(تصاویر) کشف عجیب ترین مارمولک جهان با چشمانی هیپتوتیزم‌کننده

  • عاطفه  رضوان نیا عاطفه رضوان نیا
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 1.6 دقیقه

 راهنماتو-پژوهشگران در استرالیا گونه جدیدی از مارمولک را با چشمانِ هیپنوتیزم‌کننده پیدا کرده‌اند.

به گزارش راهنماتو، این مارمولک‌های حیرت‌انگیز به دلیل شباهت‌شان به یک گونه دیگر که از خویشاوندانِ نزدیک به آن‌ها هستند، مدت‌ها از شناسایی دور مانده‌ بودند. این گونه جدید با عنوانِ مارمولک‌ِ خاردُمِ کو‌چک‌تر (Strophurus spinula) در حدود 6.1سانتی‌متر طول دارد و فلس‌های خال‌دارِ سفید‌وخاکستری دارد که حتی در داخل چشم‌هایش هم تکرار شده‌اند.

مارمولک

مارمولک‌های استتارکننده در جنگل‌های سراسر جنوبِ استرالیای غربی زندگی می‌کنند، اما محققان دقیقاً نمی‌دانند که جمعیت این مارمولکِ تازه‌کشف‌شده چقدر است.

مارمولکِ خاردمِ کوچک‌تر، بیست‌ویکمین گونه‌ از جنسِ Strophurus است که تاکنون به عنوان مارمولک‌های بومیِ استرالیا پیدا شده‌اند. آن‌ها در مجموع مارمولک‌های خاردُم نامیده می‌شوند زیرا تیغ‌های کوچکی روی دم و بعضی‌اوقات بالای چشم‌های‌شان دارند.

قبلاً تصور می‌شد که مارمولکِ خاردُمِ کوچک‌تر به گونۀ نزدیکِ S.assimilis  که با عنوانِ مامورلکِ خاردُمِ گُلد‌فیلد نیز شناخته می‌شود، تعلق دارد. اما در مطالعه جدید، محققان تجزیه‌وتحلیل‌های ژنتیکی بزرگ‌دامنه‌ای را انجام داده و آن را به عنوان گونه‌ای تازه اعلام کرده‌اند.

مارمولک

محققان در مطالعه تازه متوجه شدند که خاردُمِ کوچک‌تر به لحاظِ ظاهری با خاردُمِ گلدفیلد و سایر مارمولک‌های دم‌خاردار تفاوت دارد. در این گونه جدید خارها به صورتِ غیرطبیعی راست و با فواصل نامنظم در روی بدن قرار گرفته‌اند و روی دم بزرگ‌تر می‌شوند.

این گونه نیز مانند همه دیگر از انواع مارمولک‌های دم‌خار‌دار، مایعی بی‌خطر و بدبو را از غدد نزدیک دم خارج می‌کند تا پرندگان شکاری از قرار گرفتن در بالای بوته‌هایی که معمولاً محل زندگی این مارمولک‌هاست، خودداری کنند.

 

عاطفه  رضوان نیا
عاطفه رضوان نیا

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها