۱۰ بازی برتر و نوستالژیک آتاری

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 8.6 دقیقه

ویجیاتو نوشت؛ آتاری جزء لاینفک صنعت بازی های ویدیویی است.

شهرت این استودیو به خاطر کنسول‌های پیشگامانه و عناوین آرکید و پلتفرمر درخشانش است. در طول سال‌ها، آن‌ها برخی از بهترین آثار کلاسیک را تولید کردند. بسیاری از بهترین بازی‌های آتاری عناوین شناخته شده‌ای هستند و هنوز هم در هر نسل برای کنسول‌های جدید عرضه می‌شوند.

طرفداران بازی‌های آتاری حس نوستالژی خاصی به میراث این شرکت دارند. بدون حضور آتاری در صنعت گیم، شاید بازی‌های ویدئویی به این مرحله نمی‌رسیدند. معرفی و بررسی بهترین بازی‌های آتاری به عنوان یک یادآوری آموزشی، یا یک درس از نظر اهمیت تاریخی آن‌ها نیاز است.

(۱۹۷۲) Pong

1

بازی پانگ در ابتدا توسط آلن الکورن توسعه داده شد و یکی از اولین بازی‌های ویدئویی آرکید بود که موفقیت بزرگی به دست آورد. پانگ یکی از عناوین اصلی تاریخچه ویدئوگیم از آن زمان تا کنون بوده و سکوی پرتابی برای آتاری محسوب می‌شد. آتاری این عنوان را ساخته و برای عرضه‌ی جهانی و حضور در جریان اصلی صنعت بازی‌ها آماده کرد. این بازی به نوآوری و پیشروی فناوری در زمان خود کمک زیادی کرد.

پونگ از زمان انتشار مدام به‌روزرسانی شده و مورد اقتباس قرار گرفته است. آتاری ویژگی‌هایی در بازی را ارتقا داده تا بازی همچنان برای مخاطبین نوآوری و خلاقیت لازم را داشته باشد. با این حال در ابتدایی ترین شکل خود، پانگ یک بازی به سبک تنیس بود که دارای دو مستطیل متحرک و یک دایره به عنوان توپ بود. بازیکنان با استفاده از مستطیل خودشان توپ را به سمت دیگری می‌فرستادند که رقابتی تمام ناشدنی را ایجاد می‌کرد. پانگ آتاری را به جایگاه والایی که امروزه دارد رساند و هنوز هم یکی از شناخته شده ترین عناوین آن است.

(۱۹۷۹) Asteroids

1

بازی Asteroids یک عنوان آرکید کمتر شناخته شده اما مهم در تاریخچه‌ی آتاری است. شوتر چندجهته‌ی سرعتی که از نظر بصری جذاب و فوق‌العاده رقابتی بود. این عنوان با فروش بیش از ۴۰ هزار دستگاه که امروزه بسیار نایاب هستند، موفقیت چشمگیری در دنیای آرکید به دست آورد.

Asteroids چندان بی شباهت به برخی رقبای نام آشنای خود نبود. اما با این وجود همچنان در سبک خود خاص و هیجان انگیز بود. بازیکنان یک کشتی مثلثی شکل را کنترل می‌کردند که در سرتاسر صفحه حرکت می‌کرد و سفینه‌های دیگر را نابود کرده و در عین حال از رگبار حملات آنها فرار می‌کرد. این بازی رقابت‌های دوستانه‌ای به وجود می‌آورد و به بازیکنان آموزش می‌داد از کنترلر دستگاه برای بهترین شدن استفاده کنند. این همه‌ی آن چیزی است که یک بازی آرکید برای موفقیت نیاز دارد. این بازی بعدها روی کنسول‌های آتاری مانند ۲۶۰۰ و ۷۸۰۰ منتشر شد.

(۱۹۸۳) Star Wars

1

عاشقان جنگ ستارگان در دهه هشتاد سرتاسر جهان را فرا گرفته بودند. بنابراین منطقی بود که صنعت بازی‌های ویدئویی بخواهد از این مخاطبان پر و پا قرص استفاده بکند. مایک هالی روی یک عنوان شوتر آرکید کار کرد که به طرفداران این امکان را می‌داد تا احساس کنند به کهکشان‌های خیلی خیلی دور قدم گذاشته‌اند. آتاری بازی را از طریق دستگاه‌های آرکید و کنسول‌هایی مثل آتاری 5200 منتشر کرد.

بازی‌های جنگ ستارگان آن دوران، اغلب دنباله‌روی رویدادهای سینمایی این فرنچایز بودند. در این بازی، بازیکن در نقش لوک اسکای واکر به درون ایکس وینگ می‌رفت و رهبر شورشیان را برای پیروزی در برابر امپراتوری هدایت می‌کرد. با توجه به اینکه بازیکن باید برای بازه‌های زمانی مختلفی زنده بماند، بازی به این گونه طراحی شده بود که در هر فاز بازیکن باید از یک مجموعه حملات طراحی و سطح بندی شده جان سالم به در می‌برد. این بازی اقتباسی عملکرد موفقی داشت و به یکی از پرفروش‌ترین آثار آتاری تبدیل شد.

(۱۹۸۴) Paperboy

1

بازی Paperboy در مقایسه با عناوین مهیج‌تری که آتاری در آن زمان عرضه می‌کرد، تغییر فاز زیادی داشت. اما این موضوع بدون حمایت طرفداران نبود. Paperboy فروش بسیار خوبی داشت و پورت آن روی ده‌ها کنسول مانند BBC micro و Amstrad CPC صورت گرفت. همچنین روی کنسول‌های جریان اصلی مانند سگا جنسیس و نینتندو 64 نیز منتشر شد. در کنار آتاری، Midway Games در روند توسعه این بازی سهیم بود.

ایده‌ی اصلی Paperboy ساده بود. بازیکنان در نقش مرد جوانی که روزنامه‌ای ساختگی را پخش می‌کرد، قرار می‌گرفتند. با حرکت از خانه‌ای به خانه‌ی دیگر با دوچرخه، بازی از بازیکنان می‌خواست که خانه‌‌ی کسانی که اشتراک ندارند را خراب کرده، از موانع اجتناب و همه‌ی مرسوله‌ها را موفقیت آمیز به مقصد برسانند. عجیب و غریب بودن Paperboy به همراه جلوه‌های بصری پر جنب و جوش و گیم‌پلی طنزآمیزش به تثبیت آن به عنوان یک نام بزرگ در تاریخچه بازی‌ها کمک کرد.

(۱۹۸۸) Tetris

1

تتریس به عنوان یک موفقیت بین‌المللی شناخته می‌شود. آتاری طراحی و ایده‌ی الکسی پاجیتنوف را تصاحب و آن را عرضه کرد. اگرچه آتاری با کمک Tengen بازی را برای مدت کوتاهی به NES آورد، تتریس پس از دریافت مجوز جای اصلی خود را بین عناوین آرکید پیدا کرد.

با وجود اینکه آتاری تتریس را به دستگاه‌های آرکید برد، اصول بازی اورجینال همانگونه باقی ماند. بازیکنان بلوک‌های رنگی را ردیف کرده و قبل از اینکه بلوک‌های اضافی از بالای صفحه بیفتند، آنها را در جای مناسبی قرار می‌دادند. تجربه‌ای هیجان انگیز و پر تنش که در صورت قرار گرفتن بلوک‌ها در جای نامناسب و بالا رفتن آنها، بازیکنان با صفحه گیم اور مواجه می‌شدند. آتاری در تبدیل شدن تتریس به یکی از کلاسیک‌ترین بازی‌های این صنعت، کمک بسیاری کرد.

(۱۹۷۶) Breakout

1

برک‌ اوت که توسط آتاری توسعه یافته و منتشر شده است، یکی از شناخته‌ شده ترین عناوین این شرکت نیست، اما هنوز هم یکی از بهترین‌های آن است. از نظر مکانیزم‌های گیم‌پلی، بی شباهت به بازی‌هایی مانند Space Invaders نبود و حتی الهام‌بخش برای عرضه‌ی چنین عناوینی بود. آتاری با نامکو همکاری کرد تا بازی را در بازار ژاپن عرضه کند.

در بازی برک اوت، بازیکنان با بلوک‌هایی از آجر مواجه می‌شوند که باید آن‌ها را به کمک یک توپ خرد کنند. بازیکن بلوکی را کنترل می‌کرد که در پایین صفحه درحال حرکت بود و در اصل به حرکت توپ جهت ‌می‌داد. طراحی بازی بسیار ساده است، اما همین نکته باعث می‌شود شدیدا اعتیادآور شود.

(۱۹۸۰) Space Invaders

1

یکی از شوترهای مشهور آرکید که توسط توموهیرو نیشیکادو ساخته شده است. شرکت‎‌هایی مانند Taito و Midway Games همگی در توسعه آن نقش ایفا کرده‌اند. با این حال، آتاری وارد صحنه شد تا بازی را روی پلتفرم‌های خودش عرضه کند. آتاری 2600 و 5200 و 8-Bit کنسول‌هایی بودند که بازی فروش فوق‌العاده‌اش را روی آن‌ها تجربه کرد.

بازی Space Invaders نقش بسیار مهمی در تاریخ آتاری دارد. این بازی به دلیل تم علمی-تخیلی آن بسیار محبوب شد. بازیکنان سفینه فضایی خود را برای تیراندازی کنترل کرده و مهاجمان بیگانه را موج موج از میان برمی‌داشتند. این همان عنوانی است که بازیکنان بازی‌های رقابتی را جذب می‌کرد و طرفدارانی داشت که به دنبال کسب جایگاه برتر در جدول امتیازات بودند.

(۱۹۸۱) Frogger

1

فراگر را می‌توان به سگا و کونامی نسبت داد که روی توسعه و انتشار بازی کار کردند. زمانی که فروش فراگر روی پلتفرم‌های کنسولی نجومی شد، آتاری به میدان آمد و به فروش هرچه بیشتر آن کمک کرد. آتاری 2600 و 5200 و 8-Bit همگی نسخه‌ای مخصوص به خود از بازی دریافت کردند.

فراگر یک بازی دیگر با ایده‌ی اولیه ساده است که به بهترین شکل ممکن پیاده و اجرا می‌شود. به بازیکنان کنترل قورباغه‌ها داده می‌شد و باید آنها را در امنیت به سمت خانه‌هایشان هدایت می‌کردند. موضوع بامزه‌ای بود و وقتی چالشی می‌شد که بازیکنان با موانعی در راه این سفر قورباغه‌ای مواجه می‌شدند. برای پیشرفت در این بازی نیاز به بهبود و یادگیری‌های زیادی در طول سطوح مختلف آن داشتید.

(۱۹۹۹) RollerCoaster Tycoon

1

شبیه ساز ترن هوایی در مقایسه با بازی‌های کلاسیک آرکید که آتاری عرضه کرده، بسیار متفاوت و مدرن‌تر است. آتاری از سال ۱۹۹۹ مجوز انتشار عناوین شبیه ساز را دریافت کرد، اما استودیوهای دیگری نیز مسئول موفقیت این فرنچایز هستند. نسخه جدید این بازی روی رایانه‌های شخصی و نینتندو سوییچ عرضه شده است.

صرف نظر از اینکه چه کسانی این شبیه ساز را توسعه دادند، آتاری کاتالوگ بازی‌های خود را با این بازی مدیریتی شهربازی وارد عصر مدرن کرد. بازیکنان می‌توانند ترن هوایی رویایی خود را بسازند. با تکنولوژی عجیب و غریبی که به قدری پیشرفت می‌کند تا فقط تخیل بازیکن محدودیت‌ها را رقم بزند و اتفاقا همین مبتنی بودن بر خلاقیت بازیکن است که باعث فروش بالای بازی شده است.

(۱۹۸۰) Centipede

1

یکی دیگر از شوترهای آرکید، Centipede نامی شناخته شده که توسط آتاری توسعه و انتشار یافته است. درحالی که این بازی روی دستگاه‌های آرکید عرضه شده بود، روی کنسول‌هایی مانند آتاری 2600 و 8-Bit نیز منتشر شد. همچنین پورت‌هایی برای Apple II و BBC Micro دریافت کرد.

بازی Centipede در بخش مکانیزم‌های گیم‌پلی به طرز باور نکردنی فکر شده بود. بازیکنان در مقابل یک هزارپای متحرک قرار گرفته و سعی می‌کردند آن را تا قبل از رسیدن به پایین صفحه ساقط کنند. اگر به مرکز بدن حشره آسیب می‌رسید، می‌توانست تکه تکه شده به چندین هدف متحرک جدا تبدیل شود تا بازی چالش برانگیز‌تر شود. این ایده در عین جذابیت، بدون انتهاست.

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها