رشد سرسام‌آور سهم چین در بازار خودروهای برقی

  • ریحانه میرسمیعی ریحانه میرسمیعی
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
  • زمان مطالعه : 1.6 دقیقه

زومیت نوشت؛ براساس اعلام مرکز آمار اتحادیه‌ی اروپا، چین اکنون نزدیک به ۵۰ درصد از واردات خودروهای برقی اروپا را به‌ خود اختصاص داده است. اروپایی‌ها در سال ۲۰۲۲ حدود ۹ میلیون خودرو خریداری کرده‌اند که ۱۲ درصد یا حدود یک میلیون خودرو، از نوع برقی بوده و از این تعداد نیز ۵۰۰ هزار دستگاه ساخت چین بوده است.

از طرف دیگر، تجزیه‌وتحلیل بیشتر نشان می‌دهد حدود نیمی از خودروهای تسلا، ساخت چین بوده و این پیشرفت منجر به تغییر اساسی در تجارت بین اروپا و چین شده است.

همان‌طور که تِک‌اسپات اشاره می‌کند، چین برای خودروسازان اروپایی، بازار بسیار مهمی محسوب می‌شود و آن‌ها به‌منظور تولید خودروهای ارزان‌قیمت و میان‌رده، طی سال‌های گذشته در چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تراز تجاری قبلاً حدود ۳ تا ۵ میلیارد دلار به‌ نفع اروپا بود و طی دو سال گذشته با شتاب قابل‌توجه تغییر کرده و این رقم اکنون به حدود ۲ میلیارد دلار کاهش یافته است.

خودرو برقی

چین به‌وضوح در حال افزایش سهم خود در بازار خودروهای برقی است و سعی دارد خود را به یکی از بزرگان صادرات جهانی این حوزه تبدیل کند. صادرات کلی این کشور طی سال گذشته نیز به‌ میزان درخورتوجهی افزایش یافته است

افزایش سهم چین در بازار خودروهای الکتریکی باعث تشدید تنش‌های تجاری بین این کشور و ایالات‌ متحده شده است. یکی از ضعف‌های اصلی چین در صعود به شهرت تولید، ناتوانی شرکت‌های این کشور در برندسازی است. بسیاری از مصرف‌کنندگان، محصولات چینی متعددی خریداری می‌کنند و بااین‌حال می‌توان کمتر از ۱۰ برند چینی را نام برد که مردم سایر کشورها، با آن‌ها آشنایی دارند. در واقع برندهای مطرح می‌توانند سهم بیشتری از ارزش بازار را دراختیار داشته باشند.

 

ریحانه میرسمیعی
ریحانه میرسمیعی

دیدگاه شما چیست؟

دیدگاه ها