تاثیر متاورس بر آینده کنسرت های موسیقی و هنری

  • تحریریه راهنماتو تحریریه راهنماتو
  • ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 3.9 دقیقه

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ متاورس واژه‌ای تازه در ادبیات هنری سراسر جهان شده و نه تنها فعالان عرصه هنر، بلکه مخاطبان هنر را در جنبه‌های مختلف به خود مشغول کرده است.

به گفته کارشناسان و فعالان عرصه هنر دنیای متاورسی اگرچه مدت زیادی نیست که به ادبیات واقعی زندگی ما وارد شده، اما ظاهرا به دلیل برخی اتفاق‌ها از جمله همه‌گیری کرونا جای پایش را در میان جوامع مختلف محکم کرده است.

این گروه با اشاره به پیوستن هنرمندان مختلف از جمله اهالی موسیقی به این دنیا، برای برگزاری رویداد‌های مختلف هنری معتقد هستند به زودی باید منتظر اتفاق‌های تازه‌ای در این زمینه بود و احتمالا فروش بلیت برای کنسرت‌ها نیز در این دنیا رونق بیشتری نسبت به کنسرت‌های حقیقی خواهد داشت. شاهد مثال آن هم پیوستن بخشی تازه به شصت و چهارمین دوره از جایزه گرمی است.

در این دوره بخشی تازه به نام MTV (VMA) به مسابقه افزوده شده و اتفاقاً برگزیدگان خود را در همین دوره معرفی کرد. تا جایی که اهالی فن در این زمینه تاکید دارند دوره‌های آینده این بخش پررنگ‌تر و قوی‌تر از بخش واقعی، شرکت کنندگان و علاقه‌مندان را به خود مشغول می‌کند.

نکته جالب این است که در بخش یاد شده نه تنها هنرمندان بخش موسیقی، بلکه پلتفرم‌های مرتبط نیز فعالیت قابل توجهی داشته اند و برای رای‌گیری انتخاب بهترین‌های این گروه در مسابقات یاد شده تقریبا ۳۲۰ میلیون رای دیجیتالی اخذ شد.

شرکت‌های حاضر در بخش MTV (VMA) که به نوعی خودنمایی آواتار‌ها و قابلیت‌های آن‌ها برای گروه‌های مختلف موسیقی بود تاکنون توانسته اند بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر را در سراسر دهکده جهانی به خود مشغول کنند که به گفته اهالی موسیقی سکوی پرتابی قابل اطمینان برای آینده این نوع از موسیقی در دنیای صفر و یکی است و اتفاقا گروه‌های موسیقی بسیار معروف جهان با آواتارهایشان در این دنیا امسال خوش درخشیدند.

این در حالی است که بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی واندرمن تامپسون ۷۸ درصد از افرادی که با موضوع متاورس آشنا هستند برای شرکت در یکی از رویداد‌های مرتبط اعلام آمادگی کرده‌اند و گفت: برای شرکت در این مراسم حاضر هستند هزینه کنند و جزء مخاطبانش شناخته شوند.

Epic Games در این زمینه نوشت: برگزاری رویداد‌های هنری از جمله کنسرت‌ها در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰.۷ میلیون نفر مخاطب به خود دید. در حالی که همین رویداد‌ها در سال ۲۰۲۰ میلادی توانست ۱۲.۳ میلیون مشارکت کننده داشته باشد و بر اساس داده‌های رسمی سال گذشته میلادی این رقم به حدود ۱۵ میلیون نفر رسید که بیانگر ادامه روند صعودی است.

کیمبرلی نالر Kimberlee Knoler، مدیر ارشد بازاریابی در شرکت متاورسی Pixelynx در این زمینه گفت: تجاربی که مخاطبان تا امروز از دنیای متاورسی هنر داشتند، بدون تردید جذابیتی برایشان ایجاد کرده است که دوباره به دنبال آن خواهند رفت و اتفاقا نسل جدید و جوان‌تر‌ها به این دنیا چراغ سبز نشان داده‌اند.

نالر همچنین در ادامه گفت: وقت‌گذرانی نسل جوان در میان صفر و یک‌های مجازی و دنیای متاورسی به گونه‌ای است که حتی برخی از تحلیلگران بر این باورند که ادامه این روند می‌تواند نگران کننده باشد؛ چون زندگی حقیقی مردم را تحت تاثیر جدی قرار خواهد داد.

به‌گفته وی تجارب تعاملی مخاطبان به خصوص در موسیقی با هنرمندان به اندازه‌ای هیجان‌انگیز است که اگر کسی به این دنیا ورود کند، جدا کردن وی از این دنیای صفر و یکی تقریبا غیرممکن است.

وی معتقد است اصلی‌ترین نکته که باعث جذابیت دنیای متاورسی میان مخاطبان هنر شده، موضوع شخصی‌سازی داده‌ها است. نکته‌ای که در زندگی اجتماعی اغلب افراد ساکن روی کره زمین اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است و همه به دنبال تجارب منحصربه فرد خودشان با داده‌های شخصی‌شده هستند.

میتو بال، نویسنده مقاله دنیای متاورسی نسل جوان در این زمینه گفت: هر نوزادی که از ابتدای دهه اخیر پا به این دنیای خاکی گذاشته است، ذاتاً یک گیمر به دنیا آمده و ناخودآگاه آمادگی ذهنی کاملی برای استفاده از تجهیزات دیجیتالی دارد؛ به این معنی که سالانه ۱۴۰ میلیون نفر به تعداد گیمر‌های روی کره زمین افزوده می‌شود.

وی تاکید می‌کند: با این حجم افزایش تعداد کاربران بدون تردید پلتفرم‌ها و تجهیزات مرتبط هم باید رشد کنند که اکنون شاهد آن اتفاق هستیم. به عنوان مثال، سال ۲۰۱۵ میلادی کمی بیشتر از ۲ میلیارد نفر مشغول تجربه بازی به صورت آفلاین یا آنلاین بوده‌اند، اما این تعداد در سال گذشته میلادی به بیش از ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر رسید که گویای روند موضوع است.

میتوبال در ادامه افزود: اما یک نکته قابل تامل در این زمینه وجود دارد که اگرچه امروز بیش از ۳.۳ میلیارد نفر گیمر بالقوه داریم، ولی هنوز نیمی از ساکنان کره زمین هیچ علاقه‌ای برای ورود به دنیای متاورسی ندارند و ترجیح می‌دهند که همچنان هنر را به صورت واقعی تجربه کنند و موسیقی از این قاعده برای آن‌ها خارج نیست.

تحریریه راهنماتو
تحریریه راهنماتو

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها