطقی به نظر می‌رسد.

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها