هر آنچه که باید درباره بازی Final Fantasy 16 بدانید

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 11.2 دقیقه

ویجیاتو نوشت؛ دیگر چیزی تا عرضه بازی فاینال فانتزی ۱۶ باقی نمانده است.

بازی جدید استودیوی اسکوئر انیکس که یکی از موردانتظارترین آثار سال جاری به شمار می‌‎رود با یک خط داستانی جدید، رویکرد فانتزی تاریک، مبارزات هیجا‌ن‌انگیز و جلوه‌های بصری فوق‌العاده‌اش طی چندین ماه اخیر حسابی غوغا به پا کرده و سرانجام قرار است در ۲۲ ژوئن (۱ تیر ۱۴۰۲) به صورت انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۵ منتشر شود. با این وجود و به لطف تریلرها و پیش‌نمایش‌های مختلفی که از این عنوان منتشر شده، حال به جزئیات تازه‌ای پی برده‌ایم که در این مطلب مروری بر آن‌ها خواهیم داشت.

جزئیات دمو


1

طبق تایید اسکوئر انیکس نسخه‌ی دمو یا همان آزمایشی بازی در ماه ژوئن (از اواسط خرداد به بعد) و حدودا دو هفته قبل از انتشار رسمی بازی منتشر خواهد شد. همچنین گفته می‌شود پیش‌نمایش‌های اخیر نیز بر اساس این دمو صورت گرفته که بخشی از ساعات ابتدایی بازی را پوشش می‌دهند. این دمو شامل معرفی کاراکتر کلایو (Clive) و در کل جهان بازی است که همچنین به دوران نوجوانی این شخصیت در روزالیث (Rosalith) نیز فلش‌بک می‌زند و رابطه‌ی او با برادرش جاشوا (Joshua) را به نمایش می‌گذارد. در ادامه بازیکن شاهد بیدار شدن قدرت Ifrit خواهد بود که باعث سقوط روزالیث و رخ دادن اتفاقات دیگر می‌شود.

کریستال‌ها و آفت


1

تریلر جدید فاینال فانتزی ۱۶ که در شوکیس پلی استیشن پخش شد، نمای تازه‌ای از داستان بازی را فاش کرد و نشان داد برخلاف چیزی که تصور می‌کردیم این کریستال‌های مادر (Mother Crystals) نیستند که سرزمین Valisthea را زنده نگه داشته که در عوض خود آن‌ها دلیل نابودی آن هستند. البته که این تریلر به صورت دقیق بیان نمی‌کند که آن‌ها دلیل اصلی گسترش آفت (Blight) باشند. با این حال کلایو و دوستانش تصمیم می‌گیرند تا سرنوشت‌شان را به دست گرفته و کریستال‌ها را نابود کنند. سایر دامیننت‌ها (قدرتمندترین و مرگبارترین مخلوقات سرزمین Valisthea) اما واکنش‌های متفاوتی نسبت به این موضوع دارند و باید دید که در نهایت اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.

خار سوزان (The Burning Thorn)


1

اگر قصد تجربه نسخه دمو بازی را داشته باشید احتمالا با سلاحی که The Burning Thorn نام دارد بیشتر آشنا خواهید شد. این سلاح که یکی از هفت شمشیر ساخته شده در Mt. Drustanus است گرچه کلایو در ساعات ابتدایی بازی از آن استفاده نمی‌کند اما گفته می‌شود بازیکنان می‌توانند به روشی متفاوت آن را به کار بگیرند. نتیجه اینکه حدس و گمان طرفداران این است که سلاح مذکور می‌تواند پس از به اتمام رسیدن بازی قابل دریافت باشد یا حتی در محتوای نیو گیم پلاس (New Game Plus) گنجانده شده و از آن طریق در دسترس قرار بگیرد.

شخصی‌سازی توانایی‌ها و سبک مبارزه


1

فاینال فانتزی ۱۶ در طول سفر کلایو توانایی‌های مبارزاتی بسیار و قابلیت‌های مختلفی را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد تا او بسته به انتخاب خود و استایل نبردش تعدادی از آن‌ها را شخصی‌سازی کند. بدین ترتیب کلایو می‌تواند با شلیک از راه دور به دشمنانش آسیب وارد کند، به هوا بپرد و با قابلیت فونیکس شیفت (Phoenix Shift) خیلی سریع در کنار دشمن تلپورت شود و به آن ضربه وارد کند. با گذشت زمان او قابلیت‌های دیگری نظیر Rising Flames را به دست می‌آورد که به وسیله آن می‌تواند یک بال ققنوس آتشین را احضار کند که علاوه بر وارد کردن آسیب، در موقعیت‌های حساس و اگر زمان‌بندی درستی داشته باشید می‌توانید با به کارگیری آن از دمیج خوردن (ضربه) کلایو جلوگیری کنید. در نهایت گیمر با به دست آوردن مهارت‌های Garuda می‌تواند به مجموعه‌ای از حملات سریع نیز دست یابد.

بخش تمرینی


1

به هنگام پشت سر گذاشتن داستان اصلی بازی، وقتی همراه با شخصیت Cid وارد Hideaway می‌شوید، فاینال فانتزی ۱۶ فعالیت‌های جانبی و امکانات بیشتری نظیر Arete Stone را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. در این نقطه شما می‌توانید به حالت آرکید (Arcade Mode)، تکرار یک مرحله (Mission Replay) و البته بخش تمرینی بسیار جالب بازی دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش تمرینی بازیکن می‌تواند به مصاف دشمنان و باس فایت‌های مختلفی رفته تا تاکتیک مبارزاتی و تایمینگ آن‌ها را از بر شود. نکته جالب این است که شما در این بخش می‌توانید مقدار سرعت، تعداد و آسیب‌پذیری دشمنان را بسته به نحوه ممارست و آزمایش‌تان تغییر دهید و بدین شکل خود را برای مبارزه با دشمنان جان‌سخت بازی آماده کنید.

تنوع و گستردگی باس‌فایت‌ها


1

از تنوع توانایی‌های مختلف کلایو گفتیم و باید اشاره کنیم که بازی از باس‌فایت‌های گوناگون و متعددی نیز بهره می‌برد. تا به امروز و طبق نمایش‌های منتشر شده از چندین باس‌فایت رونمایی شده که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Fafnir of the North (هیولایی که بدنش چرخ‌زنان رول می‌شود و بازیکن به کمک Cid باید آن را شکست دهد) و Aurum Giant که علاوه بر تنه‌ی عظیم‌الجثه‌اش یک شمشیر و سپر به دست دارد، اشاره کرد. همچنین در نمایش‌های بازی ما شاهد جنگیدن کلایو با Liquid Flame و Barnabas بوده‌ایم که اولی با استفاده از ضربات آتشین و دومی با کمک شمشیر قدرتمندش حسابی برای بازیکن چالش ایجاد می‌کنند.

قابلیت Active Time Lore


1

همانگونه که احتمالا می‌دانید بازی فاینال فانتزی ۱۶ دارای شخصیت‌ها، مناطق، پادشاهی‌ها و جناح‌های مختلف است که پیگیری داستان همه‌ی آن‌ها را برای بازیکنان تازه‌وارد به امر سختی بدل می‌کند. با این حال اگر قصد دارید برای اولین بار پا به دنیای فاینال فانتزی بگذارید یا حتی با اینکه قبلا این سری بازی را تجربه کرده‌اید اما اطلاعات درخوری در رابطه با داستان هر یک از شخصیت‌ها و روابط آن‌ها ندارید، باید اعلام کنیم خوشبختانه سازندگان قابلیت Active Time Lore System را در بازی قرار داده‌اند تا به وسیله آن به خلاصه‌ای از تاریخچه داستانی و داده‌های مربوط به هر شخصیت دسترسی داشته باشید. اینگونه می‌توانید چه در طول گیم‌پلی و یا حتی کات‌سین‌ها به سریع‌ترین روش ممکن رد قصه را دنبال کنید.

این بار خبری از یک داستان ناقص نیست


1

فاینال فانتزی ۱۵ گرچه طرفداران بسیاری دارد اما احتمالا اکثر آن‌ها می‌توانند با این مساله که داستان بازی به هنگام عرضه وضعیت خوبی نداشت و تقریبا ناقص بود، موافق باشند. این عنوان که بعدها با یک سریال انیمیشنی که از طریق یوتیوب در دسترس قرار گرفت و فیلم بسیار ضعیف Kingsglaive مثلا کامل‌تر شد، هیچ‌گاه نتوانست به تاثیرگذاری روایی خاصی دست پیدا کند. با این حال فاینال فانتزی ۱۶ چنین اشتباهی را مرتکب نخواهد شد و نائوکی یوشیدا که تهیه‌کننده بازی است طی مصاحبه‌ای تایید کرد این بازی یک داستان کامل را از ابتدا تا انتها روایت خواهد کرد و برای هواداران قدیمی و بازیکنان جدید سرگرمی قابل قبولی را ارائه می‌دهد.

فعلا برنامه‌ای برای انتشار بسته الحاقی در کار نیست


1

از آن‌جایی که این بازی تصمیم دارد تا یک داستان کامل را بازگو کند، گفته می‌شود در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای عرضه DLC (بسته الحاقی) برای این اثر در کار نیست. یوشیدا طی مصاحبه‌ای با گیم اینفورمر (Game Informer) گفت بازی فاینال فانتزی ۱۶ به قصد یک محصولِ بدون اضافات روانه‌ی بازار می‌شود. او در ادامه چنین گفت که ما از بازیکنان می‌خواهیم تا قیمت کامل این اثر را بپردازند و بنابراین ما تجربه‌ای به همان ارزش را به آن‌ها ارائه می‌دهیم و دوست داریم گیمرها رضایتی برابر با آنچه پرداخته‌اند و یا حتی بیشتر از آن را کسب کنند. در انتها نیز یوشیدا تایید کرد اگر سرزمین Valisthea و شخصیت کلایو همان چیزی باشد که بازیکنان مختلف بخواهند چیزهایی بیشتری از آن ببینند، پس احتمال دارد برای آینده تصمیم‌شان را عوض کرده و طبق خواست طرفداران عرضه بسته الحاقی را در برنامه‌های‌شان بگنجانند.

زمان مورد نیاز برای تجربه بازی


1

فاینال فانتزی ۱۶ همانند بسیاری آثار دیگر با توجه به نحوه فعالیت و گشت و گذار در محیط و تکمیل ماموریت‌‎های مختلف، پلی تایم (Playtime) متفاوتی را از بازیکن طلب می‌کند. هیروشی تاکای؛ کارگردان بازی می‌گوید تکمیل بخش داستانی بازی چیزی حدود ۳۵ تا ۴۰ ساعت زمان می‌برد و اگر گیمر سعی در تکمیل محتوای اختیاری بازی نظیر ماموریت‌های فرعی را داشته باشد ممکن است این پروسه تا ۷۰ ساعت نیز طول بکشد. البته که صددرصد کردن بازی نیازمند زمان بسیار بیشتری است. با این حال پس از اتمام بازی همچنان می‌توانید در بخش آرکید امتیازات بالایی را کسب کنید، به رقابت با دیگر بازیکنان بپردازید و با وارد شدن به حالت نیو گیم پلاس، باس‌فایت‌های جدید و حرکت‌های تازه‌ای برای هر یک از دشمنان آزاد کنید.

هیچ دخمه و سیاه‌چالِ فرعی یا اختیاری وجود ندارد


1

گرچه Final Fantasy 16 یک بازی جهان باز نیست اما دارای چهار منطقه بزرگ به ابعاد حدود ۲x۲ کیلومتر است که مناطق جدیدی را به نقشه اصلی بازی می‌افزایند و شامل ماموریت‌های فرعی مختلفی هم می‌شوند. با این حال طبق تایید هیروشی تاکای هیچ دانجن (دخمه/سیاه‌چال) اختیاری یا مخفی در بازی وجود نخواهد داشت. تاکای اظهار داشت که تیم سعی داشته تا به جای ایجاد حس کشف دخمه جدید و پاکسازی آن در بازیکن، روی سناریوی اصلی تمرکز کند.

نتیجه اینکه این مساله بدان معنا نیست که هیچ دانجنی در بازی وجود ندارد؛ خیر! باید توجه داشته باشید دانجن‌های طراحی شده برای این بازی به نوعی با داستان اصلی مرتبط هستند. تاکای نیز در این رابطه می‌گوید سیاه‌‎چال‌های بازی ماهرانه ساخته شده و تجربه‌ای عالی را رقم می‌زنند. او گفت ما نمی‌خواستیم چیزی را خلق کنیم که اکثر بازیکنان در پیدا کردن آن به در بسته بخورند.

کات‌سین‌های متعدد


1

چه درگیر بخش داستانی و چه فعالیت‌های جانبی باشید، باید انتظار صحنه‌های سینمایی (سینماتیک‌های) بسیاری را از این اثر داشته باشید. طبق تایید یوشیدا این بازی بیش از ۱۱ ساعت کات‌سین را در بخش داستان اصلی خود جای داده است که به طور یکپارچه در تجربه بازی در هم تنیده شده‌اند و به صورت real-time پخش می‌شوند. با این حال فعلا مدت زمان مشخصی برای کات‌سین‌هایی که در حین انجام ماموریت‌های جانبی پخش می‌شوند اعلام نشده اما به‌نظر می‌رسد رقم آن از چیزی که در داستان اصلی خواهیم دید، کمتر نباشد.

فوتو مود (Photo Mode)


1

طبق پیش‌نمایش وب‌سایت WCCF Tech از بازی فاینال فانتزی ۱۶، این عنوان دارای فوتو مود خواهد بود که قابلیت‌هایی نظیر تنظیم میدان دید (field of view)، عمق میدان (depth of field)، فاصله کانونی (focal distance) و نمایش و یا مخفی کردن دیگر کاراکترهای حاضر در صحنه را شامل می‌شود. بنابراین با اینکه سازندگان هنوز چیزی را تایید نکرده‌اند اما می‌توان منتظر انتشار بازی با فوتو مود یا همان حالت عکاسی در روز عرضه بود و توقع داشت سازندگان فرصت‌های بسیاری را برای ثبت دنیای باشکوه Valisthea برای گیمر رقم بزنند.

دستگاه پخش موسیقی (Orchestrion)


1

یکی دیگر از قابلیت‌های بسیار جالبی که در طول بازی به آن برخورد می‌کنید وسیله‌ای برای پخش موسیقی یا همان Orchestrion است که به بازیکن اجازه می‌دهد موسیقی‌هایی که در محیط‌های مختلف بازی شنیده را بازپخش کند. جالب است بدانید ماسایوشی سوکن (Masayoshi Soken)؛ آهنگ‌ساز بازی در ابتدا قرار بود ۱۴۰ قطعه برای این اثر بنوازد اما در نهایت بیش از ۲۰۰ قطعه موسیقی را ارائه کرد که برای هر یک از شخصیت‌ها نیز تم متفاوتی به کار برده شده است. بدین ترتیب طرفداران می‌توانند انتظار موسیقی‌های متنوعی را برای هر موقعیت مختلف داشته باشند.

بازی فاقد پچ روز عرضه خواهد بود


1

یکی از شگفت‌انگیزترین چیزها در رابطه با بازی فاینال فانتزی ۱۶ این است که بازی فاقد پچ روز عرضه خواهد بود. هیروشی تاکای طی مصاحبه‌ای با گیم اینفورمر به این مساله اشاره داشت و فاش کرد تیم بازی‌سازی آن‌ها معتقد است بیلد نهایی بازی ساختار مناسبی دارد. همچنین آن‌ها می‌خواهند اطمینان خاطر داشته باشند افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند، تجربه‌ی بسیار خوبی از این اثر کسب کنند. البته تاکای اظهار داشت تیم آن‌ها هنوز در جست‌وجوی اشکالات بازی به سر می‌برد و اگر با مورد جدی‌ای برخورد داشتند حتما آن را با یک پچ پس از عرضه بازی برطرف خواهند کرد. با این وجود در صنعتی که اغلب بازی‌های AAA در روز عرضه به‌روزرسانی‌های حجیمی دریافت می‌کنند، این اتفاق (عدم انتشار پچ روز عرضه) به خودی خود می‌تواند پیشرفت بزرگی محسوب شود.

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها