(تصاویر) کشف گنجینه ای متعلق به «بی‌رحم‌ترین لژیون» روم باستان در گرجستان!

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 2.6 دقیقه

راهنماتو-باستان‌شناسان در جریان حفاری‌ها در قلعه‌ای در گرجستان صدها سکه پیدا کردند. این سکه‌ها دیسک‌های کوچکِ لکه‌داری بودند که می‌توانستند به راحتی در میانِ بقایای باستانی‌ای که به‌طرزی خارق‌العاده سالم مانده‌ بودند، از نظرها پنهان بمانند.  

به گزارش راهنماتو، باستان‌شناسان با نگاهی دقیق‌تر به سکه‌ها متوجه شدند که چیزی روی سکه‌ها وجود دارد ـ «مهرهایی» به سکه‌ها افزوده شده بود. باستان‌شناس و سکه‌شناس، پیوت جاورسکی، می‌گوید: « این  مهرها  که اغلب به آن «علائمِ دوم» (countermark) گفته می‌شود، بعد از آن به سکه‌ها افزوده شده‌اند که طرح اصلی در گذر زمان تخریب شده است.»

لژیون

تصاویر نشان می‌دهند که این علائم شامل 4 برجستگی است که بین آن‌ها فضایی ایکس-شکل و خالی پدید آمده است. به گفته جاورسکی، این سکه‌های خاص توسطِ یکی از بی‌رحم‌ترین سربازان ارتش روم به نامِ Legio X Fretensis علامت‌گذاری شده‌اند.

برطبق دایرۀ‌المعارفِ تاریخ جهان، نبردهای Legio X Fretensis که از حدود 48قبل‌ازمیلاد شروع شد و تا 230بعدازمیلاد ادامه یافت، به خوبی در تاریخ مستند‌نگاری شده است. براساسِ گزارش‌ها، این سربازانِ لژیونری به دلیلِ «سرسرپردگی» و «وفاداری» به امپراتور بسیار معروف بودند. این لژیون در همه‌جا از فرانسه امروزی گرفته تا شمال مقدونیه و ارمنستان و سوریه جنگیده بودند.

این لژیون به دلیل «سرکوبِ خون‌بارِ خیزشِ یهودیان» در بیت‌المقدس به بی‌رحمی معروف شدند. در جریان محاصره بیت‌المقدس، لژیون، به همراه سایر سربازان ارتش، به مدت 4ماه به این شهر حمله کردند. گفته می‌شود که 1میلیون نفر در این حملات کشته و 70000نفر دیگر نیز زندانی شدند. لژیون در بیت‌المقدس می‌ماند و روی ویرانه‌های سوخته شهر بیت‌المقدس برای خودش پایگاه می‌سازد.

باستان‌شناسان تاکنون شواهدی از این لژیون را در جورجیا پیدا نکرده بودند.

لژیون

جاروسکی می‌گوید، این سکه‌های «مفقود‌شده» توسطِ لژیون Legio X Fretensis علامت‌گذاری شدند و بعد در زمستان سال 114بعد‌ازمیلاد به گونیو آپساروس آورده شدند. سربازان از این سکه‌ها برای تهیه مایحتاج‌شان در طول اقامت زمستانی استفاده می‌کردند و صدها عدد از این سکه‌ها از آن زمان در این قلعه باقی مانده‌اند.

جاروسکی می‌گوید لژیون در «دوره‌ای حیاتی» برای امپراتور در قلعه گونیو آسپاروس اقامت کردند. ارتش بعداً گرجستان را ترک کرده تا دو استان دیگر، شاملِ بین‌النهرین و ارمنستان را فتح کند و امپراتور را به اوج قدرتِ جغرافیایی‌اش برساند.

قلعه گونیو آپساروس در جنوب شهرِ گونیو در گرجستان واقع شده است. این قلعه در نزدیکی ساحلِ دریای سیاه و در مرز فعلی گرجستان و ترکیه قرار دارد.

قلعه در حدود قرن اول میلادی در امتداد آخرین بخش از جغرافیای تحتِ تملکِ امپراتوریِ روم در شمال‌شرق ساخته شد و یک مکان استراتژیک دفاعی محسوب می‌شود.

گرجستانی‌ها تمثیلِ معروفی دارند که می‌گویند: «امپراتوری روم منقرض شد اما گرجستان پابرجاست»، بقایای این قلعه در گرجستان نمونه بارزی از این تمثیل است.

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها